Är det möjligt att montera bort köksblandaren själv när den är monterad med pressade kopplingar?
Hur i så fall?

tacksam för svar då jag måste få bort blandaren idag!
 
Bågfil?
 
Ok, vart sågar jag? Strax ovanför kopplingen i blandarens rör, mitt i kopplingen, eller under kopplingen i själva kopparröret?
 
elin_nyh skrev:
Ok, vart sågar jag? Strax ovanför kopplingen i blandarens rör, mitt i kopplingen, eller under kopplingen i själva kopparröret?
Beror väl lite på om du bara vill riva eller om du ska spara något.
 
Jag ska byta bänkskivor och ska spara blandaren o sätta tillbaka den
 
Beror lite på vilka dimensioner det är och vilken typ av ersättningskoppling du har tillgång till. Men hade det varit mitt kök hade jag resonerat så här:

Jag skulle vilja göra det så enkelt som möjligt för framtiden om jag vill byta blandare någon gång, så jag hade kapat och satt en ny koppling såpass "högt upp" att jag varit säker på att en ny blandares anslutningsrör räcker dit utan ytterligare en skarv. Eftersom jag inte heller hade velat ha onödigt många kopplingar (varje koppling är en presumtiv källa till vattenskada), så hade jag om det var möjligt med resonemanget ovan om avstånd, valt att kapa rören ett par cm under presskopplingen, tagit loss blandaren och när jag sätter tillbaka den igen satt dit en avstängningsventil med klämringskoppling i den nya skarven. Presskopplingsskarven blir alltså kvar tills vidare, och när det är dags att byta blandare om 10 år eller så, så skippar man presskopplingsbiten och går direkt på avstängningsventilens fäste.
 
Såga så att du lätt kan montera skarv-kopplingarna som du behöver för att koppla ihop ledningarna.
 
Tack för era svar! Ska ge mig på det ikväll när barnen somnat..
 
Skulle vara intressant att se en bild på en blandare som är monterad/ansluten med pressade kopplingar.

mvh
 
Krilleman
spekerök skrev:
Skulle vara intressant att se en bild på en blandare som är monterad/ansluten med pressade kopplingar.

mvh
Jag tänkte samma tanke! (y)
 
Man har en yrkes skada när det gäller sånt. Tror du har en också(y)

mvh
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Hoppas du stängde av vattnet... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.