Hej! Har investerat i en ryobi kompostkvarn med vals. Ca 2500kr på bauhaus. Vi har kapat lite grenar på äppelträdet och efter lite sökande på nätet verkade den kraftig och prisvärd.
Nu funderar vi, är det nåt vi gör fel eller ska den inte flisa ner eller iaf göra ca 2 cm bitar av allt? Det blir inte malet eller så alls. Utan den bara hackar lite i grenen så den blir lite mer böjlig bara men är ungefär lika stor och lång som innan vi körde den genom kvarnen? Inte prisvärt om det bara ska bli så?

Någon som vet om man måste ställa in den på nåt sätt?
 
valsar krossar och kapar grenar. Färska grenar tenderar att bli till bitar istället för till ett mjöl av spån som lite dyrare modeller skapar. Skulle starkt rekommendera en av vikings knivmodeller eller en av eliets små knivmodeller.
 
P
Välkommen till forumet!

Har ni ställt in korrekt avstånd mellan vals och tryckplatta?

Saxat från manualen (RSH 2455) http://fr.ryobitools.eu/local/uploaded/catalog/e_sav_RSH-2455 .pdf

"JUSTERING AV TRYCKPLATTAN



Om kompostkvarnen inte längre fungerar normalt,

kan det bero på att tryckplattan behöver justeras.

Anmärkning:
tryckplattan bör justeras endast då
detta ingrepp är absolut nödvändigt. Kompostkvarnen
skulle kanske inte fungera alls om tryckplattan
justerades för ofta eller för mycket.

Kontrollera att kompostkvarnen är i gång och att
rotation framåt har valts. Om du justerar tryckplattan
då motorn är stängd, kunde detta allvarligt skada

kompostkvarnen (Fig. 8 - 9).

Med motorn i gång vrider du långsamt skruven som
finns inne i justerhålet (12) mot höger med hjälp av
sexkantnyckeln (11) ända tills aluminiumfragment
faller ned genom tömningsöppningen. "
 
precis som p.lundberg skrev.Har en gardol från bauhaus och den har en ratt där man kan ställa in avståndet mellan plattan och valsen. Är det för stort blir det bara jack i grenarna.
 
Hej!

Någon som kört på en Ryobi nu ett tag?
Behöver en vals-maskin för trädgårdshäckar främst och där slutresultatet ska användas som flis till varmkompost.
Tips, ideér och råd mottages gärna, har dreglat på Viking GE 35 L men det är stor prisskillnad mot Ryobin, därav intresset för den....

Mvh,
Daniel
 
D09
( Tjuvar ) Vilken maskin rekommenderas till grenar som är ca 10cm i diameter och som funkar?
 
D09
karlastrid007 skrev:
Finns på blocket några kinesiska maskiner som kanske klarar upp till 10cm. Kostar typ 15 tusen tror jag. Ska du ha en märkesmodell som klarar 10cm bredd kostar det 50 000kr.

Här är märkesmodell som klarar 7cm.
[länk]
Den där gillade jag :) tack så mycket :)

Är mer för etablerade märken och stihl har jag bra erfarenheter av :)
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
D09 skrev:
Den där gillade jag :) tack så mycket :)

Är mer för etablerade märken och stihl har jag bra erfarenheter av :)
Slog du till på en sådan? Är du nöjd? Jag skulle gärna ha en. men priset är lite för saftigt för mitt behov.
Lutar åt en Bosch AXT 25 TC för min del, även om jag väldigt gärna skulle ha åtminstone 7cm kapacitet. Vad jag förstår är det den enda som i praktikten klarar 45mm, av maskiner i prisklass < 10 000, då, och även under 5 000 för den delen.
 
Redigerat:
D09
thomasx skrev:
Slog du till på en sådan? Är du nöjd? Jag skulle gärna ha en. men priset är lite för saftigt för mitt behov.
Lutar åt en Bosch AXT 25 TC för min del, även om jag väldigt gärna skulle ha åtminstone 7cm kapacitet. Vad jag förstår är det den enda som i praktikten klarar 45mm, av maskiner i prisklass < 10 000, då, och även under 5 000 för den delen.
Tyvärr, fick kasta om i pengaplaneringen. dock är den fortfarande väldigt lockande.

Köpte en beg Bosch med kniv för 300kr

förvånande att den tar rätt så tjocka grenar ändå ( har inte mätt men uppskattningsvis 30-40mm )

Får ta o mäta nästa gång jag tvingar den äta grenar :)
 
Ok-. Ja, för min del blir det åtminstone en med vals, troligen en Bosch imorgon och då med deras turbine cut, som är lite av en utveckling på valstekniken. Det enda som stör mig lite där, förutom att den "bara" tar 45 mm är att några olika rapporterar att den tendera korva igen om det är mycket löv, och det är det ju... ;)
 
Jag är också i behov av en kompostmaskin som klarar både pinnar och mjukt material. Har en Alko av äldre sort. Den gillar bara raka pinnar upp till 40 mm om de är färska. Mjukare material slammar igen knivarna och det blir mycket rensa. Hittade en som verkar kraftfull men frågan är hur den klarar konkurrensen. Vi har en rätt stor trädgård som producerar både sly och rabattavfall. Jord är alltid en bristvara så något behövs för att snabbare få till en färdig vara då högar med obearbetat material tar allt för stor plats och allt för lång tid att få till.
Har någon kunskap om märket MTD eller hur den fungerar för den är heller inte gratis
http://www.tretti.se/hem-och-tradga...=pricerunner_Tr�dg�rdsmaskiner-Kompostkvarnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.