Om man nu ska återanvända gamla skruvhål i eterniten, räcker det med att ha nya skruvar sen då eller måste man dutta på nått på varje skruvhål/använda nått annat också?

Jag bara tänkte att ibland när man skruvat in och ut ur ett hål en gång/ett par ggr är det snäppet större än innan..? ..och man vill ju inte direkt riskera nått om man lägger om ett stort tak.. det handlar ju om minimala hål iof.. men väldigt väldigt många!

MVH Sandra
 
Skulle det vara helt "helgerån" att lägga ett papptak? :rolleyes: (om man nu valde att byta helt vill säga)

.. ni pratade om plåt och tegel och visst.. har övervägt dem med (eller ja de finns fortfarande i skallen!).. men jag såg några snygga arbeten med/på papptak (sådana där med trekantlister under) och blev lite inspirerad (såg passande ut på de skånehusen som fått det).. ytan på pappen verkar ju påminna en del om "looken" på eternit..

Ska väl tillägga att det inte står nått grannhus i direkt närhet (däremot hoppas vi ju att den andra längan på gården med eternittak ska få stå som den är.. den tredje längan skulle få ett nytt tak oavsett) och så vitt jag såg när vi åkte förbi dom andra.. så var det blandad kompott. Så det känns som det mest ska passa in på "vårt" hus isf.. oavsett vad man väljer för material.

MVH Sandra
 
Ser ut ungefär som vår loge. Den högra takdelen har ett gammalt spåntak under yttertaket. Finns ingen anledning att ta bort. Lägg bara oljeboard över det, då det förmodligen hade gjort sitt när de la på det "nya" taket (eterniten).

Kan vara långt mellan takstolarna i lador => klen bärighet på spåntat tak.
Den högra delen på din loge? Eller på min bild? hehe, inte lätt o veta då även min bild har ett annat undertak på just höger sida.. och den delen tror jag är tillbyggd.. eller nybyggd.. reglelvirket ser annorlunda ut och den har ett gjutet fundament och står på..

Jag har också funderat på det där med takstolarna.. det var väldigt långt imellan dem :x känns som man skulle vilja stoppa dit en "planka" mellan varje (läs inte planka bokstavligen.. haha). Är det något man behöver tänka på om man lägger på nytt tak? även om man nu återanvänder eterniten.. behöver man fylla på lite regelverk? när det sen ska in med isolering och undertak osv..?

Eternittakplattorna är bra, och det finns beg att köpa. Det är som sagt om de dammar som det inte är så bra, men tar man det försiktig och sitter så att vinden blåser bort ev damm åt rätt håll så är det knappast någon fara. Betänk att det är med eternit som med cigaretter, risken står i proportion till exponeringsgraden. Är man riktigt nojjig så kan man ge sig på taket när det har regnat, (om man nu inte är lika nojjig för att ramla ner[bild]).
Är lika nojjig över ramla ner aspekten som av eternit (..eller ja alla farliga hälsovådliga material!).. röker inte heller hahaha.. men förstår liknelsen ;)

Jag tycker att det är att rekommendera att lyfta plattorna och lägga oljeboard, sedan tillbaks med dem inkl komplettering/uppfräschning, så har du ett tak som står sig problemfritt i 50 år, samt har inte kostat mycket mer än eget arbete.
Eget arbete sa du *host* som jag nämnde innan i svaret till nån.. jag är ganska säker på att vi skulle leja ut även det arbetet.. hyra in arbetskraft som har utrustning för det hela.. så isf blir det arbetskraft-ROT+skruvar+ev gegga+oljeboarden då.. hehe (sen ev underarbete med regelverket då..)

Använd befintliga väggar. Se bara till att bottensyllen är fuktsäkrad från grundmuren. Det är lätt att fixa. Du lyfter en bit av väggen genom att sticka in ett spett under och använda en pivotsten. Det räcker med att vila foten på spettet så lättar några meter av väggen.
Lätt att fixa *pust* det tror jag inte ett sekund på.. men jag tror det kanske kan vara ett mindre problem än andra :) Men då får du först förklara va en pivotsten är? så kanske jag "hajjar tugget".. Jag förstod principen dock.. samma tanke som källaren vi renoverar idag antar jag.. ska helst inte ligga nått organiskt material mot den kalla fuktiga betongen? (för då ruttnar det förr eller senare/fortare..)

Grundmuren idag i ladan, som du kan se på bilden, verkar vara hm minst två olika iaf.. den högra delen på bilden där har ju ett relativt nygjutet fundament (vet ju inte hur det är gjort, men förutom nån spricka så såg det slätt o fint ut).. den vänstra delen (som verkar vara ursprungliga ladan..) har ju massa sten typ.. men inte sådär stora fina stenar som man kan se på vissa grunder..

Nåja man får nog se över hela den konstruktionen lite så småningom..om det blir aktuellt.. lite grävning.. bortbilning av det spruckna "koplattan" (där kossorna nån gång stod..) och sen se till att man gör ett stabilt fundament för allt o vila mot.. hmm kan man "hälla" betong över stenarna om man vill stabilisera grunden? alltså.. bygga upp kanter på sidorna och fylla på med betong.. men låta stenarna va kvar där de är?..(bra/dåligt?)

Det är dock oerhört viktigt att se till att använda grova och solida material, så att allt är mussäkrat. Det gäller alltså golv, väggar och tak. Möss klättrar suveränt bra, och då du befinner dig på landet i Skåne så finns det extremt gott om dem. Det i sin tur betyder att finns det en öppning större än 5x5mm så är det bara en tidsfråga innan mössen kommer in. Möss älskar glas- och stenull, och även frigolit. Spånskivor och gips är ju förtuggade så de käkar de sig igenom i ett nafs.

Utöver mussäkringen så måste varenda springa vindtätas, lämpligast genom drevning. Det blåser mer el mindre allt som oftast i Skåne, och skånelängor är dessutom avlånga. Det ger drag. Så jag vill hävda att man kan inte vindtäta för mycket hur man än gör. Däremot för lite.
Jaja..skräm bort mig ifrån landet bara.. hota med möss gör det bara!! :D Nejdå.. ingen fara inte rädd för möss direkt.. brukade rädda dom från mormor när hon skulle mörda dem..haha.

Däremot får du gärna förklara mer om mussäkring hehe.. alltså vad du eg syftade på? Var det bara att de helt enkelt inte ska kunna ta sig in någonstans? och hur gör man det på bästa sätt.. det blir ju alltid springor någonstans.. vad gillar de inte? (eller snarare vad föredrar de att inte käka..)

Jo, blåser gör det jämt mer eller mindre och jag kan inte tänka mig att det blåser mindre mitt ute på landet bland massa öppna åkrar.. vindtätning är viktigt allmänt tycker jag.. men vad är "drevning"..*börjar genast googla på saken*

Tack för inputen!

MVH Sandra
 
johan ivarsson skrev:
Tycker själv att papp inte ser ut som eternit alls jag skulle lägga Plannja Sinus 51 i någon grå färg om man vill att det ska se likvärdigt ut.


[länk]
Finns det olika sorts papp måntro, alltså med olika struktur? Har jag inte funderat så mycket på.. tänkte mest att "papp är väl papp"..

Utseendemässigt tyckte jag mest att hm.. "kornigheten" i takpappen påminde om utseendet (blandningen i plattan) på eternitplattorna jag kikade på hehe.. men å andra sidan tittar man nära kanske de inte är lika för fem öre ;)

Däremot så är ju inte "vågigheten" där (som eternitaket har i sin utformning).. den påminner ju mer om plåttaken ist! Ujuj.. svårt det där..

Hur långa takplåtar finns de? och hur lägger man dem omlott på ett snyggt sätt om det skulle behövas?.. taket idag rymmer 5 eternitplattor på "höjd" (hur mycket det nu kan vara i meter..?).. vad kostar de där du tipsade om?

Tack för inputen!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Finns nästa bara en papp idag skiljer lite mellan tillverkarna men inte mycket i utseende. Plåten kan man beställa hem i taket exakta längd så det bara är att lägga dit pris vet jag inte.
 
johan ivarsson skrev:
Finns nästa bara en papp idag skiljer lite mellan tillverkarna men inte mycket i utseende. Plåten kan man beställa hem i taket exakta längd så det bara är att lägga dit pris vet jag inte.
Tack :)
 
Asbest totalförbjöds -82, du får inte bygga med det. Dessutom kan du knappast återanvända eterniten utan att bearbeta den. Så glöm det.
Demontera, efter vattenbegjutning och montera ett nytt lätt tak, t ex sinuskorrigerad plåt på undertäckt tak av oljehärdad board alt folie.
 
seniorkonsult skrev:
Asbest totalförbjöds -82, du får inte bygga med det. Dessutom kan du knappast återanvända eterniten utan att bearbeta den. Så glöm det.
Demontera, efter vattenbegjutning och montera ett nytt lätt tak, t ex sinuskorrigerad plåt på undertäckt tak av oljehärdad board alt folie.
Tack för tips och input :)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Är det här eternitplattor, eller är det nått annat?
De ser väldigt långa ut (om man jämför med de som satt på taket).. funderade på om de köpt nått annat för att "lappa" taket med i efterhand eller om det är riktiga eternitplattor (som bara är helt rena, stora och oanvända).

De som ligger ovanpå, lite till vänster.. de påminner mer om de på taket!

eternit_tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Redigerat:
Nja, jag är osäker. Har för mig att eterniten var 120 cm. Ett sätt kan vara att kolla baksidan. Eternit har ett våffelliknande mönster på undersidan. Säkrast är att be en miljöknutte (som jag)kolla. Prova med byggnadsnämndens folk.
 
seniorkonsult skrev:
Nja, jag är osäker. Har för mig att eterniten var 120 cm. Ett sätt kan vara att kolla baksidan. Eternit har ett våffelliknande mönster på undersidan. Säkrast är att be en miljöknutte (som jag)kolla. Prova med byggnadsnämndens folk.
Om man tittar på den lilla högen där så verkar det iaf vara två olika sorter, av nått hehe (den som ligger uppepå, har ju helt uppenbart mindre "vågor" än den under.. förutom storleksskillnaden i övrigt).. nästa gång jag är där ska jag försöka småkika på undersidan och se om jag ser en våffla :D

Tackar!
MVH Sandra
 
Undrar sa flundran om inte den där "långa" grejen är något de använt på fasaden.. ? för nu när jag kollade noga på fasaden på ladan så satt det några sådana där skivor på ena sidan.. fästa med nån kantig bult med en stor plasblupp.. jag missade att "lägga märke" till den för de hade målat den röd..

Eternit ändå?

MVH Sandra
 
Den högra delen på din loge? Eller på min bild?
Din bild.

Eget arbete sa du *host* som jag nämnde innan i svaret till nån.. jag är ganska säker på att vi skulle leja ut även det arbetet.. hyra in arbetskraft som har utrustning för det hela..
Tror inte att du får tag på någon som vill lägga tillbaka befintligt eternittak, (kanske också pga att det inte är tillåtet enl seniorkonsult).

Men då får du först förklara va enpivotsten är?
Sorry, för mycket Excel-jobbande. Med pivotsten menar jag en vanlig sten under spettet, så att spettet agerar hävstång, (som en gungbräda, fast stenen läggs inte mitt under spettet utan närmare spetsen, så man får en bra utväxling/lång hävstång, vilket gör att endast lite kraft behövs längst ut på spettet för att lyfta väggen).
(Jaha, här gick det inte att ta bort fetstilen av någon anledning...?) :mad:
hmm kan man "hälla" betong över stenarna om man vill stabilisera grunden? alltså.. bygga upp kanter på sidorna och fylla på med betong.. men låta stenarna va kvar där de är?..(bra/dåligt?)
Är nog inte den bästa lösningen...
Det finns ett (el flera) inlägg här på forumet som handlar om just hur man fixar grunden (byter ut rutten bottensyll först) till en gammal lada/uthus. Kommer tyvärr inte ihåg rubrik el vem som skrev den utmärkta beskrivningen.

det blir ju alltid springor någonstans..
Det är just exakt det det inte får bli (>5mm).

vad gillar de inte?
Sten, murbruk & betong. Massitvt trä, helst >50mm. Plåt, (råttor kan däremot även forcera tunnplåt).
Det är nog allt. Allt annat kan de knapra sig igenom om de vill.

förklara mer om mussäkring
Bor på gård på landet i Skåne. Efter skörd på hösten sätter lämmeltåget med möss som letar vinterhärbärge igång. Det brukar börja springas, rasslas & knapras så det står härliga till i golv, väggar och tak. Enda vintern som vi inte hade problem med möss :) var när vi hade 14 katter, (varav 2 honor med ungar), men vi hade istället problem med katter.:( Normalt sedan dess har vi haft ca 4 katter, och det räcker alltså inte på långa vägar för att hålla mössen stången.

Det är alltså ett konstant högt tryck med möss. Det betyder att finns det en springa/hål att ta sig in, så kommer de att hitta den förr el senare oavsett var på huset den finns (grund, fasad el tak). Glas-/stenull älskar mössen. Det är varmt och mysigt samt tacksamt enkelt att göra gångar i, med påföljd att isoleringen ganska snart kommer att påminna om en schweizerost (mycket hål, lite ost). Byggplast är också ett utmärkt lättuggat material att boa med. Skarpa kanter på retsamt lättuggad plast brukar också ligga illa på det, vilket är bekymmersamt om det är kopplingsdosor för el.

Så, mössen förstör snabbt modern isolering, och man riskerar att få elfel/brandfara. Schweizerostisolering och kyla och blåst är ingen bra kombination, och att riskera brand pga elfel... Kan ju också vara bra att veta att ström- och spänningsspikar pga åska är mycket vanligt ute på landet, vilket ger extrema påfrestningar på elsystemet. Ljusblixtar ur väggkontakterna förekommer.

Det viktigaste för att stoppa mössen är en kombination av mekaniskt skydd, (grova gedigna material utan nämnvärda springor el hål någonstans), och obefintliga incitament för mössen att vilja försöka ta sig in, dvs inget läckage av värme/varmluft el mat (även sopor är mat i mössens värld), och helst att de inte kan hitta minsta lilla skyddade plats under tak el fasad, el i grunden. Alla ventilationsöppningar nätade med riktigt nät, dvs grovt metallnät, (sådant där krimskransnät i plast duger inget till, insekter kommer att ta sig in genom hålen som mössen gör i sådant). Bygg hela huset, (golv, väggar och tak som en båt med vatten(mus-)täta skott), så att de inte får tillträde till hela huset bara de lyckats ta sig in någonstans. Det är ju inte helt lätt att bygga helt 100% mustätt, och att lyckas hålla det så genom tiden.
 
Det finns många olika storlekar på eternit. Vi har på vårt stall sådan som ser ut som de mindre (på din bild;)). De är rimligt hanterbara (tyngd, vindfång & storlek). De där jättemonstren under (på din bild;)) är naturligtvis inte lika lätta att jobba med som hemmapulare/privatperson.


Plåt hade jag försökt undvika till varje pris. Jag har plåttak och det väsnas något så in i bengen. Det knäpper och knakar i solsken/skugga-väder (dvs normalt svenskt väder), det viner, skramlar och slår när det blåser, (dels pga vinden och dels pga grenar fr buskar och träd), och när det regnar så har man en dånande bullermatta över huvudet, (när det regnar riktigt rejält så får man skruva upp volymen på tvn till max för att överhuvudtaget höra något). Allt detta går att motverka mer el mindre, men bullret är mycket svårt och omständligt att försöka dämpa, (att bli av med det helt är i stort sett omöjligt). Dessutom är dagens plåttak utseendemässigt stela/sterila/livlösa/tråkiga och passar inte ihop med äldre byggnader. (Gamla plåttak i tjock mjuk plåt, hantverksmässigt ditpassade/skräddarsydda, och penselmålade med linoljefärg funkar betydligt bättre, men såvitt jag vet tycks de inte läggas sedan länge. Är väl för dyrt kan tänka.)


Det fina med att återvinna eterniten är ju också att ni slipper gå i fällan att rikta upp taket så det blir rakt på alla ledder för att underlätta modern takläggning. Titta på äldre hus med nylagda tak, huset är charmigt gammaldags snett och vint medan taket är spikrakt. Det gnäller bara till i ögonen när man ser sådant estetiskt lönnmord. Bra hantverksarbete är när det är lite snett och vint men det inte märks förrän man är där med lodlina, el vattenpass, el rätbräda, el laser. Det är det som gör gamla hus charmiga och vackert vilsamma för ögonen. Gör man om en gammal kåk efter nya material & metoder så finns det ingen charm kvar, endast ett nytt och tråkigt hus som ändå uppenbart är ett gammalt moderniserat. Då är det ju ingen poäng med gamla fina hus. De flesta som köper dem gör väl det för att de tycker om den gamla charmen, sedan renoverar man bort orsaken till att man fastnade för huset från början. Då är det bättre/enklare att knuffa omkull och bygga nytt.


Min uppfattning är att man bör nog själv fixa nästan allt på gamla hus, annars blir det dyrt, och utfört med moderna material & metoder. Detta är min utgångsprincip, sedan är ju världen inte svart och vit utan mer en hoper med grå nyanser => kompromisser. :):(:|(y):thumbdown::screwy::banghead::beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.