Jag har sått gräs på hela tomten och har som plan att lägga en rad med plattor mot sockeln. Tanken är en rad med de som folk vanligen lägger som marksten. Tror de är ca 20x10. Hur lägger man dessa bäst så man slipper lägga om dem varje år?

Sedan har jag funderat på att ha en grusad gång mellan huset och gräsmattan på något ställe och vill då lägga raden med plattor mellan gången och gräsmattan. Ska man "mura" fast plattorna i betong då för att slippa få för mycket rörelser? Samma problem uppstår då jag tänkt skjuta in plattor halvvägs under kjolen till altanen som är ca 2 dm högre än gräsmattan. Att det kommer växa in gräs mellan plattorna är jag på det klara med men jag vill undvika att de rör på sig för mycket.
 
Har du sått gräs där plattorna ska ligga intill huset? Har du jord där idag får du gräva bort jorden, sedan beroende på hur mycket du ska bygga upp så rekommenderar jag att ska du höja mer än 10 cm, så lägg 0-18 och packa. Är de under 10 cm så lägg stenmjöl, riktig stenmjöl typ 0-4 eller 0-8. Har du lera i botten får du lägga en smal remsa duk.
 
Nej jag har i dagsläget 30-40 cm 4-8 närmast sockeln. Har inte finsått än, det gör jag efter att jag lagt plattorna.
 
När vi köpte huset så va d plattor med sand under å därför jävla massa myror så jag rev bort allt. Men stenmjöl löser väl myrproblem.
 
Hur lägger man en plattrad mellan grusgång och gräsmatta då?
 
Niteowl skrev:
Hur lägger man en plattrad mellan grusgång och gräsmatta då?
I betong?
 
Ska man armera eller är det bara klicka ut under plattorna?
 
Det är säkert bra att lägga ut ett par såna där armeringsstegar annars får du kanske lika många betongkakor som stenar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.