Orqvist8 skrev:
Exakt vad vill du veta då ? Målare tar mellan 380-420 kr Tim beroende på var man jobbar och hur mycket utgifter firman har! Löpande är ju det säkraste sättet för målaren för då är man ju skyddad mot problem som uppstår men man tjänar Inge vidare på det! Däremot att lämna ett fast pris är ett risktagande för målaren då det kan uppkomma en hel del problem med underlag etc ibland gör man en bra förtjänst och ibland går man back. Om man uppskattar att ett rum tar 6 Tim i arbetstid så blir fasta priset ungefär motsvarande 8 skulle jag tro!
Ok det var lite dit jag ville komma. Så ca 30% påslag för ett normalrum för fastpris. De har ju dessutom varit här innan och kollat underlag osv..

Då borde alltså inte ett fastpris generera 9h påslag på ett 3 timmarsjobb utan snarare 1-2h som jag också anser.. Påslaget är för risk och det kan ju knappast bli så mycket merjobb att det tar 9h till..
 
Man kan väll säga som så att den målaren gick med rejäl vinst! Men som nån annan skrev målaren ifråga hade kanske fullt upp med andra jobb och la ett högt pris som motiverade besväret! Trots allt så är det upp till kunden att kolla runt!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bricco skrev:
Ska kolla med min chef om jag kan få betalt för restiden till jobbet ;)
Jag kör rörligt denna gång får vi se. Men det var egentligen inte det som var saken utan mer vad man anser är befogat att ta betalt för samt lägga på vid fast pris.
Målaren får inte heller lön för att ta sig till sitt jobb. Däremot får han lön för sin arbetstid och i den ingår att köra från jobbet till färghandel och hämta material plus att transportera sig till kund.

Du ska se att din chef snabbt hade fakturerat restid också om du åker ut till kund.

Kommer du till mitt kontor tex så betalar du timtid för vår effektiva samtalstid. Om jag ska komma ut till dig eller annan plats för förhandling eller rådgivning så hade jag debiterat full arbetstid från att jag börjar åka från kontoret till jag är tillbaka på mitt kontor, plus milersättning för resan tur o retur. Då är jag inte hantverkare.

För min del så låter påslag från 3 timmar upp till 10+ timmar förvisso för högt. Samtidig så låter 3 timmar för målning av tak o tapetsering av vägg sjukt lite. Men visst då är jag pedant o tolererar inget hyffsat arbete utan har alltid i avtalet att jag med glädje betalar extra arbetstid för hög finish.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bricco skrev:
Ok, vi bryter ner ditt antagande i mitt ärende får vi se.

Restid 1h.
Min stad är så liten så man tar sig från öster till väster på max 10 minuter per gång så totalt 20min. I mitt fall bor målaren 3 minuter bort.. Fortfarande OK att debitera 1h då tycker du?

Etablering 1h.
Jag har easy up. Inga tapetbord. Sist han var här drog han in en hink klister, en takfärg och en slipmaskin för spackel. Jag hade lagt golvpappen själv samt tagit bort listerna. Totalt 10 minuter för målaren. Ok med 1h tycker du?

Skruva bort saker.
4 eluttag + brytare. 10 minuter max.

Måla, spackla+tapetsera 3h.
I mitt fall tog det momentet ca 2h. Men rimligt med 2-3h så överens där.

Avetablera 1h
Vet inte hur du tänker nu om jag ska vara ärlig. Jag håller inte på att bygga ett nytt hus. Det handlar om att sätta upp 7 rullar easy up + måla ett tak. Det tog 10min att avetablera. Jag slängde golvpapp och skräp.

Admin.
Jag betalar ju inte timtid för hans admin. Vad tror du timkostnaden på 400kr ska täcka egentligen? Att han sitter och dricker kaffe och bokför dagens arbete ska väl inte timdebiteras mig. Jag kan ju inte kontrollera den tiden.


Totalt
Ca 1h påslag utöver effektiv tid på plats enligt mina beräkningar. Men jag antar du är en av de målare som skarvar så sjukt i överkant då. :thumbdown: Du tycker alltså att all övrig tid ska vara 6h och själva arbetet 3h. Det är helt utanför mitt förstånd och du vet själv det du anger inte är rimligt för ett case som mitt.
För det första är jag inte målare, utan jobbar på kontor i en helt annan bransch. Men din fråga var hur en målare debiterar. Jag tog upp de moment som en målare genomför som han sannolikt vill ha betalt för. Och eftersom du ville ha fast pris så debiteras sannolikt varje påbörjad timme.

Jag tycker du ska måla och tapetsera själv, så slipper du lägga tid och energi på att irritera dig på att hantverkare bedriver en affärsverksamhet. Eller så får du bli bättre på att beställa, som jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lite ovanlig inriktning på denna tråd.
Normalt sett när någon känner sig överdebiterad av en hantverkare så brukar dom flesta på forumet ge sitt fulla stöd. Denna tråd är en av dom få jag sett där i princip alla vänder sig emot kunden...
 
  • Gilla
LäsLus och 2 till
  • Laddar…
Bricco skrev:
Nu är dom ju här och jobbar mellan 09 och 16 så jag tänker inte betala för OB. Om de jobbar en massa på obekväm arbetstid så får de väl skarva sitt timpris mot alla kunder. Inte lägga på 3h extra på enskild kund.. Om jag sen vill ha det snabbt gjort och de ska jobba helg hos mig så visst då betalar jag mer om jag tycker det är värt det.

Jag tror det har varit lite för bekvämt för svenska hantverkare överlag. Men eftersom gemene man normalt muttrar bakom stängda dörrar i Sverige så kommer de flesta undan med det. Sen när det kommer folk från utrikes och helt plötsligt är snabba och kostnadseffektiva ja då blir det liv i lådan för då kan man inte debitera 6h för saker som tar 1h helt plötsligt ;)
Men snälla du... Släpp sargen och kom in i matchen ;)

OM han redan hade fullt i sin kalender men tar på sig jobbet hos dig med så gör han kanske så att han flyttar något annat jobb till kvällar och helger för att kunna ta sig an jobbet och då vill man tjäna lite extra för att man sliter extra... Det handlar ju inte om att han är hos just dig på OB-tid !!
Var är problemet ? :x

De två vanligaste tillfällena till att kunna tjäna lite mer än normal timtaxa är just då man redan har proppfullt inbokat och ska man då lämna pris och ta på sig mer jobb vilket innebär att man kommer behöva jobba kvällar och helger för att hinna med allt så lägger man ett högt pris och får man jobbet så får man det och då värderar man att det är ok att slita extra på kvällar och helger...

Eller så är det när kunder är så här omständligt dryga så man egentligen inte alls känner för att göra jobb åt dem och då lägger man kanske ett rejält högt pris för att slippa få jobbet och får man ändå jobbet så får man stå ut för man tjänar så pass bra så man kan utstå det mesta. ;)
 
Bricco skrev:
Etablering 1h.
Jag har easy up. Inga tapetbord. Sist han var här drog han in en hink klister, en takfärg och en slipmaskin för spackel.
Undrar verkligen vad han skulle med slipmaskinen utan en dammsugare till och ännu mer undrar man detta då det bara handlade om att måla och inte spackla... Och spacklade han ändå så undrar man ju hur han lyckades få det att torka så han kunde slipa det inom de tre timmar du påstod han var hos dig. :rolleyes:
 
Bricco skrev:
Ska kolla med min chef om jag kan få betalt för restiden till jobbet ;)
Som sagt... Försök kom in i matchen och se hur verkligheten fungerar är du snäll.

En hantverkares arbetsplats är inte kundens hem mer än när han/hon just är där och genomför ett arbete.

Hantverkarens ordinarie arbetsplats är den plats han/hon utgår ifrån, t.ex ett förråd, en lokal eller liknande.
Där möts de anställda t.ex på morgonen och där utgår alla från när de kör och arbetar.
Från hantverkarnas hem till denna position är att jämställa med att du tar dig från ditt hem till ditt arbete, men tiden från denna position till kundens position är fullt debiterbar tid som du får betala för och det är Inge konstigt alls med detta.

Problemet är att du tyvärr inte är så insatt i hur verkligheten fungerar ;)
 
Nimajneb skrev:
Lite ovanlig inriktning på denna tråd.
Normalt sett när någon känner sig överdebiterad av en hantverkare så brukar dom flesta på forumet ge sitt fulla stöd. Denna tråd är en av dom få jag sett där i princip alla vänder sig emot kunden...
Problemet ligger ju i att TS först accepterat och tyckt att det var värt denna summa för att få utfört arbetet men när han sen upptäcker att målaren var så effektiv så att han drog in mer än den hantverkartaxa ( 350-550:- ) man överlag pratar om så blir han stött och anser att det är överdebitering...

Svensk avundsjuka påminner detta om. ;)

Som jag sagt tidigare och som jag inte sett svar på så tror jag knappast han varit intresserad av att betala mer än det fasta priset om det skulle visa sig ta längre tid... ;)

Oftast väldig lätt att gnälla på ena hållet och påminner väldigt mycket om sådana människor som i en affär märker att kassörskan ber om mindre pengar för en vara än vad den egentligen kostar och då nämner man ingenting, men fan ta om kassörskan råkat ta fem kronor mer för någonting... Då sätter de sig i bilen och kör fram å tebax till affären för att skälla och få tebax sin femkrona... Haha ;)
 
Vanbeasten skrev:
För det första är jag inte målare, utan jobbar på kontor i en helt annan bransch. Men din fråga var hur en målare debiterar. Jag tog upp de moment som en målare genomför som han sannolikt vill ha betalt för. Och eftersom du ville ha fast pris så debiteras sannolikt varje påbörjad timme.

Jag tycker du ska måla och tapetsera själv, så slipper du lägga tid och energi på att irritera dig på att hantverkare bedriver en affärsverksamhet. Eller så får du bli bättre på att beställa, som jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
(y)
 
Lolle skrev:
Målaren får inte heller lön för att ta sig till sitt jobb. Däremot får han lön för sin arbetstid och i den ingår att köra från jobbet till färghandel och hämta material plus att transportera sig till kund.

Du ska se att din chef snabbt hade fakturerat restid också om du åker ut till kund.

Kommer du till mitt kontor tex så betalar du timtid för vår effektiva samtalstid. Om jag ska komma ut till dig eller annan plats för förhandling eller rådgivning så hade jag debiterat full arbetstid från att jag börjar åka från kontoret till jag är tillbaka på mitt kontor, plus milersättning för resan tur o retur. Då är jag inte hantverkare.

För min del så låter påslag från 3 timmar upp till 10+ timmar förvisso för högt. Samtidig så låter 3 timmar för målning av tak o tapetsering av vägg sjukt lite. Men visst då är jag pedant o tolererar inget hyffsat arbete utan har alltid i avtalet att jag med glädje betalar extra arbetstid för hög finish.
Såg nu att du redan förklarat restidsgrejen men då är vi ju två som försökt få TS att förstå hur verkligheten fungerar ;)

(y)
 
Jag har haft entreprenadfirma i 20 år med både målare, snickare och mattläggare. Vad gäller måleriet så kan massor av oförutsett ske, exempelvis blåsor på tapet med följd att du kanske måste riva ner allt och bredspsckla upp osv osv osv. Detta måste man ta med i beräkningen, finns mycket saker som kan vara oförutsett vid måleri som det inte är vid andra yrkeskategorier och man måste ta betalt för detta. Torktider måste man också ta med i beräkningen där det är för kort tid att starta upp nya jobb eller för lång till tid andra pågående jobb. Målaren liksom du/ni måste ha in pengar för åtta timmar per dag för att gå runt och finns det ingen möjlighet att ta sig till andra jobb under torktider osv måste man ta in det i offerten också. Jag gick på många nitar innan jag lärde mig räkna på dessa jobb och absolut ingen som gnällde när det var för billigt!

Att hantverkaren åker till bygghandeln/måleributiken och handlar saker åt dig som ska vara på ditt jobb är ju givetvis också medräknat i priset. Skulle du, om du vore målare, åka gratis till en måleributik och handla färg, spackel osv till en kund, då du istället kunde vara på nåt annat jobb och tjäna pengar? Du vet ju själv vilken tid det tar att handla hos en bygghandlare som kanske ska bryta färgen osv räkna sen tiden du hade att göra från dig och tillbaka så blir det mkt mer än man tror.

Innan målaren kommer till dig ska han plocka ihop saker som behövs på just ditt jobb exempelvis bockar tapetmaskin giraffslip spruta eller vad han nu behöver. Detta gör han oftast på sin verkstad och det räknar man också in i priset och restiden till dig. Om det hade varit en anställd målare som varit och gjort ett jobb tror du/ni man kan säga till honom, Nänä du får inte betalt när du köper färg osv det får du göra på fritiden, du får heller inte betalt vid torktider om du inte hinner till annat tyvärr och inte heller restiden från verkstaden osv osv

Vad gäller det som nån sa att det finns en ackordslista med precisa tiden det tar är inte riktigt rätt. Det finns en prislista vid ackordsjobb med vad varje arbetsmoment kostar inte hur lång tid det tar och ju fortare målaren jobbar ju mer tjänar han. I priset vid ackordsjobb finns ju alla moment med som mätaren räknar ut efter att arbetet är klart och de oförutsedda arbeten är med eller räknat som timtid utanför ackordet. Företaget måste räkna i förväg vad det ska kosta inkl oförutsedda moment och detta gäller bara anställda målare anslutna till facket som kan mäta och därmed ha ackord alltså inte en egen företagare som gör jobbet själv. däremot använder han ofta den prislistan vid uträkning av jobb. Hantverkarfirman är inte ett välgörenhetsettablissemang utan förhoppningsvis ett vinstdrivande företag.

Offert eller fast pris tar man för att man vill veta i förväg vad allt kostar utan oförutsedda utgifter. Har du godtagit offerten så har du ju accepterat priset vare sig det är dyrt eller inte och gnälla i efterhand om jobbet är korrekt utfört är på dagisnivå och man kan inte skylla på nån annan än sig själv som godtagit priset. Då får man ta in flera offerter från olika företag före.
 
Redigerat:
  • Gilla
LäsLus och 3 till
  • Laddar…
Lite sent att gnälla över högt pris när kontraktet är skrivet. Jag tycker inte alls det är att lura folk med att
ta ut ett extra högt pris. Tvärtom högst affärsmässigt. Orsakerna till ett högt pris kan vara hur många som helst.

En speciellt duktig målare
Ett målaren för tillfället hade mycket uppdrag och kände att för att det skulle vara värt att ta uppdraget så vill han ha extra mycket betalt.
Målaren (och kanske även övriga anbudslämnare) fick känslan av att "den här kunden kommer att krångla". Då lägger man antingen lägger man ett högt pris eller så tackar man nej till jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.