Hej.
Jag börjar så sakteliga bli klar med mitt bygge, kommunen kommer och gör sin slutkontroll nästa vecka och därefter slutbesked.

Men jag börjar fundera på detta med besiktning av huset, jag har ju köpt huset stomrest, vilket jag även då varit delaktig i, har även haft viss hjälp med träpanelen och firman har även gjort grunden.
Sen har jag ju byggt allt själv frånsett sånt man behöver behörighet till.

Hur ska man gå till väga med besiktning på ett sånt bygge?

Jag får olika kommentarer vart jag än vänder mig, min KA tycker väl att det inte tjänar jätte mycket till att göra en omfattande besiktning när jag gjort det mesta själv utan att göra någon lightversion på de saker som jag inte gjort själv.
 
Vad hade du tänkt använda besiktningen till?

Tittar man på de besiktningsprotokollen som kommer från nybyggen så verkar det vara mest banala anmärkningar på ytskikt. För grund och montering får du nog lita dig till egenkontrollen.

Vi kommer inte göra någon besiktning. Det känns som jag har god kontroll på de få avvikelser som finns från standarder. De har vi ju redan accepterat.
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Vi har några punkter vi inte är nöjda med stomresningen som vi varit på och jagat husleverantören på ett tag.
Sen är jag inte nöjd med VVS firman som slarvar.

Så det är väl egentligen för att isf ge mer tyngd till mina klagomål där, dock frågan om det är värt det.

Har 4-5 punkter jag vil ha åtgärdade.
 
Om din entreprenör krånglar och försöker smita undan sitt ansvar, eller om du är missnöjd med utförandet, tycker jag definitivt att du ska göra en riktig slutbesiktning med en oberoende besiktningsman (dvs låt inte din KA göra besiktningen).

Om det är saker du vill ska åtgärdas är det bra att ha ett slutbesiktningsprotokoll att hänvisa till. Det är det som smäller högst om du tvingas dra det till rättslig åtgärd. Dessutom, besiktningsmannen gör en värdering av vad åtgärderna kostar och dom pengarna har du rätt att hålla inne tills felen är åtgärdade (vilket förutsätter att du inte redan har betalat allt såklart).
 
Har du byggfelsförsäkring? I så fall har nog försäkringsbolaget synpunkter på vem som skall utföra besiktningen.
 
haavard skrev:
Har du byggfelsförsäkring? I så fall har nog försäkringsbolaget synpunkter på vem som skall utföra besiktningen.
Försäkringsbolaget får inte ha några synpunkter på vem som utför besiktningen. Det är Konsumenttjänstlagen som gäller och det är byggherren som bestämmer vem som besiktigar. Möjligtvis kan försäkringsbolaget rekommendera att besiktningen utförs av en certifierad besiktningsman.
 
Vanbeasten skrev:
Om din entreprenör krånglar och försöker smita undan sitt ansvar, eller om du är missnöjd med utförandet, tycker jag definitivt att du ska göra en riktig slutbesiktning med en oberoende besiktningsman (dvs låt inte din KA göra besiktningen).

Om det är saker du vill ska åtgärdas är det bra att ha ett slutbesiktningsprotokoll att hänvisa till. Det är det som smäller högst om du tvingas dra det till rättslig åtgärd. Dessutom, besiktningsmannen gör en värdering av vad åtgärderna kostar och dom pengarna har du rätt att hålla inne tills felen är åtgärdade (vilket förutsätter att du inte redan har betalat allt såklart).
Allt är redan betalt frånsett VVS entreprenaden som jag håller inne på, de skickar tydligen sluträkningen när man gjort jobbet 75% färdigt, vilket jag inte accepterat så den fakturan har jag inte betalat och även förklarat varför till firman och att jag kommer betala den så fort de är klara och det inte läcker på de 7 ställerna det läcker just nu.
Jag kan inte ens vrida på vattnet i huset för det börjar droppa lite var stans då.
Men där håller vi som sagt i hela slutfakturan, betalar inte en spänn förrän installationen är klar och går att använda.

Huset har vi ju köpt stomrest sen har jag fått allt som behövs levererat så allt är ju därmed även betalt.

Sakerna som jag vill ha åtgärdade kostar ca 15-20 000kr + arbete, det är dock bara estetiska saker och inget som är av funktionell betydelse, därav att det går trögt att driva dessa.
 
haavard skrev:
Har du byggfelsförsäkring? I så fall har nog försäkringsbolaget synpunkter på vem som skall utföra besiktningen.
Klart att de kan ha åsikter, men då jag byggt nästan hela huset själv så har jag ingen nytta av den försäkringen och inte heller av att välja en av deras rekommenderade (med största säkerhet dyrare) besiktningsmänn, jag har redan betalt 25 000kr för ett papper för att kommunen ska vara nöjd.

Har så vitt jag vet inga krav från något håll på vem som ska besiktiga.
 
Hemmakatten
Om det inte är ett krav på besiktning i kontrollplanen så strunta i det. Vi gjorde ingen besiktning då vår (mkt dyra) byggfelsförsäkring endast täckte grund o stomme och det hade vi haft delbesiktningar på. Vi byggde enligt gamla PBL och vet inte om den nya PBL kräver slutbesiktning.
 
Myndigheterna struntar i om du gör en slutbesiktning eller ej.
Slutbesiktningens uppgift är att se till dina intressen civilrättsligt och kontrollera om du fått det du köpt.
Myndigheternas slutsamråd på plats har till uppgift att se till att alla myndighetskrav uppfyllts, det är en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.