Haj!

Jag är på gång att bygga en liten stuga i skogen. Det är urgrävt (inga stora stenar är kvar)
och fyllt/paddat med 18-36 samt 8-16 (med risk för fel i minnet på vad storlekarna heter).
Ungefär 25-30 cm makadam totalt. Lade över en fiberduk i höstas och skottade bort snön idag.
Man är ju lite rastlös...
Skruvad ihop en liten ram också så att man kan få en uppfattning om hur stort det kommer att bli.
Storleken blir 3,6*6 meter (en liten gäststuga mao)...

Till funderingen då...
Jag hade från början tänkt att lägga ut trädgårdsplattor och sedan mura upp med lecablock
till lagom höjd, sedan träbjälklag...
Men folk (grannar/släktingar) är på mig om att jag är dum om jag inte gjuter en platta med golvvärme när jag ändå är på gång.

Jag har räknat på det och det blir inte så mycket dyrare, men frågan är om det spelar någon roll
rent kvalitetsmässigt. Är det så mycket bättre och enklare med platta. Har beslutsångest å de grövsta. :)
Platta utan golvvärme känns lite onödigt (kallt) och jag har ingen aning om hur jag ska värma
den/vart jag ska gömma cirk.pump/shunt å det där, och hur den ska värmas. Med tanke på
storleken så finns det inte direkt plats för en tank eller en massa teknikprylar...

Är tacksam för lite tankar om hur man väljer...

IMG_2467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
Ingen som kan ge tips?
 
Ta det lite lungt alltså :)

Jag skulle göra den med platta.
Däremot skulle jag nog inte göra den med vattenburen golvvärme om du inte redan har en panna i en anann byggnad som du kan mata den med.
Det finns ju eldriven golvvärme också och det är nog mer den jag skulle välja i sådanna fall. ev kombinerad med en liten luft-luft VP så tror jag det skulle funka riktigt bra i din stuga
 
Har en liknande gäststuga, aningen mindre, byggd med isolerade kantelement och 200mm isolering.
Sedan endast ålderbeständig plast och ett flytande 14mm trägolv utan någon golvvärme, endast ett elelement.
Golvet blir inte kallt utan det är nog mest en kvarleva från de gamla plattorna utan isolering och där plattan dessutom går ända ut till ytterkant utan någon avgränsning med cellplast som kantelement har.
Om du har ett söderläge där solen kan ligga på så skulle det passa bra med en enkel luftsolfångare som ventilerar och även ger lite varmluft.
 
Jag hade också kört på gjuten platta. Men inte vattenburen golvvärme i ett så litet hus.

Sen beror det lite på. Kan du komma fram med en betongbil där i skogen?
 
andersmc skrev:
Jag hade också kört på gjuten platta. Men inte vattenburen golvvärme i ett så litet hus.

Sen beror det lite på. Kan du komma fram med en betongbil där i skogen?
Jo, klart smidigast. Vi gjorde gjutning på 17m2 med blandare och skottkärror. Med tre personer och 4 timmar så var plattan klar och sedan en stålslipning efter 1,5-2 timmar. ;) Vi tog material via en mindre dumper, det var stränglagt på den så det behövdes bara en transport och cement kördes vi själva.
Men vi hade en erfaren betongare som skötte vibrering och stålslipning, med två drängar som blandade betong och körde fram.
 
Tackar för svar!

Då får det bli en platta. :)

Grannen hade 100 meter golvvärmeslang över så man kan ju lägga med den i plattan ändå och ev koppla in senare. Är inte så noga med golvvärme om inte golvet blir kallt, man kan ju prova först.
Det går bra att komma in med lastbil, de är vägen man ser till höger på bild även om den just nu gömmer sig under snön. Undrar över det där med självkompakterande betong, blir enklast va? Om det inte är tokmycket dyrare?

Luftsolfångare var ett bra tips, kan nog funka riktigt fint. Har ritat med en liten kamin i bygglovet så man kan myselda också. Har funderat på luftvärmepump också, är ju bra smidigt. Allt får nog växa fram eftersom. Att bara bestämma sig för hur det skulle se ut i bygglovet var en lång resa. Men kul att (nästan) vara på gång ändå...

/Jonas
 
SKB är trevligt och nä. Den var inte mycket dyrare när jag gjöt med den i alla fall
 
Helt novis på detta, men hur kan några lecablock bli ungefär lika kostsamt som att gjuta en betongplatta med golvvärme? Är det för att det är så liten yta?
 
Nja, några lecablock är inte så dyrt men det behövs ju lite mer än så.

-formvirke
-armering
-betong
-lättklinkerblock
-murbruk
-syllpapp
-bjälklagsvirke
-skruv/spik
-trossbotten
-isolering
-golvspån el motsv
-diffspärr

Ungefär...
Och motsv. för platta:
-kantelement
-isolering
-armering
-golvvärmeslang (betalade 200kr)
-betong

Men visst, några plintar hade ju blivit lite enklare men det finns +/- med allt.

/Jonas
 
Vill gärna tro att det blir färre timmar till slut med platta (med tanke på att lite förarbete redan är gjort). Att det blir ett i princip användbart golv bara det är gjutet.
 
Nu kanske du redan har bestämt att du bestämt dig :D men det går ju att ha golvvärme med träbjälklag också. värmefolie bygger inte mycket och kostar inte så mycket heller. Har kollat på att lägga golvvärme i en friggebod på 12 kvm och materialet skulle kosta runt 5 tusen. Säg att dina runt 20 kvadrat skulle kosta 7-8 tusen kanske...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.