Fördelen med fast pris är att då vet man i förväg vad de kommer att kosta och får ingen större chock! Man kan förbereda sig.. spara pengar osv. Man kan även lättare jämföra olika företag, vilken som har det billigaste total-priset för ett givet arbete.

Nackdelen är att det oftast blir dyrare (iaf då de gäller små-jobb där konkurrensen är dålig). Eftersom företaget måste dra till lite extra för att inte riskera att gå med förlust!
 
Rrrr, nja jag tror nog företagen går med förlust (eller snarare undermålig vinst) på en del fastjobb, säg 15-20%?
 
Jag håller med Hemmakatten att fastpris beror väldigt mycket på omständigheterna. Har man inga referenser så är det tryggt att ha ett fast pris men det bygger naturligtvis också på att man har kollat vad som är rimligt och tagit in flera offerter så att man vet att priset är hyfsat OK. Att bara acceptera ett fast pris kan bli väldigt dyrbart om man inte jämfört eller kollat vad som är normalt för den typen av jobb. Har man bra refrenser så är troligen löpande det absolut bästa alternativet.

Precis som Rrrrr påpekar så kan fastpris vara en nackdel när konkurrensen är dålig och företagaren inte behöver pressa priserna för att få ett jobb utan kan lämna ett pris utan att behöva ta någon som helst risk. I många fall kan det istället vara så att får företgaren jobbet så är det en ren bonus och det är knappast bra för beställaren.

För att ett fastpris skall vara vara "bra" för bägge parter så ska det innebära ungefär lika stor risk för båda parter men som beställare får man ofta betala en viss premie för den säkerhet som ett fastpris innebär om konkurrenssituationen inte är sådan att det är beställarens marknad.
 
Redigerat:
Det är oftast precis som med räntan...
Bunden/fast pris du vet vad det kommer att kosta...
Rörlig/ timpris billigast i längden...

Vid fast pris måste man gardera sig för eventuella överaskningar...:O

Målare debbiterar inte för torktider om ditt jobb går att kombinera med andra jobb...
 
Är något irriterad på offerter jag får från målare.

Jag har två identiska rum. Det ena är klart.

Rum 1.
Måla tak + sätta tapet. Jag stod för material.
Fast pris 2600kr efter ROT.
Arbetstid 3h
Timpenning för målaren: 1700kr/h. Lurad! :mad:

Rum 2
Tog hit en annan målare.
Fast pris 2000kr.
Jag säger att den tidigare målaren gjorde samma rum på 3h. Han säger då han räknat på 10h a 400kr/h innan ROT. Ett överslag på minst 5h arbete alltså. För ett simpelt rum med 4 väggar och tak. Inga trix.

Så, hur i hela världen ska jag kunna nyttja effekten av ROT när alla målare tar HELA kakan och lämnar mig med samma nivåer som utan ROT. Ok om de lägger på 1-2h för resa osv vilket är extremt generöst men ändå. Vad håller de på med. Kartell?

Gör det fan själv av principsak snart även om det inte är stora pengar. Jag betalar gärna, men jag vill betala för det arbete man lägger ner och kör man fast pris så lite buffert men kanske inte 3-4 rum till som buffert.

Kan någon förklara eller blir jag lurad? Tänker de att arbetet är så litet så det förstör och de vill ha betalt för tiden resten av dagen? Min erfarenhet av målare är ändå att de åker kors och tvärs hela dagarna men i min stad har man max 10min till vilket rum som helst i hela stan. Max.

Tänker ta in en firma till..
 
Redigerat:
Bricco: Var glad istället och ta första målaren nästa gång på löpande räkning. Du verkar ha hittat en övermänsklig målare :) Dock var kanske förarbetet klart innan hen kom?
 
Bricco skrev:
Är något irriterad på offerter jag får från målare.

Jag har två identiska rum. Det ena är klart.

Rum 1.
Måla tak + sätta tapet. Jag stod för material.
Fast pris 2600kr efter ROT.
Arbetstid 3h
Timpenning för målaren: 1700kr/h. Lurad! :mad:

Rum 2
Tog hit en annan målare.
Fast pris 2000kr.
Jag säger att den tidigare målaren gjorde samma rum på 3h. Han säger då han räknat på 10h a 400kr/h innan ROT. Ett överslag på minst 5h arbete alltså. För ett simpelt rum med 4 väggar och tak. Inga trix.

Så, hur i hela världen ska jag kunna nyttja effekten av ROT när alla målare tar HELA kakan och lämnar mig med samma nivåer som utan ROT. Ok om de lägger på 1-2h för resa osv vilket är extremt generöst men ändå. Vad håller de på med. Kartell?

Gör det fan själv av principsak snart även om det inte är stora pengar. Jag betalar gärna, men jag vill betala för det arbete man lägger ner och kör man fast pris så lite buffert men kanske inte 3-4 rum till som buffert.

Kan någon förklara eller blir jag lurad? Tänker de att arbetet är så litet så det förstör och de vill ha betalt för tiden resten av dagen? Min erfarenhet av målare är ändå att de åker kors och tvärs hela dagarna men i min stad har man max 10min till vilket rum som helst i hela stan. Max.

Tänker ta in en firma till..
Som man frågar får man svar, brukar det heta.

Skicka en tydlig uppdragsbeskrivning som underlag till offerten. Be målarna om en specificerad offert där timpris, antal timmar/arbetsmoment, restid och etablering/avetablering tydligt framgår. Be om två alternativ; fast pris och löpande. Jämför, och förhandla inom rimliga gränser.

Ta alltid in offerter från minst tre hantverkare. Om du är en tydlig beställare får du "bättre" offerter.
 
Allvarligt talat...vem tar in en offert på att tapetsera ett normalstort rum? Man får väl tänka lite själv och väga risk, arbetets storlek och arbetets art. Vad kan gå fel om man tapetserar om ett rum? Inte mycket, iaf inte så mycket så tt det är lönt att gardera sig med ett fast pris. Nytt badrum,kök,tak ja då snackar vi kanske fast pris då det är helt andra summor och fler saker som kan överraska.
 
Bricco skrev:
Är något irriterad på offerter jag får från målare.

Jag har två identiska rum. Det ena är klart.

Rum 1.
Måla tak + sätta tapet. Jag stod för material.
Fast pris 2600kr efter ROT.
Arbetstid 3h
Timpenning för målaren: 1700kr/h. Lurad! :mad:

Rum 2
Tog hit en annan målare.
Fast pris 2000kr.
Jag säger att den tidigare målaren gjorde samma rum på 3h. Han säger då han räknat på 10h a 400kr/h innan ROT. Ett överslag på minst 5h arbete alltså. För ett simpelt rum med 4 väggar och tak. Inga trix.

Så, hur i hela världen ska jag kunna nyttja effekten av ROT när alla målare tar HELA kakan och lämnar mig med samma nivåer som utan ROT. Ok om de lägger på 1-2h för resa osv vilket är extremt generöst men ändå. Vad håller de på med. Kartell?

Gör det fan själv av principsak snart även om det inte är stora pengar. Jag betalar gärna, men jag vill betala för det arbete man lägger ner och kör man fast pris så lite buffert men kanske inte 3-4 rum till som buffert.

Kan någon förklara eller blir jag lurad? Tänker de att arbetet är så litet så det förstör och de vill ha betalt för tiden resten av dagen? Min erfarenhet av målare är ändå att de åker kors och tvärs hela dagarna men i min stad har man max 10min till vilket rum som helst i hela stan. Max.

Tänker ta in en firma till..
Hittar du en målare du litar på så ta det löpande istället och kolla innan om de har några andra avgifter eller debiteringar annat än när de är på plats och om så är fallet kom överens om det innan. Då slipper förhoppningsvis obehagliga överaskningar när fakturan kommer.
 
Anledningen att jag frågar är för att målare 1 som tog 1700kr/h med fast pris nu inte vill ta rörligt. Målare 2 som trodde det skulle ta 12h var inte öppen för förhandling. Troligen för han tappat hakan. Skulle han säga "aha ok men säg 5h då" så skulle han ju oavsett framstå som ha försökt blåsa mig.

Alternativen jag har är alltså.

1. Forstätta ta in offerter för ett nedrans litet rum. Det är de som försatt mig i osäkerhet anser jag.
2. Anta att det är så att en målare anser sig ha rätt att lägga på 8-9h arbetskostnad på ett 13kvm stort rum och ta offerten för fast pris.
3. Ta rörligt pris från målare 2 och hoppas det tar mindre än de 12h de räknat på för fast pris. Jag kommer vara hemma vid allt arbete så överdebitering är omöjligt (jobbar hemma).

En fråga: Hur mycket extra cirka lägger en målare på för resa till och från plats på ett rum som man ska måla tapet+tak på. Sist var killen här i två omgångar. Absolut max 1h kan jag tro? Annars ska jag väl betala enbart för faktiskt kostnad dvs inte 10-12h om det tar 3-5h?

Jag vill bara bli klokare över hur fasen de räknar när de gör mig irriterad.

Tack :)
 
Vanbeasten skrev:
Som man frågar får man svar, brukar det heta.

Skicka en tydlig uppdragsbeskrivning som underlag till offerten. Be målarna om en specificerad offert där timpris, antal timmar/arbetsmoment, restid och etablering/avetablering tydligt framgår. Be om två alternativ; fast pris och löpande. Jämför, och förhandla inom rimliga gränser.

Ta alltid in offerter från minst tre hantverkare. Om du är en tydlig beställare får du "bättre" offerter.
Ok, så om jag vet arbetet för det andra rummet tog 3h och detta ska ta ungefär samma så ska jag leta målare till jag hittar en som tar fast pris för ca 3h + marginal säg vad, 1-2h på ett litet rum?
Alternativt rörligt pris. De kan ju ända vara här och harva o 10h och det blir ändå billigare än de fasta priserna de gett mig. Saken är att tar ett sådant rum 10h när jag vet den andra killen gjorde det på 3 utan att svettas så tänker jag kasta ut dom efter 6h ;)

Någon ordning får det vara. ROT är mitt, inte målarens!
 
Nu är ju inte jag målare men låt säg att du får ett pris som de baserar på att du säger den andre målaren tog 3h på sig med det andra rummet och så släpper tapeterna när han målar detta andra rummet...
Alltså går det åtskilliga timmar extra och kostnaderna ökar för honom.

ÄR DU DÅ INTRESSERAD AV ATT BETALA KANSKE 3ggr SÅ MYCKET ?????? ;)

Det handlar inte om vems ROT är utan precis som någon skrev är det ungefär samma sak som en försäkring.

Du accepterade och tyckte det var ett ok pris att betala för att slippa göra det själv, men när de sen visade sig vara effektiva och gjorde det snabbare än vad du trodde de skulle så ska det börja gnällas... :x
 
verktygsgurun skrev:
Allvarligt talat...vem tar in en offert på att tapetsera ett normalstort rum? Man får väl tänka lite själv och väga risk, arbetets storlek och arbetets art. Vad kan gå fel om man tapetserar om ett rum? Inte mycket, iaf inte så mycket så tt det är lönt att gardera sig med ett fast pris. Nytt badrum,kök,tak ja då snackar vi kanske fast pris då det är helt andra summor och fler saker som kan överraska.
Njae....

Att ta in en offert, dvs fråga vad arbetet kommer att kosta, kan aldrig vara fel. Inte ens för små små jobb. Det har vi ju sett hundratals exempel på här på forumet. Någon röris som byter en kran på 5 minuter och sedan kommer det en räkning på 5lök bara för att man inte frågade om jouravgifter och annat....

Vad gäller fastpris så kan man kan se detta ur flera synvinklar. Samtidigt som risken med löpande är liten för köparen så gäller detsamma för säljaren. Dvs, det är rimligt att anta att påslaget för det fasta priset är relativt lågt.
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Bricco skrev:
Är något irriterad på offerter jag får från målare.

Jag har två identiska rum. Det ena är klart.

Rum 1.
Måla tak + sätta tapet. Jag stod för material.
Fast pris 2600kr efter ROT.
Arbetstid 3h
Timpenning för målaren: 1700kr/h. Lurad! :mad:
Nej, du är inte lurad. Tar du in ett jobb på fast pris så är det fast pris. Då har du accepterat att betala det erbjudna priset föra arbetet i fråga, och behöver inte bekymra dig om att fundera på antal timmar eller timpengar.

F.ö. låter tre timmar väldigt snabbt för jobbet i fråga. Men naturligtvis gör ett fast pris målaren mer motiverad att jobba snabbt och effektivt. Hade du blivit gladare om han dragit ut på jobbet i två dar?

Men jag förmodar att målaren du valde var billig i jämförelse med övriga offerter, så du fick ändå ett bra pris.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är ju inte jag målare men låt säg att du får ett pris som de baserar på att du säger den andre målaren tog 3h på sig med det andra rummet och så släpper tapeterna när han målar detta andra rummet...
Alltså går det åtskilliga timmar extra och kostnaderna ökar för honom.

ÄR DU DÅ INTRESSERAD AV ATT BETALA KANSKE 3ggr SÅ MYCKET ?????? ;)

Det handlar inte om vems ROT är utan precis som någon skrev är det ungefär samma sak som en försäkring.

Du accepterade och tyckte det var ett ok pris att betala för att slippa göra det själv, men när de sen visade sig vara effektiva och gjorde det snabbare än vad du trodde de skulle så ska det börja gnällas... :x
Så det finns ingen rimlig gräns på vad fastpris-påslaget är tycker du? Vi snackar ju ändå om folk som gör detta för sitt dagliga bröd. Det är klart det blir skitsnack om firman om den jobbar 3h och tar betalt för 12h. Om han är ärlig med mig så är chansen stor att jag gör 3 rum till samt sprider det till mina vänner och dom till sina vänner osv. Men precis samma sak sker ju när de beter sig respektlöst.

Jag är som sagt inte främmande för att betala extra för fast pris. Jag är inte dum. Men att debitera samma tid som det skulle ta för 4 likadana rum till är att blåsa sin kund. Att jag accepterat priset hör inte hit. Jag är fortfarande lurad dvs inte OK. Om jobbet tog 3h så hade ja utan att blinka tyckt det varit ok att betala typ för 5-6h vilket procentuellt är ett extremt påslag. Men 12h.. Ett skämt.

Sen om tapeten trillar ner så är det ett jobb jag skulle reklamera. Det är ju inte så att en hantverkare medvetet ska få skita i limmet för han kör rörligt pris...

Det jag vill komma till, finns det ingen heder och samvete hos målare?

Vi får se vad de andra ger för priser..
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.