Jag ska måla den uppmurade delen kring en vedspis i köket. Avstånd till själva spisen är ca 2 cm så jag antar att det blir rejält varmt. Vilken färg kan jag ha? Har fått tips om kalkfärg, men den finns bara i 10-litershink vilket blir overkill. Har silikatfärg hemma men den står att den kan avge giftiga gaser vid upphettning med värmepistol eller liknande. Tips och förslag? Vit, matt färg är det som gäller. Ska alltså målas på murbruk.
 
Hur varmt kan det förresten bli där precis i närheten av sidoväggen och vedluckan? 150 grader? Mer? Husqvarna No 728 om det spelar roll.
 
10 liter Kalkfärg är åtminstone billigt :)

Annars kan du kanske kolla in olika typer av finbruk. Tyvärr kan varken bruk eller kalkfärg pigmenteras i flashiga kulörer, men om du vill ha ljusare toner så går det bra.

"Vanliga" färger tål ungefär 70 grader, dvs. inte varmare än att du kan hålla handen emot ytan.
 
Angående hur varmt det blir så har jag nu proveldat och efter 15-20 minuter var det faktiskt inte mer än ljummet på de aktuella delarna trots att spisens ovandel var riktigt varm. Kanske klarar sig med takfärgen då...
 
klarar sig nog med nästan vilken färg som helst, vanlig väggfärg funkar klockrent
 
Vanlig väggfärg fungerar bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.