Hej! Äger ett siporexhus med putsad fasad som ser för taskig ut,funderar nu på att tilläggsisolera och brädslå den istället .Inte så smart med tanke på att det blir mer att underhålla men men

Fråga1. Kan jag skruva reglarna direkt på putsen eller måste den knackas ner först?

2. Sten/glasull eller cellplast som isolering dikt mot fasaden?

3.Är detta ok utifrån sett ? Träpanel,läkt 22mm?, papp,isolering och reglar?

Hoppas på respons .Vassarn
 
1. Du kan skruva reglarna direkt på putsen. Använd en rostfri. Lämplig längd och beteckning: HRD-URT 10/50, skruv med torx. Denna är avsedd för en montagetjocklek om max. 50 mm, vilket passar bra till 45 – reglar.
C/c avståndet beror på vilka laster som lockpanelen utsätts för. Beroende på vilken kvalitet din lättbetong håller klarar denna skruv 50-120 kg i draglast / infästning. Ett c/c på 300 skulle kunna vara ett bra riktmärke att sätta på.
2. Tror att det går bra med vilket som, kolla med tillverkare.
3. Tveksam till om du behöver pappen, övrigt ok.



 
Tack cubix!

Nån annan som har nåt att kommentera ?

/Vassarn
 
Varför klä in med trä ??? Putsa om huset istället så får du en fasad som är underhållsfri och i mitt tycke snyggare. Tänk även på att husets karaktär ändras rätt drastiskt. Jag menar, huset byggdes en gång i tiden med putasad fasad. Kanske ser helkonstigt ut med träpanel.

Vi putsade om vårat i sommras ( också Siporex ) och det kostade inte mer än 45000:- + moms. Dra sedan av ROT avdraget och vipps är man nere i ca 45000:-
 
Håller med Gutte...
 
Om inte huset ser myckety speciellt ut, kommer det inte att ha någon betydelse om huset har trä eller putsfasad.
Dessutom om man tänker tillägsisolera, så kommer man undan mycket billigare än att anlita en hantverkare.
Det tillkommer naturligtvis lite underhåll. Kanske du måste måla om huset efter 10 år, men då har du samtidigt möjligheten att ändra färg samtidigt.
Inget ont som inte för något gott med sig....
 
Varför tillägsisolera ett lättbetonghus ??? Möjligtvis vinden, men ytterväggarna är nog rätt onödigt.

Tror själv ändå att träpanel skulle förstöra husets utseende. Och att ändra färg på ett putsat hus kostar inte mer än att måla ett trähus. Vårat pris på 45000:- var med mycket lagningar plus att dom fick släputsa stora ytor innan dom sprutade det. Skulle vi "bara" färga om det skulle det gå på ca 25000:-. Då är det en firma som gör ALLT jobb.
 
Är i faggorna att klä mitt hus nu till våren.

Lättbetong kläs med 50 mm cellplast utanpå detta 28 mm liggande reglar, 22 mm stående panel som avslutning.
Har i dag en sprucken och taskig fasad, dessutom tycker vi att det är snyggare med en träfasad.
 
Kan även tilläggsisoleras med mineral eller stenull. Många gånger vill man inte bygga på fasaden för mycket eftersom man kan få lite konstiga proportioner gentemot och fönster. Då är det bätte att isolera mellan reglar, även om isoleringseffekten blir mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.