Hej alla duktiga människor!
Jag är på väg att bygga en carport med förråd under samma tak, väntar bara på att infarten ska asfalteras. I samband med markarbetena/asfalteringen sätter firman plintarna till både carport och förrådet. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska tänka med förrådet; är det bra att ha asfalten som golv i förrådet, eller bör jag bygga golv? Om jag inte ska ha golv kan jag väl ha syll som jag bygger väggarna ifrån? Eller är det bättre att ha en plint till varje väggregel.
 
Jag hade inte asfalterat förrådsdelen utan byggt den delen på plintar med trägolv, ungefär som en uteplats/altan.
 
Vad är fördelarna med det? Vad är det för nackdelar att bara ha asfaltsunderlag i förrådet?
 
Pilla58 skrev:
Vad är fördelarna med det? Vad är det för nackdelar att bara ha asfaltsunderlag i förrådet?
- Förhindra att fukten som finns i marken tar sig in i förrådet.
- Inget vatten som eventuellt rinner in i förrådet vid regn och snösmältning
- Gör du syllar och golv kommer de också att vara intakta, d v s de rör sig inte som marken ev kan göra.
- Vill du isolera i efterhand någon gågn i framtiden är det också enkelt om du har färdiga syllar (men du får då tänka till lite redan vid bygget).

Asfalt direkt som golv har ju sin fördel att det är billigt och enkelt om du inte har några större krav på förrådet i övrigt.
 
Vår carport, med förråd under samma tak, byggdes innan vi flyttade hit så jag vet inte hur tankarna gick vid valet av golv. Det är hur som helst betonggolv både i förrådet och i carporten. Såvitt jag kan bedöma är det två separata plattor (man ser en skarv när man tittar utifrån). Vet inte vad det fyller för funktion att det (eventuellt) är två plattor. Jag tycker att det fungerar utmärkt med betongen.
 
Tack för svar, Urk! Regnvatten mm lär väl komma in ändå,det är bara det att jag inte ser det....Isolera förrådet kommer jag inte göra (vad jag tror nu...) det ska bara vara redskapsbod.
Fördelarna är som du säger att det blir billigare och enklare med asfalten.
 
Redigerat:
Tack Modig!
Ok. Hur är det med dörren in, har den hög tröskel? Tänker just om man ska över med gräsklippare mm.
 
Ja, vårt förråd har tröskel (halvhög–hög skulle jag säga:). Det är inte isolerat, men är byggt för att kunna isoleras (såvitt jag kan bedöma).
Vi har självgående gräsklippare som vi lyfter och bär när den ska in över vintern etc. men jag tror inte att tröskeln skulle upplevas som ett problem när man drar över en "vanlig" klippare.
 
Modig skrev:
Ja, vårt förråd har tröskel (halvhög–hög skulle jag säga:). Det är inte isolerat, men är byggt för att kunna isoleras (såvitt jag kan bedöma).
Vi har självgående gräsklippare som vi lyfter och bär när den ska in över vintern etc. men jag tror inte att tröskeln skulle upplevas som ett problem när man drar över en "vanlig" klippare.
Har du syll på golvet som förrådet är byggt på, eller är det stolpar på plintar?
 
Det är platta på mark.
 
Modig skrev:
Det är platta på mark.
Ja, jag läst ditt tidigare inlägg lite slarvigt, där står det ju!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.