Hej!
Har satt upp en tavla på en gipsvägg med underliggande träbalk.
Tavlan väger ca 50-65kg och sitter med två fästen.

Har en skruv av storleken 4,5x60 som sitter i träbalken bakom.

Det jag är lite orolig för det är om skruven håller för den vikten? så inte själva skruven går av tänkte jag.


Vad tror ni?
//Patrik
 
Ta ner tavlan. Häng upp något som väger 80 kg. Håller den så håller den för tavlan i tid och evighet.
 
bra idé, dock har jag inget som väger så mycket att hänga upp för tillfället tror jag :)
 
En vuxen person?
 
Mikael_L
Det håller!!
Om det nu inte är något fel på skruven då ...

Men visst kan du byta till 5, 5.5 eller 6mm skruv om du sover bättre. ;)

Om du letar lite på nätet kan du hitta belastningsförmåga för olika skruvdimensioner. Men du måste leta bland seriösa skruvtillverkare för att finna sådana uppgifter.

Förövrigt hade jag själv ett paket med ankarskruv från Biltema som inte var bra, många av de skruvarna gick av då jag skruvade in dom med skruvdragaren. Det var inte speciellt förtroendeingivande iom att jag monterade takstolar, så jag gick över till Gunnebos ankarspik istället.
Så bland no-name fabrikat av skruv vet man ju inte riktigt, om dom t.ex. har härdat dom för lite, eller för mycket, osv ...
 
Redigerat:
Vad är det som är så speciellt med ankarskruv, jag har använt vanlig SPAX 5 mm skruv och det verkar som om det hänger ihop fortfarande.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad är det som är så speciellt med ankarskruv, jag har använt vanlig SPAX 5 mm skruv och det verkar som om det hänger ihop fortfarande.

Protte
Dom har mått som passar i spikplåtar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.