Hejsan,
Funderar på hur man skulle göra med detta tak ifall man skulle göra i ordning utrymmet till annat än "lada". När man vill isolera och kanske göra någon form av boendeyta..

Taket ser okej ut när man tittar på det, regelverket likaså.. men det är ju bara "ett skal"..

Om man tex ska isolera där, hur gör man då? det verkar vara spikat direkt på de reglar som finns.. inget undertak eller nått.. (man kan skymta en annan konstruktion på sidan, där det troligen är utbyggt en gång i tiden.. men å andra sidan vet jag inte hur det ser ut under brädorna som täcker taket..troligen pynt mest).

Några tankar? Tips? Kan man göra i ordning det?

Känns lite onödigt att behöva riva ner hela gigantiska eternittaket om det är okej liksom..

MVH Sandra

takkontruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kanske kan bygga en "låda" inuti ladan och inreda i den och på så vis inte påverka den befintliga konstruktionen? Har själv funderat på det sättet i min lada om man vill bygga in ett par gästrum. Fönster får man ju ta upp så klart, dvs lådan bör väl ansluta till en vägg så man kan göra ett fönster utåt.
 
Jag kan bidra med lite info om hur eternittaket på vårt hus såg ut innan vi gjorde om det. Det såg ut som ditt ungefär, fast med skillnaden att det var en oljehärdad board mellan takreglarna och eterniten. Sedan en kallvind under det.

Eternitskivorna är troligen skruvade med franskskruv och det är lätt att skruva ur och i. Jag hade nog tagit loss skivorna, spikat överlappande oljehärdad board på takstolar och reglar och sen skruvat tillbaks eterniten. På samma gång hade jag bytt ut packningarna på skruven. För att få till en vettig isoleringstjocklek så hade jag lagt på ytterligare reglar på takstolarnas insida och sedan ett innertak.

Så här skulle sandwichen se ut:

[Eternit]
[Oljehärdad board]
[Luftspalt]
[Isolering]
[Innertak]

Sedan har du en resa med väggarna också.

Jag tror också att en låda är smidigast. Kanske kan du få tag i en begagnad byggbarack som du kan ställa in i ladan?
 
Ludwig skrev:
Man kanske kan bygga en "låda" inuti ladan och inreda i den och på så vis inte påverka den befintliga konstruktionen? Har själv funderat på det sättet i min lada om man vill bygga in ett par gästrum. Fönster får man ju ta upp så klart, dvs lådan bör väl ansluta till en vägg så man kan göra ett fönster utåt.
Det låter som en idé att fundera på iaf om man bara vill ha ett par rum! Men jag är lite inne på att hela ladan ska användas (antingen bostad/förråd/snickarverkstad/biorum..eller alltihopa!), så det måste bli en stoor låda därinne isf (för oss) :)

..och då är väl den stora frågan kanske om det ändå är bättre att riva allt och börja om på noll..?!

.. eller om man kan kuckilura fram någon annan lösning som kan funka.. lådan i lådan principen kanske funkar bara på taket? ett annat tak innanför det befintliga (inte vet jag.. jag bara spånar haha.. men jag tänkte på att man kanske byggde ett korrekt tak en bit under de andra med tackpapp o sånt som idag inte finns.. och sen fortsätter man nedan det med isolering osv?)

Tack för inputen!

HA en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
pelpet:

Var det erat bostadshus? som hade sådant tak när ni började?

Jag har inte kollat just det taket, lite höögt upp.. däremot såg jag på vissa nedre delar att det stack ut gigantiska spikar igenom träet/eterniten.. de kan mycket väl ha använts för att lappa ihop saker i efterhand..när saker rört sig menar jag. Men jag är ganska säker på att det jag såg var spik och inte skruv.. fast min make påstår iof att jag inte går att samtala med när de kommer till bygge för jag säger plankor o stolpar om de mesta ;) fast får han ritning också brukar det bli bra..haha

Jag vet inte va en oljehärdad board är, måste googla på saken..(så jag återkommer om jag har nån mer fråga om den saken/delen)..

Hur mycket kan en vettig isolering vara, om vi säger att det ska göras till bostadsyta..? 30? 50? mer mindre?

Jasså du noterade att väggarna inte var så täta?..har jag också sett haha.. men väggar är lättare att jobba med än tak (tak är väldigt högt upp!).. den stora frågan är om väggarna ska göras med moderna medel helt.. eller enligt skånelängeprincipen (lutar mot att just detta projekt blir med nya medel isf.. )

Idag är de ju bara rutten halvhängande panel och reglar inne som ser fina ut .. så vi har ju alla möjligheter i världen att få till bra väggar :) tror jag..

Tack för tipsen!

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Allmän fråga: Om man nu skulle byta ut taket helt, vad kan man räkna med att ett nytt tak kostar per m2 (inkl det som behövs vara under..för att taket ska sitta och vara korrekt - inte ev isolering osv).

Och vilket material bör man satsa på? (och vad skiljer i pris?)

- Shingel? (det jag vet som är mest likt eternit)
- Papptak?
- Tegel?
- Plåt?

För och nackdelar med de olika?

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
Det var taket på vårt bostadshus. Det var 55 år när vi bytte det förra året och eterniten hade börjat spricka, men boarden under var fräsch utom kring skorstenen där det fanns en gammal vattenskada. Här är en renoveringsbild.

DSC_0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till oljehärdad board på byggmax.

Skadad eternit kan lagas med tätningsmassa. Du kan även byta ut skadade plattor mot likadana fibercementplattor, typ cembonit. Det är det material som mest liknar eternit. Kostar ca 200 - 250 kr/m2 då jag kollade pris till mitt tak.

Vårt nya tak byggdes på befintliga takstolar med råspånt, underlagspapp och plåt. Totalen landande på ungefär 1000:- per kvadrat tror jag inklusive allt (även tilläggsisolering). Då tog jag ner eterniten själv.

Jag tycker att du ska välja ett takmaterial som passar huset och omgivningen.

Om du vill göra det enkelt för dig så lyfter du befintlig eternit och spikar board, och bygger sedan ett innertak så att du får en kallvind. Sen blåser du upp mängder med lösull eller ekofiber där. Det innebär dock att du tappar den fina takhöjden.
 
pelpet:

Vill man verkligen hålla på och skruva "in och ut" ur just eternitplattor? Jag vet inte så himla mycket om dem egentligen, mer än att de inte är farliga så länge de sitter där de sitter.. utan det är mer dammet som bildas när man väl bryter ner dem osv som inte är så hälsosamt.. men jag vet ju hur det ser ut när man skruvar i betong tex.. och då blir det ju en del småfliseri som åker in och ut i hålet..?

Det gör inget om det försvinner lite takhöjd, men jag vill fortfarande ev kunna ha ett loft (och normal ståhöjd på "entrevåningen").. vill ha öppet upp till nock på hela byggnaden troligen (ja minus isolering, luftspalter osv då).

Tack för länk och bild!
MVH Sandra
 
Ser ut ungefär som vår loge. Den högra takdelen har ett gammalt spåntak under yttertaket. Finns ingen anledning att ta bort. Lägg bara oljeboard över det, då det förmodligen hade gjort sitt när de la på det "nya" taket (eterniten).

Kan vara långt mellan takstolarna i lador => klen bärighet på spåntat tak.

Eternittakplattorna är bra, och det finns beg att köpa. Det är som sagt om de dammar som det inte är så bra, men tar man det försiktig och sitter så att vinden blåser bort ev damm åt rätt håll så är det knappast någon fara. Betänk att det är med eternit som med cigaretter, risken står i proportion till exponeringsgraden. Är man riktigt nojjig så kan man ge sig på taket när det har regnat, (om man nu inte är lika nojjig för att ramla ner;)).

Jag tycker att det är att rekommendera att lyfta plattorna och lägga oljeboard, sedan tillbaks med dem inkl komplettering/uppfräschning, så har du ett tak som står sig problemfritt i 50 år, samt har inte kostat mycket mer än eget arbete.

Använd befintliga väggar. Se bara till att bottensyllen är fuktsäkrad från grundmuren. Det är lätt att fixa. Du lyfter en bit av väggen genom att sticka in ett spett under och använda en pivotsten. Det räcker med att vila foten på spettet så lättar några meter av väggen.

Det är dock oerhört viktigt att se till att använda grova och solida material, så att allt är mussäkrat. Det gäller alltså golv, väggar och tak. Möss klättrar suveränt bra, och då du befinner dig på landet i Skåne så finns det extremt gott om dem. Det i sin tur betyder att finns det en öppning större än 5x5mm så är det bara en tidsfråga innan mössen kommer in. Möss älskar glas- och stenull, och även frigolit. Spånskivor och gips är ju förtuggade så de käkar de sig igenom i ett nafs.

Utöver mussäkringen så måste varenda springa vindtätas, lämpligast genom drevning. Det blåser mer el mindre allt som oftast i Skåne, och skånelängor är dessutom avlånga. Det ger drag. Så jag vill hävda att man kan inte vindtäta för mycket hur man än gör. Däremot för lite.
 
Snigla skrev:
pelpet:

Vill man verkligen hålla på och skruva "in och ut" ur just eternitplattor? Jag vet inte så himla mycket om dem egentligen, mer än att de inte är farliga så länge de sitter där de sitter.. utan det är mer dammet som bildas när man väl bryter ner dem osv som inte är så hälsosamt.. men jag vet ju hur det ser ut när man skruvar i betong tex.. och då blir det ju en del småfliseri som åker in och ut i hålet..?
Jag hade varit betydlig mer orolig för att vara och klättra på ett högt och brant tak. För nedplockning av eternit utomhus rekommenderar arbetsmiljöverket andningsskydd med halvmask. Det bedömer de vara en tillräcklig skyddsnivå för folk som arbetar med detta och riskerar att utsättas för asbest vid ett stort antal tillfällen under livet. Arbetsmiljöverket rekommenderar att även privatpersoner som jobbar med asbest följder rekommendationerna.

Min personliga bedömning är att man utsätter sig för en väldigt liten risk om man väljer att plocka ner hela eternitskivor utomhus även helt utan skydd. Med en sån här på sig så är risken helt försumbar.
 
Glöm inte heller att eternitplattor är tunga som as så de är inte roliga att handha när man klättrar på taket! Har man gjort sig omaket med att plocka ner dem kan man lika gärna lägga på något lättare som ny taktäckning.

Det är inte så enkelt som man kan tro att återanvända gamla skruvhål.

Förresten är taket nog skruvat med eternitskruvar med fyrkantig skalle och inte franska. Eternitskruvar har böjda brickor som sluter tätt mot bågen på plattorna.
 
Redigerat:
Ny taktäckning innebär ju råspont, underlagspapp, läkt och taktäckning. Kostar väl en 200 kr/kvm. Medans oljehärdad board kostar ca 50 kr/kvm. Det blir ca 150 kr besparing för att hantera en eternitskiva.

Eternitskruven drog jag ut med skruvdragare med tolvkantshylsa, dim 13 eller 14 tror jag.
Jämfört med plåt är eternit tungt, men det är betydligt lättare än tegel och betongpannor.
 
pelpet skrev:
Ny taktäckning innebär ju råspont, underlagspapp, läkt och taktäckning. Kostar väl en 200 kr/kvm. Medans oljehärdad board kostar ca 50 kr/kvm. Det blir ca 150 kr besparing för att hantera en eternitskiva.

Eternitskruven drog jag ut med skruvdragare med tolvkantshylsa, dim 13 eller 14 tror jag.
Jämfört med plåt är eternit tungt, men det är betydligt lättare än tegel och betongpannor.
Sant, det blir naturligtvis billigare att återanvända eterniten, men läkt ska ju även upp så riktigt 150 kr besparing blir det ju inte per kvadratmeter.

Men, vill man återanvända eterniten så får man väl göra det, jag hade hellre valt att använda typ plåt som inte redan har gamla hål. Jag har provat att återanvända plåt två gånger, kommer nog aldrig göra det igen. Problemet är mest att den gamla plåten, eterniten eller vad man nu återanvänder, troligen inte kommer vara konsekvent skruvad på cc60 eller vilket mått man nu vill använda. Detta leder till att det plötsligt är hål utan läkt under.. Är man villig att jobba lite extra med detta då tycker jag absolut man ska återanvända material.
 
pelpet skrev:
Jag hade varit betydlig mer orolig för att vara och klättra på ett högt och brant tak. För nedplockning av eternit utomhus rekommenderar arbetsmiljöverket andningsskydd med halvmask. Det bedömer de vara en tillräcklig skyddsnivå för folk som arbetar med detta och riskerar att utsättas för asbest vid ett stort antal tillfällen under livet. Arbetsmiljöverket rekommenderar att även privatpersoner som jobbar med asbest följder rekommendationerna.

Min personliga bedömning är att man utsätter sig för en väldigt liten risk om man väljer att plocka ner hela eternitskivor utomhus även helt utan skydd. Med en sån här på sig så är risken helt försumbar.
Men den delen om höjden har jag redan ojat mig över haha, tänker då rakt inte klättra själv.. och är inte helt säker på att maken får göra det heller!! Däremot kan man ju hyra in arbetskraft.. (borde ju tom kunna få rotavdrag på det?!) som har rätt utrustning (alltså både mask och utrustning för arbete på höghöjd/brant tak).

Såg ju din lilla beräkning där på taket, dvs om man bytte.. det är ju också intressant (man vill ju veta, så man har nått att jämföra med och olika alternativ). Så du menar att bara "..råspont, underlagspapp, läkt och taktäckning.." kostar runt 200 kr/m2? Och sedan tillkommer det takmaterial man valt? och sedan dessutom ev arbetskraft för att lägga det?

MVH Sandra
 
Ludwig skrev:
Glöm inte heller att eternitplattor är tunga som as så de är inte roliga att handha när man klättrar på taket! Har man gjort sig omaket med att plocka ner dem kan man lika gärna lägga på något lättare som ny taktäckning.

Det är inte så enkelt som man kan tro att återanvända gamla skruvhål.

Förresten är taket nog skruvat med eternitskruvar med fyrkantig skalle och inte franska. Eternitskruvar har böjda brickor som sluter tätt mot bågen på plattorna.
Hur tunga är de? Det låg några reserv/nya på golvet i ladan och de såg iaf väldigt stora och otympliga ut! Inte så jag kände för att gå och peta på dem.. men om jag inte minns helt fel är eternit till typ 90 % cement eller nått.. och det låter tungt!!??

Tack för inputen,
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.