Hej

Nu när jag nyinstallerat ny ved- och pelletsanläggning så tänkte jag passa på att säkra upp driften vid strömavbrott på ett bra sätt. Även om jag bara bor 5 km från centrum så kan jag få ganska långa avbrott på elförsörjningen.

Som vi lägger upp elförsörjningen till värmesystemet (pumpar, shuntstyrningar etc.) så samgrupperas alla dessa förbrukare från en undercentral och här var min tanke att sätta en UPS eller inverter eller vad det kallas med batteri och omformare från lik- till växelström och med en kapacitet att driva 1500 W en timme.

Döm om min förvåning när jag fick ett pris på 22000 idag. Säljaren intygare att det blev fina sinusvågor. Jotack. Är det verkligen så dyrt?

Jag kanske har för hög ambition att försöka driva hela värmesystemet under en timme, det kanske räcker med laddpumpen. Det kanske är bättre att satsa på enbart en rejäl bensindriven generator för de riktigt långa avbrotten så man kan elda och hålla värmen.

Men helst av allt hade jag sett en snygg kombination av UPS+bensindriven generator som bryter till huvudnätet automatiskt och drar igång generatorn samt skickar iväg ett SMS till min mobil. Men att döma av den offert jag fick måste jag nog först finna en guldåder på tomten för att realisera detta.

Hur gör ni? Har ni tips hur man bygger ett funktionellt snyggt UPS-system som inte kostar lika mycket som en bra vedpanna?
 
Dessutom behöver du inga sinusvågor för att köra en pump.
Problemet blir ju att 1500 W från en bilbatteri blir bortåt 150 A, med lite förluster, så det är ingen fjuttinstallation i en sån UPS, precis.
Ska du ha ut så mycket effekt tycker jag det är bättre med en bensinare. Det finns fina såna nu, med inverter, som innebär att generatorn kan variera varvtalet efter uteffekten, då inverten fixar vågformen och frekvensen ändå.
 
apersson850 skrev:
Dessutom behöver du inga sinusvågor för att köra en pump.
Problemet blir ju att 1500 W från en bilbatteri blir bortåt 150 A, med lite förluster, så det är ingen fjuttinstallation i en sån UPS, precis.
Ska du ha ut så mycket effekt tycker jag det är bättre med en bensinare. Det finns fina såna nu, med inverter, som innebär att generatorn kan variera varvtalet efter uteffekten, då inverten fixar vågformen och frekvensen ändå.
Tack för info. Känner du till var jag kan hitta den typen av bensingeneratorer?

//Per
 
Ska fråga en av mina kusiner, som köpte en sån. Tror det satt en Honda i den.
 
En generator är dyr i drift, men väl värt att skaffa för att få cirkulationspumpen att snurra. En liten generator drar mindre och för en tusenlapp går det att få en sådan, ger kanske bara 600 w, men det ska räcka, annars får man ta modell därefter, finns överallt på "prylvaruhus".

Bilbattri med omvandlare går oxå, men vid längre strömavbrott i snöstormen, vill man kanske inte använda bilen som laddare.
 
Jag har två omformare på vardera 750 watt, den ena till datorer och favoriserad ledbelysning och den andra bärbar till allt möjligt. Den ska senare kopplas till panna och cirk.pump.När jag kollade priset så kostar dom 12,000 spänn styck, plus moms. Och, nej, jag har inte köpt dom nya. För driften av inomgårdsnätet har jag ett reservkraftverk som är på 34 ampere, det sörplar i sig 11 liter bensin i timman när det går 3/4 belastat.
 
Hej

Du skriver 1500W.

Tänk även på att om du bara summerar stromförbrukarnas effektbehov så ger det inte en sann bild av effekt förbrukningen. Dom går ju inte samtidigt alla på en gång om du förstår vad jag menar. Ett bättre sätt att beräkna effektförbrukningen på är att mäta upp strömförbrukningen en kall dag då anläggningen är i normaldrift. och sedan tar man det högst uppmätta strömvärdet och sätter in det i formeln P=UxI (p = W U = volt I = Ampere) ex får du ett max 3A så blir det 3 x 240 = 720Watt man kan även gå efter den verkligt uppmätta spänningen (volten i huset som ofta är något lägre ex 227V) Och såm någon sa så kräver pumpmotorer ingen fin sinusvåg dock finns det en del elektroniska styrningar som inte gillar 4kantvågor eller triangelvågor som en del enklare omvandlare ger.

Ett litet diesel eller bensinverk är betydligt billigare än 22000 och har bättre effekt
och dessutom kan man koppla in lite extra saker ex radio och lampor. om man vet att man har ett överskott av effekt.

Mvh Stefan
(Jobbar som elektriker)
 
Notera att om man mäter strömmen, utan att samtidigt kunna mäta fasläget gentemot spänningen, får man inte fram den aktiva effekten, utan den skenbara. Den mäts i VA, inte W. Men elverken brukar vara märkta med en viss märkeffekt i VA, så det går bra ändå. Däremot kan man låta sig luras om man bara läser angivelser i W på olika förbrukare, kopplar ihop dem och upptäcker att 500W + 500W = 1250VA, exempelvis, om cos(phi) är 0,8.

Anders
Som inte jobbar som elinstallatör
 
Tack för alla svar, detta är ett superforum!

Nu när jag funderat lite till så är det en generator som jag behöver för att säkerställa strömförsörjning under de långa avbrotten vintertid, som tyvärr inträffar alltför ofta trots att jag bara bor 5 km utanför Trollhättan.

En fråga för er med erfarenhet av vedeldning i moderna pannor: Håller ni med mig om att att jag inte behöver vara rädd för att pannan kokar vid ett kortare strömavbrott, eftersom fläkten i pannan stannar och självcirkulationen mot ackumulatortanken borde kunna fixa det hela utan att obehagligheter uppstår?

//Per
 
apersson850 skrev:
Notera att om man mäter strömmen, utan att samtidigt kunna mäta fasläget gentemot spänningen, får man inte fram den aktiva effekten, utan den skenbara. Den mäts i VA, inte W. Men elverken brukar vara märkta med en viss märkeffekt i VA, så det går bra ändå. Däremot kan man låta sig luras om man bara läser angivelser i W på olika förbrukare, kopplar ihop dem och upptäcker att 500W + 500W = 1250VA, exempelvis, om cos(phi) är 0,8.

Anders
Som inte jobbar som elinstallatör
Stämmer om man har flera induktiva laster som ger en fasförskjutning.
men i det här fallet rör det sig förmodligen om en cirkulationspump(ar) och givare
ev någon elvärmare.
Så att mäta strömmen som anläggningen tar under normal drift ger nog en ganska riktig bild av effektbehovet och är enkel att göra ex med en tångampermeter.

Steffe

 
I min anläggning är det så, att med riktigt "ilsken" ved, räcker det inte att fläkten stannar ens när laddpumpen går för fullt, om det inte är kallt ute. Pannan blir så varm att SYR-ventilen öppnar i alla fall.
Detta inträffar framförallt om det finns mycket bark med i vedinlägget, då barken brinner väldigt intensivt, om än inte så länge, på grund av dess stora yta i förhållande till massan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.