Hejsan,
Har hittat en trevlig tomt med en u-formad skånegård som är i ganska risigt skick. Så förutom att jag i andra trådar kollar hur man kan renovera en sådan.. så måste jag också försöka ta reda på vad det kan kosta att riva det.. (för att sedan bygga nytt - antingen allt eller delar av det).

Då de olika byggnaderna har olika inriktningar.. så antar jag att det också kan skilja en del i pris?!

Alla längorna ihop har en byggyta på ca 380 m2 (inkl bodelen). Men de jag mest är intresserad av just nu ur "rivningssynvinkel" är de två delar som INTE är bostad..(då jag i dagsläget inte vet hur bostadslängan är utformad.. hur den ser ut inne osv).

Men som sagt, vad skulle det kunna kosta att leja ut rivning för vardera längan nedan? (vet ej måtten på längorna idag..)

Länga 1: Är den största (och lite högre än de andra), lada (eller vad man ska kalla det).. verkar har varit maskinhall med ett höloft.. 1/4 av den verkar ha en platta av betong för några kossor.. i övrigt jordgolv.. murken träpanel/regelverk..eternittak.

Länga 2 (mitten):
1/3 del av taket har redan rasat in. Verkar ha betonggolv och nån form av trägolv på vissa ställen.. vet ej vad som finns under (även nån form av stenväggar som rums indelning).. halva huset har eternittak..och halva tegel..

Allmänt: De har antagligen nån utanpåliggande ledning för el/lampor, men inget avancerat (såg inte till vatten eller element).. ingen boendeyta direkt. Mer förvaring och fd djurhållning.

Någon som har någon idé om vad det skulle kunna kosta att leja ut det? (finns många firmor i skåne inriktade på sånt?)

Kan tänka mig att hyra containers och bara betala för manskraften/kvinnokraften också.. (göra vissa delar själv).. men ja.. lite tips och tankar mottages tacksamt?

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Uthus, det behövs alltid. Oftast är det mer jobb med att riva än att fixa upp i mitt tycke. Utrymme går alltid åt av någon anledning..

Är de så risiga så de måste rivas?
 
Ludwig skrev:
Uthus, det behövs alltid. Oftast är det mer jobb med att riva än att fixa upp i mitt tycke. Utrymme går alltid åt av någon anledning..

Är de så risiga så de måste rivas?
Mittendelen är nog dessvärre i behov av det ja (oavsett vad man gör av de andra 2) 1/3 del av taket är redan inrasat och resterande på g.. och alla ytterväggarna och regelverk behöver ses över (och bytas).. kvar blir ju bara stenväggarna för rumsindelningen och en redan sprucken (på många håll) betongplatta..

Ladan däremot har lite bättre stomme/regelverk och har ett tak som verkar vara helt och rakt och tätt..den kan ha en möjlighet att stanna.. :)

Grejen är ju inte att jag nödvändigtvis vill riva dem.. vill bara bo i dem (har ju trådar öppna på andra delforum där jag frågar om råd hur man kan göra/renovera dem).. men om jag inte kan göra i ordning dem till något jag har användning av.. kanske det är bättre att börja om från scratch så att säga.. och då är frågan vad det kostar att få "väck skiten"..

Jag hoppas med tiden (om vi köper objektet, vi kollar bara möjligheterna nu) att alla tre längorna ska vara fullt beboliga! alla utrymmen ska kunna disponeras både som boende eller som förråd..

Men som sagt, behöver reservplan ifall de inte går att renovera.. och då är rivning steg ett..
.. och jag har ingen aning om va sånt kostar.

Tack för inputen!

Ha en trevlig fredagskväll,
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.