Vi har förvärvat en fastighet uppförd 2006 med borrad brunn som vi har lite problem med.

Till att börja med går det av olika förklaringar inte att få tag på säljaren (dödsbo) och vi har bristfällig information om vad som är installerat och hur. Som gammal radhusmänniska med kommunalt vatten och avlopp är jag total nybörjare i ämnet även om jag har normala kunskaper om hur en skiftnyckel fungerar.

Till problemet som egentligen är 3

1) Vi har en rätt kraftig missfärgning av vattnet - som enligt analys är humus. Dock varierar inte färgen tänkvärt med årstiderna vilket leder mig att tro att det inte är ytvatten som kommer ner i brunnen, men jag vet inte. Vi har även hög flouridhalt vilken dock ligger inom av socialstyrelsens rekommendationer för vuxna men för högt för barn. Vi köper därför flaskvatten till barnen, men lagar mat och kokar kaffe på kranvattnet

2) Det är riktigt dåligt tryck i systemet. På inokmmande har vi en Radonette kopplat med hydropress bakom följt av grovfilter och kolfilter. inga stora patroner, dryga 25-30cm höga och 7-8cm i diameter. När man slår på en kran är det okej, men så fort man öppnar nästa kran alternativt spolar i toaletten dör trycket helt. Att fylla ett bakar tar 2 timmar. Har kollat tillslagstryck på pumpen och även kollat blåsan i hydropressen. Inga problem enligt manualer jag hittat online

Så i vilken ända skall jag börja tycker ni? Skall man ringa någon som kan prata filter och tryck, eller skall man försöka hitta någon som kan ta helhetsansvaret? Tar gärna tips om duktiga rör/brunn/filter-gubbar via PM om det inte är okej att skriva om sådant i forumet. Eller även tips på vilken ända jag skall börja?

Är trött på att ungarna inte vill bada för att det ser ut som någon har pissat i badkaret när det väl fylls, att handdukar missfärgas och att jag får bära hem vatten från jobbet och kan tänka mig lägga vad det kostar för att få en bekymmersfri vattenförsörjning. Hilfe bitte!
 
Btw, är i norra Stockholms län.
 
Punkt 1 är någon sorts vattenreningsfirma som hanterar och punkt 2 är en VVS-firma.

Så jag skulle ha tagit hem en VVSare som får kolla över hela anläggningen och se om man kan fixa problemet med flödet. Låter som pumpen inte orkar pumpa, eller om du har väldigt dåligt flöde i hålet. När det sedan är ok, så kan man kolla hur man får bort missfärgningen. Fluoren får man bara bort med dyrare filterlösningar, typ jonisering.
 
Hade i min enfald hoppats att det fanns någon som velat ta på sig helhetslösningen för jag har dålig erfarenhet av när olika hantverkargrupper skall enas om vem som gör vad och när. Tack, skall börja och ringa runt till lite VVS firmor som sysslar med filter. Hade hoppats att just filtret var det som även brunns-folket kunde ta hand om iom att de levererar vatten. Är som sagt total nybörjare i området.
 
En kompetent VVS kan säkert fixa till ett filter som hjälper dig. Men en reningsfirma kan nog inte fixa ditt flödesproblem. Så det är nog den vägen du skall gå.

Hör med ev grannar om du bor lite ute på landet, vilken VVS de anlitar, för denne har ju lite koll på hur förhållandena är just på den platsen. Kan ju också vara en granne som har precis samma problem som dig.
 
Vad har du för tryck som till och frånslag?
 
1.8 till och 4.1 bar från
 
Humus varierar med årstiden presis som du ser. Det behöver inte betyda ytvattenläckage. På vintern när det är tjäle och nederbörden kommer som snö lakas inte lika mycket humusämnen ut ur marken.
En seriös firma för vattenrening har ofta bra montörer som de samarbetar med. De ska kunna erbjuda en totallösning.
 
Ok, 1,8 är ju inte högt, men det ska ju inte "dö" när man öppnar kranen! Har du hydropress eller hydrofor och vilken storlek? (Bild?) Vilket tryck har du i blåsan om du har hydropress? Har du kollat så inte hela hydroforen, om du har en sådan, är full med vatten? Det ska vara en luftbubbla högst upp som "håller emot" vattnet för att kunna pressa ut det sedan.

Är filtren igensatta? Hur lång tid tar det från det pumpen startar vid 1,8 tills dess den stoppar på 4,1 med stängda kranar, dvs utan flöde? Vad har du för pump? Finns det någon kran som kan vara lite stängd någonstans i närheten av pumpen? När trycket "dör" då går väl pumpen, den måste väl ha startat? Om pumpen går då, men trycket inte kommer i kranen så måste ju flödet bromsas upp någonstans. Har du provat att ta bort alla "kringdetaljer" såsom filter etc för att kunna utesluta dem som felkälla?

Flaskvatten säger du, har du kollat innehållsförteckningen på det? Många flaskvatten ska inte intas regelbundet av barn under tre år.

Mycket frågor, men det kan ju finnas lite olika orsaker till detta problem.
 
Ja många frågor blir det. Skall försöka förklara så gott det går.

Hydropressen är en Well Rite 60 liters (http://www.dinvvsbutik.se/debewellriteonline60lmembranhydrofor-p-70553.html) och jag har kollat så blåsan är okej (luftade allt ur den - inget vatten kom)

Jag fyllde på till lite styft 0.8 av tillslag dvs runt 1.5 bar med öppna kranar i huset

Det tar ungefär 2-3 minuter att bygga från 1.8 till 4.1 bar med kranar stängda (inget flöde alls). Pumpen är okänt märke men installerad 2006 när huset byggdes. Pumpen startas och stoppas från radonetten som även den har en inbyggd pump. När den slår av på 4.1 bar fortsätter den att lufta en tid innan den stänger helt.

När jag upplever dåligt tryck i kranarna så går pumpen när jag går ut och lyssnar

Filter var nästa steg, har hört att kolfilterpatroner kan ta så mycket som 50% av flödet - kan det verkligen stämma?
 
1.8 bar är lite klent. Öka till ca 2.2 bar så får du en rimlig kompromiss mellan vettigt vattentryck och hur ofta pumpen går. Det gör rätt stor skillnad mellan 1.8 och 2.2 bar som nedre gräns. Alt ska du kanske pröva med uppåt 2.5 bar om dina filter dämpar flödet.

Det är såklart en fördel att veta vad pumpens maxtryck är, så man kan ställa det högre trycket 0.2-0.5 bar under det. (Dels så att pumpen alltid säkert stänger av sig, och dels för att inte slita ut pumpstackaren i förtid.) Även om 4.1 bar är helt ok övre tryck.
 
Hur ställer jag enklast det? Är som sagt idiot när det kommer till sådana här saker
 
Krilleman
På din tryckströmbrytare! Borde sitta i närheten av hydropressen.

Kan se ut tex såhär:
4614_big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

overlay__mg_0847_s48.5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två patronfilter på rad reducerar flödet rejält, av egen lärdom kan tilläggas, var hemma hos en som hade problem med flödet och två filterhållare varav en med kolfilter, trots rengöring och nya filter så kom det bara änglapissar ur blandarna likaså vattenutkastare. Som tur satt det en bypass förbi filtrena om man ville ha mera flöde ur kranarna.


mvh
 
Hur mycket renar en sådan liten filterpatron egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.