Ska börja inreda övervåningen, har dock en fundering.
Har cc120mm mellan takstolarna, som innertak hade vi tänkt ha panel. Kan jag spika upp panelen med ett sådant avstånd eller finns risken att det "bågnar" ner mellan takstolarna?
Tror Ni jag behöver regla upp till cc60?
Har för mig att jag läst att det är ok att ha cc120 OM man har panel som är minst 22mm tjock.
Kan detta stämma ???
 
Jo, jag har tänkt på det men då måste jag ju spika upp panelen tvärs mot glespanelen. Det är på övervåningen på ett 1½ plans hus, så jag vill ju ha den tvärs emot takstolarna, inte längst
med dem :-/
förstod man det där ???.
 
jorå jag förstod.

lägg dubbla lager glespanel cc 40 korsvis, vetja! ;D


Nä, skämt å sido. Då vet jag inte hur du ska göra - om det inte duger med cc 120, det vet inte jag. Jag kan förvisso tänka mej att det blir väl långt avstånd ifall du ska spika tunn panel.
 
Då vet jag inte hur du ska göra - om det inte duger med cc 120, det vet inte jag.
Vi löste det så att vi kortlade upp mellan takbjälkarna (med 45x120 reglar) på cc120 och sedan satte vi glesen på cc40, på så vis kunde vi sätta brädorna i taket jäms med rummet (tvärs takstolarna alltså).

Lite extra jobb, men klart mycket snyggare än om brädorna blivit åt andra hållet i vårt fall. I vårt ryggåstak har vi dock bestämt oss för att sätta brädorna jäms med takbjälkarna, alltså på det sätt som du beskriver att du inte vill ha det. Tror det kan bli fräckt/snyggt så!  :D
 
Max 90 säger våra byggare, så vi lägger läkt i kors.
 
Om man lägger läkt i kors känns det som man sänker taket onödigt mycket, marginellt iofs.
Jag tror jag kör på Marges idé, kotla mellan takstolarna.
Blir svårare att få till isoleringen bra då iofs.. puh dessa beslut.. :-/
Det innebär att man borde lägga första lagret isolering i samma dim som virket man kotlar med. I Marges fall då 120mm.
Då får man tänka om isoleringen igen dårå.. ;D
Men, men det är en annan topic.

Lev väl alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.