Akahigi
Har träfiberplattor, troligtvis original, 1976 i taket med typ 5 mm breda och djupa skarvar. Plattorna är runt 30x50 målade vita, men skarvarna är inte målade, ser rätt rutigt ut. Vill få till det helt slätt.

Tror ni en renoveringstapet/målarfilt plus färg räcker? Måste jag gipsa?

Ska det gamla taket ner då först?

Vad blir bäst?

Ska se till att få det ordentligt snyggt nu, vill inte göra om det här :)
 
Går nog att spackla ut skarverna och sätta microlit och måla! Men jag skulle nog sätta renoveringsgips i taket ,kostnaden blir ungefär detsamma!
 
Best gipsplank till mina tak vilket jag senare ångrade, så spacklade alla skarvar och målade med takfärg ,he:(
1 år senare har alla skarvar spruckit ,sätter upp microlit och målar en ggr till.
I släpljus syns alla spacklade skarvar så.....
Om du vill ha det PERFEKT, slit ner det gamla och upp med takgips där alla sidor går att remsa/spackla.
 
Jag tycker att microlit är ganska tungt att jobba med när man ska ha upp det i taket. Renoveringsgips är något enklare att sätta upp.

Men ... fungerar det inte att spackla skarvarna, slipa lite lätt och sen limma på pappersremsa, spackla, slipa, spackla och en sista slipning?

EDIT: Skrev lite tokigt med antalet slipningar.
 
Redigerat:
Grejen är att när man sätter pappremsa så bygger det rätt så mycket, och nu när det är svarvar i hela taket då är det nog väldigt svårt att få taket slätt och se bra ut i släpp ljus! Alternativet är enligt mig isåfall, ispackling, limning av pappremsa, 2 gånger bredspackling! Väldigt mycket jobb och går åt mycket material!
 
Själv kör jag med 13 mm gips 120x240cm. Blir inte så många skarvar att spackla då..
 
alex86 skrev:
Själv kör jag med 13 mm gips 120x240cm. Blir inte så många skarvar att spackla då..
kanske det men dom åbäkena vill man ju helst undvika att hantera
 
Nimajneb skrev:
kanske det men dom åbäkena vill man ju helst undvika att hantera
jag brukar hyra en skivhiss för ett par hundra för en helg på lokala byggvaruhuset.. Blir tom smidigare än renoveringsgips..
 
Akahigi
Antar att det blir takgips då snarare än reno-tapet.

Måste plocka bort nuvarande tak och kolla vad som finns bakom.

Hade varit skönt att köra tapeten bara :)
 
Gör du rätt i om du vill ha det riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.