Jag har beställt en asfaltering med tillhörande markarbete. I offerten ligger att NCC, som det gäller, ska sätta plintar till carport och förråd. Nu fick jag reda på att de gjuter plintar utan att sätta plintjärn i, de säger att det är lättare att få plintjärnen exakt i rätt läge om man istället borrar hål i de gjutna plintarna och fäster plintjärnen där, i efterhand. Jag har en borrhammare (lågpris), klarar maskinen av det? Den funkar alldeles utmärkt till betongväggar...

Vad säger ni om det, ni som kan mer än jag?
 
Din borrhammare fungerar ypperligt!

Den nygjutna betongen är dessutom inte lika hård som väggar eftersom brinntiden varit kortare.

I värsta fall hyr du en redig hammarborr för nån hundring :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
hahalj
Blev lite nyfiken nu. Hur rekommenderar de att man fäster plintjärnen i det borrade hålet? Lim? Hur lång tid efter gjutning bör man vänta innan man borrar/limmar?
 
De sa inte något om hur jag ska fästa plintjärnen i borrhålet. Däremot jag har tidigare läst att om man har en betongplatta så kan man spikplugga fast en regel direkt i betongen. Så jag gissar :confused: att det fungerar att använda plugg. Borde väl finnas i den dimensionen?
 
Ska det gjutas plintar så använder man oftast stolpskor, finns en modell som gjuts in som är justerbar och en modell som är "fast" som man borrar för och fyller upp hålet med kemankare för att därefter trycka ner stolpskon. Stolpskor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Kemankare, perfekt! (y)
 
...de gjuter plintar utan att sätta plintjärn i...
Det går mycket fortare och enklare för dem (= billigare). De behöver i princip inte mäta någonting. Det jobbet får du.
De har inte direkt fel i sak, men de hade mkt väl kunnat gjuta in plintjärn, men det hade som sagt krävt betydligt mer av dem.
Så som vanligt, det man vinner i ena änden förlorar man i andra. => Erfarenhet :(:|:) (Tungt i början, men lätt att bära sedan.)
 
Angelin skrev:
Ska det gjutas plintar så använder man oftast stolpskor, finns en modell som gjuts in som är justerbar och en modell som är "fast" som man borrar för och fyller upp hålet med kemankare för att därefter trycka ner stolpskon.[bild]
Verkar ju smidigt då att använda kemankare. Hur mycket kan det gå åt till 16-17 plintar?
 
Angelin skrev:
Här är monteringsanvisning samt åtgång på Gunnebos Ankarmassa... [länk]
Mvh
Perfekt kvällsläsning:). Tack så länge!
 
Får man fråga vad de tar per kvadratmeter? Vi är inne på samma spår nämligen, asfaltera och då samtidigt förbereda för carport som vi kanske tar nästa år.
 
I priset vi fått ingår även vatten och avloppsbyte från gatan in till huset (2 x 30 m) så det är svårt att jämföra. Vi kommer få en specificering när jobbet är färdigt eftersom vi har rätt till ROT-avdrag för just va-jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.