Sitter och planerar sommarens kulvertbyte mellan vedpannan i garage och huset och har lite funderingar. Jag ska ha 2x28mm Maxitherm kopparkulvert, längden blir ca 14 meter, den kommer komma upp genom kantbalken på garageplattan så där måste jag ta upp ett eller två hål.

  1. Ett eller två rör? Två stycken enrörs är antagligen lättare att böja in under garageplattan (på huset är det plintgrund så det bör gå lättare) men är dyrare och har högre värmeförluster vad jag förstår. Enrörs har en ytterdiameter på 76mm och en böjradie på 0,7 meter, tvårörs har en ytterdiameter på 91 och böjradie på 0,8 meter.
  2. Hålet i kantbalken? Ska man bila ett hål själv, hyra en kärnborr och borra själv eller låta en håltagarfirma göra jobbet? Nån som har ett ungefärligt pris?
  3. Expansionsböjar på kulverten? I instruktionen står att man ska ha expansionsböjar och expansionskuddar om röret är mer än 5 meter. Jag har inte sett det på några bilder men kan ju ha missat?
  4. Kapad armering i kantbalken? Det finns ju en risk att något av armeringsjärnen kapas av om jag borrar ett hål, tror ni att det är någon fara för hållfastheten på plattan, själv tror jag inte att det är något problem, man gräver väl ur så lite som möjligt under plattan.
MVH
Nybyggarn (som ångrar att jag lade ner en hembyggd kulvert för 5 år sen)
 
Lade ner kulvert för två somrar sedan, här är mina 10 öre.

Skulle tveklöst jobbat med en kulvert med båda mediarören i en yttermantel. Det är nog jobbigt att brottas med ett rör. Dessutom blir det som du säger mindre förluster och lättare att tilläggsiosolera om du vill.

Har du en "modern" kantbalk med en välarmerad vot innanför skulle jag åtminstone hämtat offerter från ett par håltagarfirmor.

Expensionsböjar? Osäker då jag drog pex-kulvert, men skapar inte uppböjningen tillräckligt expensionsutrymme?

Enstaka avborrade armeringsjärn har ingen avgörande effekt på en i övrigt välbyggd platta.
 
Min kulvert kärnborrades in snett ner genom kantbalken utan problem.
 
Behöver du 2x28 på så kort sträcka? själv lade jag 45m 2x22 maxitherm koppar, tyckte den var tillräckligt jobbig att brottas med. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men ett väldigt smidigt sätt är om du tar dig rakt in under plattan, bilar upp ett kvadratiskt hål i plattan där du sedan kopplar på med vanliga klämringskopplingar. Då slipper du brottas så förfärligt med kulverten och du behöver inga expansionsboxar heller.

Kulvertprincip.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi la in vår kulvert så hyrde jag ett kärnborr, funkade riktigt smidigt blir bara lite blött av vattnet. Håller med om att kör på en, så kul är det inte att brottas med slagen. Nu är ju 14m en kort sträcka (vi la 2x32 mm PEX 230m) annars så funkade det väldigt smidigt för oss med att göra en vagn där man la kulvert ringen på och sedan grep med gripklon på skogskärran i mitten och snurrade ut den med hjälp av rotorn.
 
Tack för svar så långt! Känns som att det lutar åt en 2x28kulvert (i ett rör) och hyra en kärnborr för hålet i plattan.
Metoden som lillie föreslår verkar ju också smidig men jag vill ha upp rören precis intill väggen och då kommer kopplingarna nere under kantbalken, man bör väl bygga någon låda eller täta rören på något sätt så att inte vatten kan komma in i isoleringen? Jag har stora problem med att det rinner vatten i isoleringen på min nuvarande kulvert.
Det skulle säkert räcka med 22 rör också men en stor del av sträckan mellan acktank i garage och tekniktank i huset går med vanliga 28 rör så jag tar den här lilla biten med samma dimension.
 
Kan man inte slippa bila/borra genom att låta rören komma upp på utsidan och göra 90-gradersböjar in i förrådet. Isolera och klä in sedan? Mina jordvärmeslangar gör så in i grovköket.
 
Jag håller precis på med planering för garage och funderar på att bygga kulvert själv, men nu blir jag lite fundersam...
Vad är det som har varit problemet som gör att du vill byta?
 
@pjodden: Det blev fel från första början; han som gjorde schakten grävde inte tillräckligt djupt och med ett litet fall mot huset vilket gjorde att det rann vatten ner i den lite lösare marken runt kulverten och in under huset. Sen gjorde jag (på inrådan av bl.a en rörfirma) en låda av markisolering och lade plusprisol rör i, lådan gick ju naturligtvis sönder och det kom in vatten. Nästa försök var att dra rören i avloppsrör men inte heller det fungerar, det läcker in vatten någonstans så jag har stora förluster på vägen.
Så nu tänker jag lägga ner en riktig kulvert som jag borde gjort från början och jag ska vara med och övervaka schaktarbetet vilket jag inte var första gången.

Att ta in rören på utsidan som Kjell G föreslår är ju faktiskt en bra ide`
 
Hmm, då kanske man ska fundera om ...

Tack så mycket för svaret!
 
Nybyggarn, har du redan dragit vatten till garaget från början? Avlopp också? Undrar själv om det är krav på att ha avlopp där vp står? Har själv inget i mitt förråd i nuläget men tänkte dra med vatten från grovköket. Avlopp tänkte jag släppa ut i stenkistan men frågan är om det är OK? Förhoppningen är ju att det ska hålla tätt :)
 
Ja vi har avlopp och vatten i garaget. Är det bara avlopp från en säkerhetsventil skulle jag dragit det till stenkistan, även om det kanske inte är tillåtet? En golvbrunn i ett garage eller avlopp från t.ex ett handfat skulle jag nog inte dra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.