undine
Hej,

Idag gick jag upp på vinden och såg detta :eek:. Huset köpte jag och sambo för ett år sedan och besiktning gjordes januari 2012. Då såg det inte ut såhär, vill jag minnas. Anticimex var även här i juli och kollade upp och då sa dem ingenting.

Är detta mögel eller vad är det? Vi tog sandpapper och gned och då gick det bort. Men det är ju skitstort område. Vad sjuttsingen gör man? Längst in på vinden kan vi heller inte klättra för där är inga fasta brädor och man vill ju inte trilla rakt igenom :confused:

Jag fattar inte hur detta kan ha skett så fort. Vad har vi gjort för fel? :x

Huset är byggt 1977 1½ plans. Träbjälklag. Takpannor. Självdragsventilation. Luftvärmepump. Vi har inte haft så mycket värme på på ovanvåningen (dvs. rummen under vinden) då vi i princip enbart varit på nedanvåningen. Ingen källare. På nedanvåningen har vi haft runt 20 grader under vintern och hösten. Rummet under detta "angripna område" är mitt hobbyrum där jag knappt varit och vi inte haft någon direkt värme på. Det är bara ena delen av vinden som är "angripen". Det finns ventilationsluckor på båda ändarna av vinden.

Shoot!


DSC_0465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Japp, det är tyvärr mögel. Väldigt vanligt på kallvindar. Har ni ändrat något i huset? Uppvärmning - var det luftvärmepump även innan eller eldades det något? Har ni ändrat självdraget genom att stänga ventiler eller så?
 
  • Gilla
Mljungberg och 1 till
  • Laddar…
undine
BiFuel skrev:
Japp, det är tyvärr mögel. Väldigt vanligt på kallvindar. Har ni ändrat något i huset? Uppvärmning - var det luftvärmepump även innan eller eldades det något? Har ni ändrat självdraget genom att stänga ventiler eller så?
Vi har inte ändrat något alls i huset. Inga ventiler ändrade.
 
MagicaDeHex skrev:
Vi har inte haft så mycket värme på på ovanvåningen (dvs. rummen under vinden) då vi i princip enbart varit på nedanvåningen.
Är det möjligen så att tidigare ägare har värmt ovanvåningen mer än ni, så att det tidigare läckte mer värme till vinden? Är vinden varmare minskar den relativa fuktigheten och därmed trivs mögel mindre bra.

Åtgärd ett är i alla fall att köpa ett par termometrar med inbyggd hygrometer och mäta upp vad ni egentligen har för temperatur och fukt däruppe. Nu till vår/sommar/höst blir det säkert torrare på vinden pga att solen ligger på och värmer, så det är ingen panik. Mät först och åtgärda sedan.
 
undine
svartöra skrev:
Är det möjligen så att tidigare ägare har värmt ovanvåningen mer än ni, så att det tidigare läckte mer värme till vinden? Är vinden varmare minskar den relativa fuktigheten och därmed trivs mögel mindre bra.

Åtgärd ett är i alla fall att köpa ett par termometrar med inbyggd hygrometer och mäta upp vad ni egentligen har för temperatur och fukt däruppe. Nu till vår/sommar/höst blir det säkert torrare på vinden pga att solen ligger på och värmer, så det är ingen panik. Mät först och åtgärda sedan.
Ja, det stämmer. Dock så har de tidigare ägarna ägt huset i enbart två år och sista året stod det i princip tomt, dvs. ingen uppvärmning direkt. Men de första ägarna har haft full rulle på huset.

Tack för tipsen. Vad ska en temp och fuktighet ligga på?

Går det att ta bort det här möglet, typ sanera bort det? Hur kommer vi åt den del av vinden där vi inte ens kan gå utan att dratta igenom taket? Hur gör man det gå-bart så att säga?

Jag har ställt frågan till Anticimex om vad de kan göra åt möglet. Jag är väldigt nervös över om man måste göra ett jätteingrepp och punga ut med typ 100 000 kr för att sanera, isolera om och sätta in maskiner :/ Men det är lätt med internet, man läser om worst case scenarios..
 
Hej!
Det är en kallvind. I Sverige håller vi fast vid denna konstruktion även i nyproduktion - och det möglar mer eller mindre i alla sådana konstruktioner. Organiskt material utsätts för utomhusklimat helt enkelt.

Sen kan problemet bli tusenfalt värre om luft från bostaden når kallvinden, tex genom en felaktigt utförd avloppsavluftning, otätt vindsbjälklag, bristfälligt undertryck i bostaden, etc. Kallvinden är en riskkonstruktion, ej robust mot fuktbelastning.
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
Man ska tydligen kunna få bort mögel genom att pensla Klorin på det. Testa på ett stycke där ni kommer åt, kolla efter någon vecka om det hänt nåt. Om det funkar borde ni kunna pensla även där ni inte kommer åt med hjälp av pensel på förlängningsskaft. Rekommenderar s k elementpensel i så fall, dvs de som är vinklade.
Har inte testat själv men sett det på TV.
 
Ovanstående är som att svabba bort vatten under läckande rör, det löser inte grundproblemet. Påväxt kommer garanterat tillbaka så länge förutsättningarna finns på plats, dvs organiskt material, värme och fukt.
 
  • Gilla
Marcus123
  • Laddar…
Men är det ett problem om det inte blir mer? Som tidigare sagts så är det ofta så det ser ut på kallvindar, även min. Det kommer lite uppslag, men det blir ju ofta inte mer efter det.

Men kolla med Anticimex om de har någon annan rimlig idé.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
undine
Ludwig skrev:
Men är det ett problem om det inte blir mer? Som tidigare sagts så är det ofta så det ser ut på kallvindar, även min. Det kommer lite uppslag, men det blir ju ofta inte mer efter det.

Men kolla med Anticimex om de har någon annan rimlig idé.
Jag har beställt utredning av Anticimex. Brukar sådant gå på hemförsäkringen? Kostar 5000 kr :/
Kan alltid ringa försäkringsbolaget och fråga men någon som har erfarenhet som gjort utredning tidigare?
 
undine
Tydligen ingår det inte i IFs villahemförsäkring. Huu, sura pengar men vad gör man inte.
 
Consensus skrev:
Ovanstående är som att svabba bort vatten under läckande rör, det löser inte grundproblemet. Påväxt kommer garanterat tillbaka så länge förutsättningarna finns på plats, dvs organiskt material, värme och fukt.
Jamen det är väl självklart att man måste åtgärda själva problemet också, det trodde jag att läsarna kunde räkna ut... Det här var ju bara för att slippa en dyr mögelsanerung av det som redan finns.
 
undine
Förresten när jag pratade med mitt försäkringsbolag tipsade dem om att reklamera besiktningen som gjordes inför köpet. I besiktningsavtalet står "Ansvarstiden för genomfört uppdrag är 2 år.". Vad menas med det (det står ingenting mer)?. Jag antar man inte kan komma att påverka en ett år gammal besiktning? Möglet fanns ju inte där då. Eller borde dem ha sett att det var på G?

Kan den förra ägaren ha gjort en fuling och skrapat bort mögel själv kanske? Blir det inte märken av det? Anticimex sa att även om man sanerar, blir det märke av där möglet suttit. Så om man tar t.ex. klorin, borde möglet lämna avtryck ändå? Jag kanske verkar paranoid, men varken jag eller Anticimex (som jag bara ännu pratat med på telefon) förstår var möglet kommer ifrån och hur det uppkommit just nu. Den första ägaren hade frisersalong på overvåningen och då borde det ju verkligen ha ångats upp.. men det är ju fyra år sedan nu. Och varför möglet kommer just nu, det fattar verkligen ingen. Och detta är extremt enerverande och frustrerande. Jag bara ser hela huset förvandlas till en enda stor svamp som ruttnas bort.. :banghead:
 
Redigerat:
MagicaDeHex skrev:
Jag har beställt utredning av Anticimex. Brukar sådant gå på hemförsäkringen? Kostar 5000 kr :/
Kan alltid ringa försäkringsbolaget och fråga men någon som har erfarenhet som gjort utredning tidigare?
Hallå, det är bara lite mögel. Säg någonting överhuvudtaget som INTE angreps av mögel det legendariska 2012. Mögel är inte nyttigt och tyder förstås på att något inte står rätt till, men det är knappast förvånande på en kallvind från 77. Om du inte tänker sälja huset imorrn så red i lugn o ro på egen hand ut var roten till det onda finns och åtgärda själv. Vad det än rör sig om så slår jag vad en mögelost på att du grejart. Därefter ev fram m skurborsten..
 
undine
Stenolofanders skrev:
Hallå, det är bara lite mögel. Säg någonting överhuvudtaget som INTE angreps av mögel det legendariska 2012. Mögel är inte nyttigt och tyder förstås på att något inte står rätt till, men det är knappast förvånande på en kallvind från 77. Om du inte tänker sälja huset imorrn så red i lugn o ro på egen hand ut var roten till det onda finns och åtgärda själv. Vad det än rör sig om så slår jag vad en mögelost på att du grejart. Därefter ev fram m skurborsten..
Jag vet inte om du skämtade nu, kul var det i varje fall inte :x. Men om du läst vad jag skrivit övrigt i tråden, har varken jag eller Anticimex en aning om varför möglet uppkommit. Att bara ta bort det och låta det komma tillbaka efter varje vinter känns onödigt, det bästa är väl ändå att gå till botten med varför det uppkommit, då det inte är självklart i detta fallet. Jag är ingen person som bara kan sopa problem under mattan utan jag vill gå till botten med vad problemet är. Men vi alla är olika.

Och jag köper inte "hallå det är bara lite mögel". Hade du sagt samma sak om det utvecklats svartmögel eller blivit röta av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.