Var precis uppe på vinden och mätte, idag finns där ca 180mm isolering av äldre modell och då menar jag äldre, där finns inte heller någon luftspärr.... Hur kommer mitt hus klara sig med två st 120 mms isover uni 33 skivor alt 1 st 120mm plus 1st 95mm? Jag kan max bygga på taket med 240 mm annars kommer man knappt upp för trappan.
 
Byggmax anger
Lambdavärde:*44
Värmeledningsförmåga:*0,044W/mK

Sen kan man ju diskutera hur förvirrande det är. Eller kanske bara konstatera.
 
larsbj skrev:
Ett litet missförstånd trodde du menade den sk NASA isoleringn med reflekterande aluskikt som ibland marknads förs som att 5mm motsvara ca 100mm mineralull
Kan säga att det sortimentet som heter "Space" hos ByggMax och Bauhaus, är Knauf Insulation som är tillverkare av. Det är ett sortiment för GDS marknaden, där lambda värdet är högre dvs sämre isoleringsvärde. Den håller lamda 37 och 39. Knauf Insulations isolering till proffsmarknaden heter Eco i produktsortimentet och håller lamda 33 och 36 i standard. Det fina med Knauf isoleringen är att den inte kliar och att den inte dammar. Den är formaldehyd fri och innehåller ingen Fenol. Dvs mycket miljövänlig. Lite skillnader mellan dessa som sagt.
 
MrNice80 skrev:
Kan säga att det sortimentet som heter "Space" hos ByggMax och Bauhaus, är Knauf Insulation som är tillverkare av. Det är ett sortiment för GDS marknaden, där lambda värdet är högre dvs sämre isoleringsvärde. Den håller lamda 37 och 39. Knauf Insulations isolering till proffsmarknaden heter Eco i produktsortimentet och håller lamda 33 och 36 i standard. Det fina med Knauf isoleringen är att den inte kliar och att den inte dammar. Den är formaldehyd fri och innehåller ingen Fenol. Dvs mycket miljövänlig. Lite skillnader mellan dessa som sagt.
Har använt den Eco isoleringen idag och att den inte kliar eller dammar är inte sant, dessutom svårare att skära snyggt än tex gullfiber.
 
larsbj skrev:
Har använt den Eco isoleringen idag och att den inte kliar eller dammar är inte sant, dessutom svårare att skära snyggt än tex gullfiber.
Konstigt att du tycker så. Dock säger 95% av alla isolerare att den inte kliar alls.
Sen är det beroende på vad för kniv du använder. Har du använt en helt slät kniv? Komprimerar du isoleringen innan du skär? Det är två viktiga moment som måste göras för att få ett snyggt snitt.

Var har du köpt isoleringen om jag får fråga dig??
 
MrNice80 skrev:
Konstigt att du tycker så. Dock säger 95% av alla isolerare att den inte kliar alls.
Sen är det beroende på vad för kniv du använder. Har du använt en helt slät kniv? Komprimerar du isoleringen innan du skär? Det är två viktiga moment som måste göras för att få ett snyggt snitt.

Var har du köpt isoleringen om jag får fråga dig??
Tycker absolut att den kliar ,det står även i databladet.

Använde en tandad kniv som fungerar utmärkt i annan isolering dom släta knivar jag provat håller inte skärpan lika länge.
Jag tror den är svårskuren på grund av att skivorna är sladdrigare än motsvarande från rockwool eller isover ev är glasfibrerna längre och det gör att den rycks sönder mer.Gissar att den har lägre densitet hittade inga siffror på det.

Isoleringe var köpt hos en woody bygghandel.
 
Gillar spacevarianten. Dock tycker jag den kliar fortfarande. Dock tycker jag vissa paket luktat läsk när jag öppnat dom ;)
 
Jag har använt spacevarianten som ljudisolering i innerväggar och visst kliar och dammar den. Jag tycker att den är lätt att hantera dock. Om man trycker ihop den och skär med en vanlig kniv så brukar jag få bra resultat.
Det är en viss skillnad mot träullsskivorna som jag får såga till rätt mått med bordssågen :).
 
larsbj skrev:
Tycker absolut att den kliar ,det står även i databladet.

Använde en tandad kniv som fungerar utmärkt i annan isolering dom släta knivar jag provat håller inte skärpan lika länge.
Jag tror den är svårskuren på grund av att skivorna är sladdrigare än motsvarande från rockwool eller isover ev är glasfibrerna längre och det gör att den rycks sönder mer.Gissar att den har lägre densitet hittade inga siffror på det.

Isoleringe var köpt hos en woody bygghandel.
När man skär glasull ska man ha en helt slät kniv. Det är problem ett att folk använder fel typ av kniv.
Du kan inte jämföra rockwool mot Knauf då det är stenull vs glasull.
Glasfibrerna är längre på Knauf än Isover.
Dock har knauf en miljöprofil sim ingen annan glasull eller stenull har.
Inga formaldehyder eller fenol i som alla andra. Och som alla vet är formaldehyder cancerframkallande.
Och kan säga att om du köpt på Woody så är det inte Knauf isolering.

Space sortimentet som säljs på byggmax och Bauhaus går inte att jämföra mot Ecosortimentet som säljs hos proffsbutikerna.

Jag skulle välja Knauf före Isover 120ggr.
 
MrNice80 skrev:
När man skär glasull ska man ha en helt slät kniv. Det är problem ett att folk använder fel typ av kniv.
Du kan inte jämföra rockwool mot Knauf då det är stenull vs glasull.
Glasfibrerna är längre på Knauf än Isover.
Dock har knauf en miljöprofil sim ingen annan glasull eller stenull har.
Inga formaldehyder eller fenol i som alla andra. Och som alla vet är formaldehyder cancerframkallande.
Och kan säga att om du köpt på Woody så är det inte Knauf isolering.

Space sortimentet som säljs på byggmax och Bauhaus går inte att jämföra mot Ecosortimentet som säljs hos proffsbutikerna.

Jag skulle välja Knauf före Isover 120ggr.
Men isover säljer tandade knivar till glasull så helt galet kan det ju inte va.

Det är knauf eco och den är köpt på woody ,woodyhandlaren är fri att ta in vilka fabrikat han vill.

Sen kan det ju vara så att en mer miljöanpassad produkt är mer svårarbetad men det är ju bara att lära sig knepen, jag tycker absolut att det är bra med mindre kemikalier i byggmaterialet då jag utsätts för det dagligen.

Om man nu vill vara miljöanpassad så är det bästa att inte använda glas/stenull alls,då det finns bättre alternativ.
 
larsbj skrev:
Men isover säljer tandade knivar till glasull så helt galet kan det ju inte va.

Det är knauf eco och den är köpt på woody ,woodyhandlaren är fri att ta in vilka fabrikat han vill.

Sen kan det ju vara så att en mer miljöanpassad produkt är mer svårarbetad men det är ju bara att lära sig knepen, jag tycker absolut att det är bra med mindre kemikalier i byggmaterialet då jag utsätts för det dagligen.

Om man nu vill vara miljöanpassad så är det bästa att inte använda glas/stenull alls,då det finns bättre alternativ.
Om den är köpt på Woody, så är jag angelägen av att veta vilken. Dra gärna ett PM. För det ska inte finnas vad jag vet.

Sen har även Knauf haft en lite sågtandad kniv till försäljning förr. Dock rekommenderas inte det då den river isoleringen.

Nej men tittar man till vanlig traditionell isolering dvs stenull/glasull så är det ovanligt med miljötänk i det hela.
 
Varför är det så intressant att det finns på woody är du knaufförsäljare? (du ska gärna få veta vilken)

Tycker inte det är konstigt en annan bygghandel som också är också woody har tre fabrikat av isolering med motiveringen att annars får man inte sälja till alla då en del byggfirmor bara köper stenull och andra absolut måste ha glasull eller som deras säljare uttryckte det det är som volvo/ saab diskussion.
 
Kan nog stämma att jag är Knauf säljare :) därav fakta om Knauf.
Dock mig veterligen så ska ingen Woody butik ha Knauf isolering hemma på lager.

Och vet att det är som du säger. Vissa gillar stenull och vissa föredrar glasull.
Men att ha 3 olika fabrikat på hyllan förbryllar mig iallafall.

Återkom gärna om det andra.
 
Nu är det en annan Woodybutik som har tre fabrikat dom har stenull /glasull av god kvalite och även något som kan konkurera med lågprisisoleringen
 
Misstänker att det är URSA isolering de kör som lågprisalternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.