Planerar att bygga en lite friggebod att ha lite redskap och sånt i 9-10kvm eller nåt sånt. Skulle vilja placera den i ena hörnet av tomten, alltså mindre än 4.5m från tomtgräns. Men grannen är kommunen då jag bor i sista huset på gatan. Behöver jag fråga dem om lov att bygga då?
Jag funderar även att bygga en carport som även den kommer hamna inom 4.5m från tomtgräns, kommer jag undan bygglov om den är under 15kvm? Inte bestämt mig för storlek än men 15kvm känns iofs lite litet, en liten vindpust så är bilen likväl full i snö på vintern kanske. Den kommer även hamna inom 4.5m från grannens tomtgräns, måste jag fråga denne om lov även om jag fick bygglov beviljat från kommunen?
 
Eftersom summan av dina 2 byggnader som du vill bygga är över 15 kvm så måste du ändå ha bygglov.
 
Aha ok. Men behöver jag fråga grannen om lov även om jag får bygglov från kommunen?
 
Hasssan85 skrev:
Aha ok. Men behöver jag fråga grannen om lov även om jag får bygglov från kommunen?
Kommunen sköter väl medgivande från granne (?) men det är väl trevligt att du förklarar för grannen hur du vill bygga.

Jag hade inte blivit så glad om första info om att grannen ska bygga ut kommer från kommunen..
 
Nej det är sant. Grannen är kanon och är ganska säker på att det inte kommer vara nåt problem. Men som sagt, trevligt och bra att fråga innan han får höra det från annat håll.
 
Skärmtak och friggebod kan var för sig byggas med 15 kvm.

Gällande friggeboden så måste du ha medgivande från kommunen, sannolikt kanske mark&exploateringsavdelningen eller motsvarande. Är det inte mot väg- eller parkområde så är det säkert inget problem.

Gällande närheten till grannen så tjänar du ett par 1000 på att be grannen att signera sitt medgivande på en ritning. Tänk på att få med alla fast.ägarna till granntomten. Skulle tro att du sänker kostnaden med ca 2000;- genom att fråga själv.
 
Pbl 9 kap. 25 § Om ansökningen avser en åtgärd som innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser eller ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan eller områdesbestämmelser och åtgärden inte är en sådan åtgärd som avses i 31 a § 1, ska byggnadsnämnden underrätta de som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 om ansökningen och ge dem tillfälle att yttra sig.
Man får alltså inte längre sköta kontakt med grannar själv.
 
Helt korrekt... Tycker verkligen är så det ska vara, det är trots allt mkt svårare att säga nej direkt tillgrannen än via myndigheten... Dock kan jag lova att många godtar "egna" grannemedgivanden. Hur som helst måste jag rekommendera att visa och diskutera planerna med grannen ;-) Som gjort för konflikt annars...
 
De kanske godtar, men då finns det risk att Länsstyrelsen river upp beslutet. (Iofs säkert inte många som överklagar ett bygglov de själva har skrivit på, men risken finns...)
 
Men med tanke på att en friggebod som sagt inte kräver bygglov men medgivande om den står nära gräns så skall båda grannarna tillfrågas och det bör vara en signerad ritning som man sedan bevarar så att det inte blir bråk i senare skede!

Notera att det är vettigt att ha signatur, namnförtyligande, datum och fastighetsbeteckning till grannen dokumenterad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.