Spegling skyddar i värsta fall inte tillräckligt för att du ska hinna återställa arrayen. Den speglade disken kan krascha under tiden du försöker spegla den pga att den är lika "nött" som den första disken.

Att ha en usb-disk som bara varvar upp en gång per dygn för säkerhetskopiering är en mycket säkrare lösning än att köra spegling. Dock riskerar du att förlora dagens arbete om det inte är backuppat..

Kort och gott får man väl köra både och.
 
Mikael_L
Men jag har nu lagt pannan i djupa veck (men vad nyttar det? :))

Och jag tänker såhär.
Om det är driftsäkerhet och datasäkerhet som prioriteras så är kanske valet av diskar och att ha UPS det viktigaste.

Om det är överföringshastighet, funktioner och ett bra gränssnitt för konfigurering som är viktigt så blir valet av NAS (själva apparaten) viktigt.

Och för mig räcker det ifall de sista punkterna är nöjaktiga, de behöver inte glänsa.
Det känns som viktigare att ha bra datasäkerhet, om inte annat än för jobbet att återställa hela skiten efter något ev haveri.


Jag har försökt kolla upp och jämföra denna toshiba-disken och WD Caviar red.
WD red ser ju åtminstone på pappret bättre ut.
4W isf 6W effekt, 5400rpm isf 7200 rpm och lite bättre reliability-siffror är ju till WD's fördel.
 
Redigerat:
Gå på din D-Link. Köp iaf 1 till disk. Då en WD red samt en UPS. Byt vid tillfälle ut den disken som följde med mot en WD red.

Mitt råd.
 
Mikael_L
Noseone skrev:
Gå på din D-Link. Köp iaf 1 till disk. Då en WD red samt en UPS. Byt vid tillfälle ut den disken som följde med mot en WD red.

Mitt råd.
Ja det kanske vore det rätta.
Men jag funderar ändå på att lämna igen den, och istället ta den från netonnet, då får jag 320L isf 320, som kanske inte skiljer något speciellt mer än molntjänsten. Men jag får även WD caviar Red (i samma storlek, 2TB).
Och allt för ca 150 spänn extra.

Vad det gäller disk #2 så funderar jag i vilket fall på att köpa den om ett år eller så, för att få skillnad i både ålder och batch mellan de två diskarna i burken.
(Vilket iofs inte blir så viktigt om ena är en toshiba, den andra en WD red ... :edit: )
 
Redigerat:
Och jag som hade tänkt ersätta min gamla Netgear ReadyNas till en ReadyNas Ultra...hade i princip bestämt mig. Efter läst på lite nu så lutar det mer åt en Synology...tack för det! :)
 
Mikael_L
Har du varit nöjd med din netgear då?
 
Hyfsat nöjd, den har aldrig strulat för mig och alltid levererat det som jag använder den mest för; musikbibliotek via squeezebox server. Prestanda i övrigt är dåligt (milt sagt), men så är det en gammal modell med Sparc-processor. De "nya" ultra-modellerna (Intel) ska det vara bra mycket mer fart i och det behöver jag i.o.m. att jag planerar köra igång en webbserver och lite annat.
 
M
Varöfr köpa NAS? Det funkar bra med en bredbandsrouter med USB-port och kör OpenWRT. Då kan du koppla in vilka USB-diskar du vill.

Vill du köra DLNA blir följdfrågan "för vad", för DLNA i sig är INGEN garanti för att video/ljudfilerna som skickas kan spelas upp av mottagaren, för det behövs programvara som kan koda om filerna "real-time" och det klarar ingen NAS idag, såvida du inte bygger den själv med en Core i5 eller bättre i.
 
Mikael_L
Micke64 skrev:
Varöfr köpa NAS? Det funkar bra med en bredbandsrouter med USB-port och kör OpenWRT. Då kan du koppla in vilka USB-diskar du vill.
Nu får du förklara lite mer för en datoranalfabet, vad är OpenWRT?

Vill du köra DLNA
Och vad är DLNA?
 
M
DLNA (Digital Living Network Alliance) är en samling protokoll för att enheter som TV, telefon, xbox, mm ska kunna hitta varandra på ett nätverk, tex lan/wifi. I DLNA ingår möjligheten att en TV med DLNA-stöd ska kunna streama filer från tex ett NAS.

OpenWRT är en programvara för vanliga WIFI-routrar/AP som har inbyggt stöd för tex usb-hårddiskar och DLNA programvara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance
 
Mikael_L
Micke64 skrev:
OpenWRT är en programvara för vanliga WIFI-routrar/AP som har inbyggt stöd för tex usb-hårddiskar och DLNA programvara.
Jag har en D-Link DIR-301 Wireless router. Jag antar att den saknar detta stöd. T.ex. ingen USB-port så långt ögonen når.

Men jag ska kolla upp det.

Men vad jag hoppas att jag ska kunna ordna med min (ev) framtida NAS är att kunna sätta användare, grupper och access-rättigheter för att skydda datan på NAS'en mot oavsiktlig förstörelse.
 
Det går iaf på synologyn.
 
Micke64 skrev:
Varöfr köpa NAS? Det funkar bra med en bredbandsrouter med USB-port och kör OpenWRT. Då kan du koppla in vilka USB-diskar du vill.
Man får ju en hel del skön funktionalitet med en NAS. Streamingservrar, SMART-övervakning, mail-larm, användarkonton, möjlighet till jättestora diskar, schemaläggning, molntjänster etc.
 
M
Nyfniken skrev:
Man får ju en hel del skön funktionalitet med en NAS. Streamingservrar, SMART-övervakning, mail-larm, användarkonton, möjlighet till jättestora diskar, schemaläggning, molntjänster etc.
Streaming är jag tveksam till att det fungerar klockrent, möjligtvis ljud, men inte video.
 
Funkar utmärkt att streama video. Sätt en boxee eller androidsticka i TV-ändan så är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.