B
Läser andra året på den tre-åriga Byggingenjör och Design på KTH i haninge. Vi ska ganska snart välja inriktning för årskurs tre.

Man kan välja bland:

-Husbyggnad, projektering och konstruktion
-Produktion/byggekonomi och organisation
-Anläggning
-Fastighetsutveckling och installationssamordning
-Arkitektur för byggingenjörer

Jag tänkte mest kasta ut frågan här på forumet då jag vet att det finns mycket brachfolk här. Tänkte om ni har lite för och nackdelar de olika valen. Vilka typer av tjänster är det man söker mest efter där ute, vilka är det som är mest eftertraktade att söka och vad är roligast, vilket själklart är en väldigt subjektiv fråga.

Jag är inne på "Husbyggnad, projektering och konstruktion" vilket känns som det valet där man kanske kan ha störst möjlighet att välja olika typer av jobb senare.

Funderar även på "Fastighetsutveckling och installationssamordning" som ska vara att av de valen som är minst eftertraktat av eleverna och där med gör att man blir lite mer "unik" när man väl är färdig med examensarbetet i trean.

Det är en sak vad jag kanske är mest intresserad av, men en annan vad som är det bättre valet.

Tack på förhand!
 
När jag var färdig (Chalmers) 2010 fick vi jobb oavsett vilken linje vi hade gått. (Tror de het Husbyggnation, anläggning och installation.)
Ta den du tycker verkar roligast. Själv hade jag dött av tråkighetssyndrom om jag hade vald installationssamordning...
 
Vad är du intresserad av som person....kanske ta något åt det hållet.....
 
B
Jo ni har förstås helt rätt. Satt och läste lite mer om de olika kurserna igår kväll och kom fram till att Produktion/byggekonomi och organisation antagligen passar mig bäst. Sitta och göra långa matematiska uträkningar på ett kontor hela dagen är nog inte riktigt min grej. Vill nog snarare ut på byggarbetsplatsen och jobba i produktion. Jobba mer med den dagliga driften, i alla fall till en början.

tack för era synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.