Hej, håller just nu på att slänga upp ett staket hemma, eller rättare sagt på att gräva ner plintarna.
Staketet är tänkt att se ut som bilden - problemet är att marken sluttar oregelbundet, därför får det bli "vandrande" höjd på staketet. Detta medför att plintarna ej kan lodas med varandra, men visst borde det inte spela så stor roll exakt på mm vilket djup de ligger på? Jag har nu använt en 45mm regel som mått förr hur högt de skall sticka upp ovanför asfalten.

Vidare ha jag lite problem med att få enskilda plintar exakt raka. Vad är bäst? Att fästa en stolpe i varje plint och försöka loda den? Det är alltså färdiggjutna 500mm plintar jag använder med 1 dm makadam i botten på varje hål.

Det är ett jäkla pill med att dels få plintarna i rak linje efter riktsnöret, samt få dem helt raka och plana.

Är det bara att trixa tills det går eller finns det några bra knep?

staket.PNG
 
Har inget svar, men undrar också då jag ska bygga likadant när tjälen släpper :) Har funderat på att varva plintar med jordankare för att slippa gräva så många hål?
 
Egentligen tror jag inte man behöver så kraftiga plintar för ett så lågt staket, men lika bra att få dit dem, om man vill bygga högre eller annorlunda form senare.

Har tjuvkikat lite på liknande staket i området, och de som endast står med spetsplintar ser alltid lite mer nergångna ut efter några säsonger tycker jag. Lite skeva helt enkelt.
 
Hur tätt sätter du plintarna?
 
Ca 160cm mellan plintarna.
 
  • Gilla
Mogge_83
  • Laddar…
Det låter för övrigt, i mina ögon konstigt att man ska fylla på RUNT plintarna med makadam? Jag har lagt det i botten, men det känns inte som om makdam kommer hålla dem lika stadigt i sidled som med jord, men antar att jag har fel här?
 
crackerjack skrev:
Det låter för övrigt, i mina ögon konstigt att man ska fylla på RUNT plintarna med makadam? Jag har lagt det i botten, men det känns inte som om makdam kommer hålla dem lika stadigt i sidled som med jord, men antar att jag har fel här?
Altanens plintar fyllde jag runt om, staketet hade jag bara tänkt att lägga i botten.
 
  • Gilla
Mogge_83
  • Laddar…
Jag har ändå grävt ett dike under/längs hela staketet och ska fylla det med några lager makadam, med fiberduk under - extremt mycket rötter och skräp i jorden där...
 
  • Gilla
Mogge_83
  • Laddar…
Ser de inte konstigt ut med att trappa helt utan logik? Svårt att se på bild men vad är höjdskillnaden mellan högsta punkt och lägsta punkt?
 
Huntelaar skrev:
Ser de inte konstigt ut med att trappa helt utan logik? Svårt att se på bild men vad är höjdskillnaden mellan högsta punkt och lägsta punkt?
Vet ej. Men optiskt så tror jag att ögat ser avståndet mellan topp av plint och asfalt som det jämna. Men gör eventuellt en skiss och kollar.
 
Att utgå efter en ojämn asfalt hade inte jag gjort, trappa ner plintarna istället kanske hade varit något?
 
Hmm... Vilken sorts trappa menar du då? Utifrån bilden alltså?
 
  • Gilla
RobinJ87
  • Laddar…
Du har 9 plintar, och en höjdskillnad du inte vet, säg 30 cm. Vi utgår från högsta punkten, den längst till höger. Eftersom höjdskillnaden är 30 cm (i teorin) så bör du sänka varje plint 3.3 cm för att inte hamna under backen. Då blir plintarna estetiskt rätt, och asfalten ser ännu mer illa ut. Om du sätter den sjätte (från vänster) plinten som det ser ut på bilden, ser det ut som en sättning eftersom den ligger lägre än plint 5 och 7.
 
Det viktigaste vid plintsättningen i början är att dom följer ditt riktsnöre, annars så ringlar sig staketet som en orm. Sista cm kan man justera med infästningen. Lodningen kan man göra efter att stolpen är på plats och därefter fylla på makadam/jord på sidorna av plinten.
Personligen skulle jag valt ett staket med vertikala ribbor/brädor istället för att enklare och snyggare kunna anpassa nivåskillnaden i vägen.
 
  • Gilla
Mogge_83
  • Laddar…
Oj. Verkar ganska komplicerat... Tror jag delar upp det i sektioner med de plintar som är på mark i ungefär samma höjd och lodar dem. Blir för övrigt 11 plintar så jag kanske kör dem i 2-3-3-3 trappa eller liknande.
tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.