Behöver montera 2 uttag 240 V i våtrum / badrum.
Ett till ångdusch och ett till handdukstork.

Vad blir lämpligast att göra?
 
  • 20130405_124500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130405_124508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där hålet i väggen ser ju fint ut för ett dubbeluttag - lite förhöjningsringar och längre dosskruv bara. Vad undrar du över?
 
Brukar man inte montera Ångdusch och Handukstork med fast anslutning?
Behöver man inte 16A för att driva båda på samma fas?
 
Bo.
I våtrum bör väl ip44 vara? Eller?

Nimajneb.
Man ska följa tillverkarens beskrivning. I mitt fall. Är det stickproppar. Och det är två uttag. Separata faser. Ångbastun vill de ha 10A.
 
Sätt två infällda envägsuttag, IP21 räcker oftast, beroende hur långt från dusch mm dom hamnar. Se bara till att sätta tillräckligt många förhöjningsringar och tillräckligt långa dosskruvar.
 
Behöver man inte täpa till med silicon innan ringarna monteras?
 
Kortfattat, om det är risk för vatten på uttaget, så är uttaget på fel plats.
det är endast fast monterad sladd till dusch som kan skyddas tillräckligt, om den vattensköljs.
Ett IP44 uttag är endast IP44 sålänge man inte kopplar in en stickkontakt i den, och luckan är stängd (förutom specialvarianter med oring och speciella stickproppar)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och man ska aldrig kladda med silicon i dosorna
 
Och handdukstorken borde utan problem kunna samsas med ångduschen på samma fas och 10 A säkring.
 
Bo.Siltberg skrev:
Och handdukstorken borde utan problem kunna samsas med ångduschen på samma fas och 10 A säkring.
Det är möjligt att det finns Ångduschar som går på 10A, dom vi tittade i samband med badrumsrenovering för några år sedan låg på runt 3000W, mao 13-16A, vilket låter rimligt för att kunna producera ånga.
här finns ett gäng att titta på: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschar/angdusch/
 
Men nu uppger Atom sent omsider 10 A i denna tråd som för övrigt lider lite av brist på information från början. Vi vet ännu inte om det fungerar med ett uttag där. Med 16 A säkring blir det annars troligen lite extra utrymme över till torken!
 
Det är 2 olika uttag på olika ställen. Men för övrigt har jag fått svar på min fråga.
:)
 
Två olika ställen var det visst också..
Jag har ännu inte fattat vad din fråga var. Men det är ju bra om du har fått svar på den :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Två olika ställen var det visst också..
Jag har ännu inte fattat vad din fråga var. Men det är ju bra om du har fått svar på den :)
Frågan var vad TS behövde göra för att få två "godkända" uttag i sitt badrum.

Om man tittar (noga) på bilderna så ser man att det är två olika dosor, man ser det bl.a. på hur hålen i kakelplattorna är gjorda, den ena har lite skadad kant/ytskikt.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Demmpa.
Helt rätt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.