andersmc skrev:
Nej, du är inte lurad. Tar du in ett jobb på fast pris så är det fast pris. Då har du accepterat att betala det erbjudna priset föra arbetet i fråga, och behöver inte bekymra dig om att fundera på antal timmar eller timpengar.

F.ö. låter tre timmar väldigt snabbt för jobbet i fråga. Men naturligtvis gör ett fast pris målaren mer motiverad att jobba snabbt och effektivt. Hade du blivit gladare om han dragit ut på jobbet i två dar?

Men jag förmodar att målaren du valde var billig i jämförelse med övriga offerter, så du fick ändå ett bra pris.
Det är klart jag är lurad. Om man ser till att målaren vill ha framtida jobb här och av de man känner. Det finns så klart en nivå för påslag som de allra flesta anser OK och sen en nivå som de allra flesta tycker är helt åt helvete. För nu tar jag ju in nya offerter och de ger samma priser dvs ca 6h på slag på ett arbete som tar max 5h. Du tycker det är rimligt? Det kanske det är.. det är lite dit jag vill komma. Vad är rimligt påslag i procent för fast pris för ett rum med 4 väggar?
Det är ju en stor skillnad om man ska göra badrum eller kök. Då får man räkna in massa riskmoment.

Tagit in två offerter så här långt.

Den ena säger 2100 fast.
Den andra 2200 fast.

Jag vet att jobbet kommer ta max 5-6h så deras påslag är ca 5-6h (de tar 400kr/h inkl moms). Då har man inte direkt koll på vad man gör eller så försöker man håva in fina stålar med folk som inte förstår eller orkar tjafsa.

Det handlar inte om att jag inte kan betala. Det ärt små jobb. Det jag är ute efter är hur man väljer att debitera vid fast pris samt utnyttja ROT och få kunden att tro att man fått ett billigt jobb när det i själva verket är målaren som dubblar sin timpenning.
 
Redigerat:
Som påpekats tidigare, man tar det på löpande räkning eller gör det själv.
 
Nimajneb skrev:
Som påpekats tidigare, man tar det på löpande räkning eller gör det själv.
Jo det blir högst troligt så.

Men frågan kvarstår, om man är en målare med respekt, vad är då rimligt påslag för fast pris tycker ni? Jag antar fast pris i grunden handlar om att lägga på för eventuella risker och inte krydda ytterligare för att få ihop det snabbare till semesterresan?

Eller menar ni att ett fast pris beräknat på 12h för ett 3h jobb är rimligt? Inte vet jag, men jag tycker det är helt galet och kan inte förstå vilka risker man då räknar med för ett kalt rum med 4 väggar, en dörr, ett fönster. Någon får gärna förklara det. Tills den frågan inte är löst så är jag lurad.
 
Redigerat:
verktygsgurun skrev:
Allvarligt talat...vem tar in en offert på att tapetsera ett normalstort rum?
Jag tar alltid in offert om jag inte känner till hantverkaren. Om möjligt offerter från flera. I annat fall är jag helt i händerna på hantverkaren när det gäller betalning för jobbet. Onödigt att ta den risken, för mycket gambling anser jag.
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Jo det blir högst troligt så.

Men frågan kvarstår, om man är en målare med respekt, vad är då rimligt påslag för fast pris tycker ni? Jag antar fast pris i grunden handlar om att lägga på för eventuella risker och inte krydda ytterligare för att få ihop det snabbare till semesterresan?

Eller menar ni att ett fast pris beräknat på 12h för ett 3h jobb är rimligt? Inte vet jag, men jag tycker det är helt galet och kan inte förstå vilka risker man då räknar med för ett kalt rum med 4 väggar, en dörr, ett fönster. Någon får gärna förklara det. Tills den frågan inte är löst så är jag lurad.
Nej det är inte rimligt men det du har ju haft alla möjligheter i världen att syna korten genom att ta in ytterligare kontrollofferter. Då hade du antingen upptäckt att det fasta priset är i linje med marknadspriset eller att denne målare hade för mycket att göra och chansade med ett högt pris.

På samma sätt som att jag kan köpa ett däck till bilen på Vianor för 1700 spänn eller köpa det på nätet i UK för 900 så är ju valet ditt efter att du undersökt marknaden. Det är inte oskäligt av vianor att försöka ta betalt, bara korkat att handla där.
 
Restid per gång dom är där. minst 1 timme (beroende på vart målarn bor/utgår ifrån), etablering minst 1 timme (bära in grejer, ställa upp tapetserarbord, täcka golv och ev. möbler) förberedande (tejpa, skruva bort saker) minst 1 timme. Göra jobbet (måla/tapetsera ett rum) säg 3 timmar som i ditt fall. Avetablering (plocka bort, packa ner och täcka av och eventuellt grovstäda) minst 1 timme. Administration (räkna offert, fakturera och bokföra, minst 1 timme. Summa 9 timmar för ett skitjobb som målarn fixar på 3 timmar om han är på plats vid två tillfällen.

Det är de 6 timmar för restid, för- och efterarbeten och administration som du inte vill betala för. Men skulle inte du vilja ha betalt för det om du var målare och drev ett eget företag?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bricco skrev:
Jo det blir högst troligt så.

Men frågan kvarstår, om man är en målare med respekt, vad är då rimligt påslag för fast pris tycker ni? Jag antar fast pris i grunden handlar om att lägga på för eventuella risker och inte krydda ytterligare för att få ihop det snabbare till semesterresan?

Eller menar ni att ett fast pris beräknat på 12h för ett 3h jobb är rimligt? Inte vet jag, men jag tycker det är helt galet och kan inte förstå vilka risker man då räknar med för ett kalt rum med 4 väggar, en dörr, ett fönster. Någon får gärna förklara det. Tills den frågan inte är löst så är jag lurad.
Jag trodde det var därför man arbetade ;)

Inte bara för att få hjulet att snurra utan för att kunna unna sig lite trevligheter ;)

Har man redan fullt av jobb så man får offra kvällar och helger om man tar på sig mer så vill man ju tjäna lite extra för den sakens skull precis som alla anställda har OB-ersättningar och liknande bonusar m.m
Ganska enkel matte tycker jag iaf...
 
Vanbeasten skrev:
Restid per gång dom är där. minst 1 timme (beroende på vart målarn bor/utgår ifrån), etablering minst 1 timme (bära in grejer, ställa upp tapetserarbord, täcka golv och ev. möbler) förberedande (tejpa, skruva bort saker) minst 1 timme. Göra jobbet (måla/tapetsera ett rum) säg 3 timmar som i ditt fall. Avetablering (plocka bort, packa ner och täcka av och eventuellt grovstäda) minst 1 timme. Administration (räkna offert, fakturera och bokföra, minst 1 timme. Summa 9 timmar för ett skitjobb som målarn fixar på 3 timmar om han är på plats vid två tillfällen.

Det är de 6 timmar för restid, för- och efterarbeten och administration som du inte vill betala för. Men skulle inte du vilja ha betalt för det om du var målare och drev ett eget företag?
Ok, vi bryter ner ditt antagande i mitt ärende får vi se.

Restid 1h.
Min stad är så liten så man tar sig från öster till väster på max 10 minuter per gång så totalt 20min. I mitt fall bor målaren 3 minuter bort.. Fortfarande OK att debitera 1h då tycker du?

Etablering 1h.
Jag har easy up. Inga tapetbord. Sist han var här drog han in en hink klister, en takfärg och en slipmaskin för spackel. Jag hade lagt golvpappen själv samt tagit bort listerna. Totalt 10 minuter för målaren. Ok med 1h tycker du?

Skruva bort saker.
4 eluttag + brytare. 10 minuter max.

Måla, spackla+tapetsera 3h.
I mitt fall tog det momentet ca 2h. Men rimligt med 2-3h så överens där.

Avetablera 1h
Vet inte hur du tänker nu om jag ska vara ärlig. Jag håller inte på att bygga ett nytt hus. Det handlar om att sätta upp 7 rullar easy up + måla ett tak. Det tog 10min att avetablera. Jag slängde golvpapp och skräp.

Admin.
Jag betalar ju inte timtid för hans admin. Vad tror du timkostnaden på 400kr ska täcka egentligen? Att han sitter och dricker kaffe och bokför dagens arbete ska väl inte timdebiteras mig. Jag kan ju inte kontrollera den tiden.


Totalt
Ca 1h påslag utöver effektiv tid på plats enligt mina beräkningar. Men jag antar du är en av de målare som skarvar så sjukt i överkant då. :thumbdown: Du tycker alltså att all övrig tid ska vara 6h och själva arbetet 3h. Det är helt utanför mitt förstånd och du vet själv det du anger inte är rimligt för ett case som mitt.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag trodde det var därför man arbetade ;)

Inte bara för att få hjulet att snurra utan för att kunna unna sig lite trevligheter ;)

Har man redan fullt av jobb så man får offra kvällar och helger om man tar på sig mer så vill man ju tjäna lite extra för den sakens skull precis som alla anställda har OB-ersättningar och liknande bonusar m.m
Ganska enkel matte tycker jag iaf...
Nu är dom ju här och jobbar mellan 09 och 16 så jag tänker inte betala för OB. Om de jobbar en massa på obekväm arbetstid så får de väl skarva sitt timpris mot alla kunder. Inte lägga på 3h extra på enskild kund.. Om jag sen vill ha det snabbt gjort och de ska jobba helg hos mig så visst då betalar jag mer om jag tycker det är värt det.

Jag tror det har varit lite för bekvämt för svenska hantverkare överlag. Men eftersom gemene man normalt muttrar bakom stängda dörrar i Sverige så kommer de flesta undan med det. Sen när det kommer folk från utrikes och helt plötsligt är snabba och kostnadseffektiva ja då blir det liv i lådan för då kan man inte debitera 6h för saker som tar 1h helt plötsligt ;)
 
Redigerat:
Beräknad arbetstid på ett sovrum tak och väggar är mellan 5 till 7 Tim beroende på hur underlaget är, behövs det spacklas ? Isåfall 1 el 2 gånger ? Taket 1 el 2 strykningar! Restid som du hävdar är obefogat ska ju både betala målarens tid plus soppa ,försäkring slitage etc, och jag antar att målaren åkte och hämta material på färgbutiken själv? 2200 för mig är ett väldigt bra pris men annars är det ju bara att ta det på löpande el göra det själv!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hade jag varit målare och någon som verkar fullt arbetsför hade ring mig om att måla o tapetsera om ett rum till fastpris å hade varningssignalerna ringt. Jag hade räknat med det värsta scenariet.

- Inetsad strukturtapet som måste bredspacklas
- inrökt tak som måste tvättas o målas 3ggr
- 3m takhöjd

Utifrån detta hade jag satt priset.:)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Orqvist8 skrev:
Beräknad arbetstid på ett sovrum tak och väggar är mellan 5 till 7 Tim beroende på hur underlaget är, behövs det spacklas ? Isåfall 1 el 2 gånger ? Taket 1 el 2 strykningar! Restid som du hävdar är obefogat ska ju både betala målarens tid plus soppa ,försäkring slitage etc, och jag antar att målaren åkte och hämta material på färgbutiken själv? 2200 för mig är ett väldigt bra pris men annars är det ju bara att ta det på löpande el göra det själv!
Ska kolla med min chef om jag kan få betalt för restiden till jobbet ;)
Jag kör rörligt denna gång får vi se. Men det var egentligen inte det som var saken utan mer vad man anser är befogat att ta betalt för samt lägga på vid fast pris.
 
Nimajneb skrev:
Hade jag varit målare och någon som verkar fullt arbetsför hade ring mig om att måla o tapetsera om ett rum till fastpris å hade varningssignalerna ringt. Jag hade räknat med det värsta scenariet.

- Inetsad strukturtapet som måste bredspacklas
- inrökt tak som måste tvättas o målas 3ggr
- 3m takhöjd

Utifrån detta hade jag satt priset.:)
Saken är att jag aldrig bett om fast pris utan det är alltid de som lagt fram det som "ja det här kommer kosta x antal kronor" när de kommit hit. Jag lyckas inte ens få reda på timkostnaden för rörligt pris hos ena målaren(!). I min stad verkar målarna ha enats om att fast pris på ett normalstort rum är 4800 innan ROT. Men nu vet jag ju hur kryddat det priset är så det blir rörligt. Och jag ska nosa dom i nacken ska ni tro ;). Rätt ska vara rätt.
 
Exakt vad vill du veta då ? Målare tar mellan 380-420 kr Tim beroende på var man jobbar och hur mycket utgifter firman har! Löpande är ju det säkraste sättet för målaren för då är man ju skyddad mot problem som uppstår men man tjänar Inge vidare på det! Däremot att lämna ett fast pris är ett risktagande för målaren då det kan uppkomma en hel del problem med underlag etc ibland gör man en bra förtjänst och ibland går man back. Om man uppskattar att ett rum tar 6 Tim i arbetstid så blir fasta priset ungefär motsvarande 8 skulle jag tro!
 
Och målare går efter en så kallad ackordslista! Där står det exakt hur lång tid olika arbetsmoment får ta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.