I artikelserien ”Månadens prefab” låter vi byggnadsingenjör Charlotte Andersson granska Sveriges mest sålda hus utifrån presentationen av huset som man gör på sin hemsida. Vad är det du som kund ska tänka på ifall du funderar på att titta närmare på och kanske bygga det här huset?

Den här gången har Charlotte tittat på den hustillverkare som sålde näst flest hus 2012, Fiskarhedenvillan och deras mest sålda modell Tranan.

Läs artikeln
 
Bra artikel tycker jag! Ett snäpp bättre än den första om Höner.

Har inte själv byggt med FH, men i samband med att vi letade leverantörer kommer jag ihåg en del saker från mötet vi hade med dem som jag tycker kan vara värt att nämna som jag inte tror framgick är:

- Kostnader för försäkringar tillkommer, något som oftast ingår hos andra leverantörer.
- Spån/OSB bakom gips ej standard, men tillval.
- Möjlighet påverka planlösning, utseende och utformning i jämförelse med billigaste leverantörerna.

Allmänt tycker jag det det kunde varit mer jämförelse med t.ex. Höner, vad man får mer för pengarna.

Något som betraktas som bättre än konkurrenter är väl en 3-skiktsvägg (3 reglar / isolering) som ger djupa fina fönsternischer. För att jämföra med Älvsbyhus som inte ens har infällda fönsterbänkar. Helt ofattbart enligt mig på ett nytt hus?! (även om det är billigt).

Annat som ofta uppskattas här på forumet iaf som är standard är:
- Råspont på yttertak
- Indragen diffspärr
- Installationzon yttervägg
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fail på bilden med planlösningen, en menyram för programmet ligger mitt i! Lite för snabb korr läsning kanske...
 
Oj, så slarvigt av mig. Nu är det fixat.
 
Bättre bild men för mig som sitter på en bärbar med upplösningen 1366x768 och använder Firefox så går bilden in 20% i det högra menyfältet och ligger under texten och bilder som finns där.
 
Såja. Gillart.(y)
 
Det är inte ett 1½-plasnhus med förhöjt liv utan ett 1¾-planshus. Det är två olika konstruktionsmetoder med den stora skillnaden att 1½-or har ramverkstakstolar (där underramen utgör en bjälke) och därför stödbensväggar och kattvind och 1¾-or har en stålbalk vanligtvis genom hela huset och inga stödbensväggar. Vråken är Fiskarhedenvillans 1½-planshus med förhöjt liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.