21 grader

En doft av murket trä slår emot mig när jag ska hämta dotterns sparkcykel. Dörren kaninte längre öppnas med min nyckel. Under den uppfläkta plastmattan knarrargolvet även om jag tar det varligt. Om jag nyser gungar väggarna farligt.
 
Grattis Pelpet :).
 
Lustigt när jag precis bloggat om att vi kommer behöva ett förråd till vårt nya hus då jag inser att man inte kan förvara trädgårdsredskap mm inomhus. Skulle varit fantastiskt om jag vann det här lilla förrådet så att vi löste en del av det stora byggprojektet så här enkelt och smidigt :)
Rätt svar: 2
 
Redigerat:
Tack för alla gratulationer!

Nu har jag blivit uppringd av Skånska Byggvaror och förrådet borde levereras omkring månadsskiftet april/maj. Stay tuned för leverans- och monteringsbilder.
 
Sådär, idag kom förrådet i en av Skånska Byggvarors egna lastbilar. Nu står det i carporten och väntar på montering senare i sommar.
20130422326.jpg

20130422327.jpg
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Stort grattis pelpet,
Fortsätt gärna uppdatera oss med bilder och berättelser!

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Mer bilder kommer givetvis, det ser jag som en skyldighet då man går och vinner något.

Förrådet ska sättas upp under sommaren är det tänkt. Just nu har vi händerna fulla av en badrumsrenovering, radiatorbyte och altanbygge i kombination med småbarn.
 
Nu har äntligen monteringen kommit igång. Jag började med att skotta bort jord så att nivån blev hyfsat rätt. Precisionen är inte 100% viktig eftersom vi planerar att stensätta det här området om några år. Jag har lagt ut en ogräsduk och 4 stora murstenar att ställa boden på.


DSC_0002.jpg

Tanken är egentligen att man ska ställa boden på en helt plan yta, och träbotten i byggsatsen utgörs av 4 st 30 x 35 reglar. Eftersom jag vill ha boden flyttbar och på stenar så byggde jag en egen botten av 45x145 tryckta reglar. Sedan spikades golvplanket dit.

DSC_0003.jpg

Golvläggningen gav chansen att testa det senaste verktyget skarpt. En Metabo KGT 501 kombisåg som är tänkt att ersätta befintlig kap/ger (Metabo KGS 303) som tar för mycket plats och samtidigt tillhandahålla bordssågsfunktionen.

DSC_0009.jpg

Seden restes de färdiga väggsektionerna. Här var det bra att vara två, och fort gick det. De medföljande skruvarna var inte självborrande, så det var praktiskt med en borrmaskin och en skruvdragare.

DSC_0005.jpg

Sådär, alla väggar uppe.

DSC_0010.jpg

Taket är inte dimensionerat för att gå på, (~170 cm spännvidd och 16mm virke) men eftersom man aldrig vet vad barnen (eller någon annan) hittar på så förstärke jag taket med en extra balk i mitten. Då ska det väl tåla att man går på det. Försiktigt iallafall.

DSC_0011.jpg

Takpappen påspikad. Eventuellt blir det plåt som matchar husets plåt ovanpå senare. Plåt på ytpapp ska väl inte vara något problem?

DSC_0012.jpg

Förrådet kändes för högt med de stora murstenarna, så vi bytte ut dessa mot lägre stenar och fick ner höjden 10-15 cm. Nu ser det mer proportionerligt ut. Huset är också impregnerat med grundolja.

DSC_0013.jpg

Bakifrånvy.

DSC_0019.jpg

Inatt blir det regn, så byggpresenningen åkte fram. Planen är att grundmåla imorgon.

DSC_0020.jpg
 
  • DSC_0008.jpg
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar har det varit men förrådet blev iallafall klart förra året. Nu har vi precis flyttat det för att kunna komma igång med rivning av carporten inför det kommande utbyggnadsprojektet. Det såg rätt roligt ut på hjul faktiskt, och gick lätt att flytta. Hjulen är biltemas plasthjul som klarar 130kg. Med tomt förråd borde det räcka, och det räcker om hjulen håller för en flytt till.
 
  • 1397668502985.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.