Hej!

Jag är ny här på forumet med anledning av att jag precis skaffat min första kåk.
En sekelskiftesvilla i närheten av Stockholm fick bli mitt första projekt. Kåken är inte i renoveringsskick men det är klart jag börjar fundera lite på vad som blir första renoveringsprojektet och vad det kommer kosta.. :S

Till er som trähus med några år på nacken, vad upplever ni generellt är de vanligaste exteriöra renoveringsjobben? Omläggning av tak? Måla om fasad? Markarbeten? Fönster etc?

Vänliga Hälsningar
En funderande kåkägare
 
Du kommer att märka vad som behövs göras när ni bott in er.
Fasaden måste naturligtvis målas om, typ vart 5-15/år beroende på färg och utsatthet. Vindskivorna lite oftare.
Taket kanske vart 50år
Fönster byts vart 40år och däremellan beroende på typ så måste dom ses över.
 
Nimajneb skrev:
Fönster byts vart 40år och däremellan beroende på typ så måste dom ses över.
Mjaa... Inte behöver man byta fönster var 40e år? Våra fönster är 40 år i år, och efter vår renovering av dem för 4 år sedan ser jag inga hinder för ytterligare 40 år minst. Grannhusets har dock suttit ca 160 år och behöver nu bytas... Det har dock inte bott någon i huset de senaste 50 åren..så underhållet är lite eftersatt. :) (Det kommer nog heller aldrig flytta in någon där igen :( )
 
Har du ett sekelskifteshus behöver du troligen aldrig att byta fönster om du värnar om dem. Jag har snart hundraåriga fönster och de såg nästan nya ut när jag gjorde de trärena. De kommer ju att stå i 100 år till - minst. Man blåste inte varandra på den tiden. Och gjorde man det så har man tvångsrivet de husen vid det här laget ...

Drar det kallt sätt in energiglas - kostar ett par hundralappar per ruta.

När det gäller fasad och tak är det omöjligt att säga utan att veta vad det är för typ av tak eller fasad. Skiljer sig jättemycket åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.