Vid besiktning på nya huset, byggt 19060 med platta på mark utan organiska material i platta eller golvbeläggningar, konstaterade besiktningsmannen att plattan var luftad.
Indikationen på detta var små plaströr som går in i plattan strax under ovankanten.
Vad jag förstod var detta nått bra men hur funkar det?

/Dea
 
Förmodligen att huset har ventilerat golv, detta gör man för att ventilera bort fukt som annars kan orsaka mögel och dålig lukt i huset.
Det är ett välkänt problem med den äldre typen av plattor där man använde ovanliggande isolering. Det finns flera olika lösningar på detta men de bygger på samma princip, att man har en luftspalt mellan platta och golvkonstruktion och oftast ventileras golvet då med en fläkt.
Googla på Nivell, Granab eller Platon så kan du läsa mer.
 
Tror inte det är så på detta huset, finns inga organiska material i plattan. Ingen isolering och bara klinkers på golvet, med vattenburen värme ingjuten.

/Dea
 
Kan det vara en radonlösning? Om det var känt att det är mkt markradon i området kanske man byggde in från början?

Fast på 60 talet kanske man inte tänkte så mkt på radon...
 
Tror inte ens man visste att det var farligt på 60-talet och lösningen verkar vara original.
Finns inga fläktar eller liknande, bara små rör som kommer ut ur plattan var 1-2 meter.

Borde naturligtvis frågat besiktningsmannen men var inte så fokuserad på saker han sa var bra..... (som tur var det inte heller så många dåliga saker).
Ska se om jag har en bild.

/Dea
 
Det finns hus med ingjutna rör, liknande VP-rör, som är kopplade till fördelningsrör och fläkt. Dvs luftburen golvvärme. För att värma och torka/avfukta plattan samtidigt. Jag såg det på ett nybygge i början av -90-talet. Huruvida det fanns 1960 ska jag låta vara osagt. Verkar inte sannolikt, men å andra sidan uppfanns t ex turbon för gott och väl 100 år sedan, och USA satte en man på månen 1969, samt min gamla Kawasaki, (som jag lyckades överleva i min ungdom), från samma år hade transistortändning.
 
Kanske dräneringsrör ifall voten har ingjuten isolering. Då skulle dräneringsrören vara i storleken av VP-rör och leda ut ev. vatten som kommit in i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.