Det går utmärkt att vara två om renoveringen. Och två om att sköta hushållet. Båda delarna går bra mycket fortare, än om en sköter hushållet ensam och den andre renoverar ensam vill jag påstå.

Att bara få hjälp med att en mäter och den andre kapar, eller ett extra handtag med att hålla upp en gles eller en list medan den andre spikar, jag har sett arbetsmoment som två har gjort med nästan tre gånger så hög hastighet mot för vad jag själv klarat av. Särskilt moment där man egentligen behöver vara på två ställen samtidigt eller önskar man var född med minst tre armar.

Å hushåll, då avvarar man ett par timmar på en söndag till att göra matlådor för hela veckan, kockar man ihop så går det hur snabbt som helst att göra storkok med vettig mat osv.

Dessutom tror jag nog relationen mår bra av att man hjälps åt och delar på båda områdena, minst lika viktigt att (mannen?) hjälper till i hushållet enligt mig. Dock tror jag nog ett antal män tar snickrandet som en utmärkt undanflykt för att slippa hjälpa till med marksysslorna. ;) .. roligare o dra igång Makitan än tvättmaskinen.

Att sitta med småbarn måste dock vara tufft i större renoveringar som kök, badrum osv. All eloge till er som fixat det!

(själv ser jag den fysiska energin som en stor utmaning då jag satsar en hel del på träning och tävling och få energin att räcka till för renovering sedan är tufft)
 
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
Hej
Själv blev det skilsmässa efter två barn och två års renovering. Ca 2 månad innan bygget blev klart hade hon fått nog.
Om det var bygget lr ngt annat fel är fortfarande (två år senare) lite oklart.
Det är märkligt att man tar på sig så mkt jobb samtidigt som två karriärer skall funka och man har ett eller två blöjbarn. Hade varit skönt att haft det klart innan dom små kom.
Hoppas verkligen det går bättre för er! Lycka till!
 
Som flera andra skrivit: Jobba tillsammans! Du kommer att bli förvånad över vilka oanade byggtalanger din respektive besitter, bara du låter henne göra det på sitt sätt och tillåter henne att göra de misstag du redan gjort.

Att dela upp jobbet i många delprojekt/faser som är möjliga att överblicka och slutföra i rimlig tid, det tycker jag är guld värt. Det är bättre att ha en del av huset helt färdigt än hela huset halvfärdigt. Fira varje delmoment och tillåt er vara nöjda med det ni har gjort, hur mycket det än finns kvar att göra. Ost och vin på det nylagda golvet i stearinljusens sken är inte fel!

Planera jobb efter årstid. Gör uppe- och utejobben under vår och sommar och låt det andra vänta till höststormarna sätter in. Det finns inget deppigare än att bredspackla källarväggar när vårsolen skiner och fåglarna kvittrar.

Och framförallt: Låt inte det bästa bli det godas fiende! Tillräckligt bra för er är perfekt, det är ingen altartavla ni målar.
 
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
Gör en behovsanalys redan från början.....att renovera för att man måste är inte så roligt och då tar det både på krafterna och på ev förhållande...
Jag snickrar på mitt lilla husprojekt för att jag tycker det är kul och inte för att jag måste....att jag är singel med 2 barn varannan vecka är inget problem om man bara tänker sig för...livet ska var roligt.....
 
  • Gilla
lagre
  • Laddar…
Tror att en indelning där en renoverar och en gör hushållsarbete är det sämsta man kan göra eftersom det innebär att en ska försöka leva ett "vanligt liv" medan den andra bara skapar kaos. Det jag menar är att om man renoverar tvättstugan så en person får krångla med tvätten i flera månader, sen gör man om köket så att en får stå och laga mat med micro och vattenkokare i nån månad, osv med toaletten. Då börjar man skapa irritation och då skapar man oförståelse. Den som gör husarbetet irriterar sig på sin situation medan den som renoverar känner att "jag jobbar så fort jag kan". Nä, dela på uppgifterna så skapar man förståelse för varandras situation och man förs ihop istället för isär! Tycker lite av problemet ligger i rubriken med "vs"... Renovering med sambo och barn är nog en bättre utgångspunkt.
 
  • Gilla
Lycke och 5 till
  • Laddar…
Att renovera med småbarn kan funka men det tar ju givetvis mer tid, och det kanske är bra, det blir mindre fel och man behöver inte göra om lika mycket. Sedan är ju vänner och släkt underbara källor till hjälp, man ska inte vara rädd att be om hjälp. Att dra ihop ett gäng och tok jobba en helg kan ge mer än att jobba lite varje kväll och missa vakentid med ungarna.
Vi har fyra under barn på fem år och vi har renoverat under hela tiden, som många har sagt så gäller det att fördela ansvar mellan varandra och lita på att det den andra gör blir lika bra. Dessutom bör man ha samma syn på bygga, är det något som måste göras eller är det något som vi vill skapa tillsammans för vår familj eller är det bara för att vi tror att det förväntas av oss.
Att ha drömmar och planer på vad vill vill göra är något som får oss att hålla ut lite till, man ska inte upprätta flera projekt med tanken det här borde vi göra nu utan planera det lång siktigt, ex vi ska göra om köket, för att ha råd och tid till det så kan det närmsat påbörjas om tre år, så vi kan inte stressa upp oss över det nu.
 
Jag/vi har alltid haft med barnen när vi renoverat. Vi köpte vårat hus när den älsta grabben var sex månader och nu har vi tre barn och ett snart total renoverat hus. Visst det har tagit några år men barnen har alltid fått varit med och skruvar, spikar och målat. Men det är bara låta dem vara med och pröva, ha bara tålamod. Jag och frugan har bara blivit tajtare vi ser på varandra hur läget har varit under dagen. Visst vi har väl inte delat på arbetet lika till 100% men hon har gjort det hon kan som typ måla, fixa trädgården och sånt medan jag har varit den som byggt men hon har alltid fått prova på det hon vill och vad gör det om man får offra en list för hon sågat fel. Det är bara att spara den till nästa rum. Ni förstås vad jag menar.:cool:
 
Topp_Line skrev:
Jag/vi har alltid haft med barnen när vi renoverat. Vi köpte vårat hus när den älsta grabben var sex månader och nu har vi tre barn och ett snart total renoverat hus. Visst det har tagit några år men barnen har alltid fått varit med och skruvar, spikar och målat. Men det är bara låta dem vara med och pröva, ha bara tålamod. J
Jag har hört andra säga likadant, och jag är positiv till tanken. Men jag fattar bara inte hur det ska gå till.

Vi har en 15-månaders tjej. Nyfiken, pillig, klättrar på allt. Vi har ett tillbygge som iofs börjar bli riktiga rum med golv och väggar, men med farliga verktyg, damm och slipdamm i luften och där vi kör maskiner som kräver hörselskydd. Dvs som det brukar vara vid byggen och renoveringar. Jag kan ärligt inte se hur hon skulle vara med på ett säkert sätt. Hur gör ni?
Menar ni egentligen större barn och/eller mindre renoveringsprojekt typ måla eller bygga altan?
 
  • Gilla
jessica4608
  • Laddar…
Nej, vi har inte kunnat ha minstingen med på nybygget. Det hade varit fullkomligt livsfarligt för den lille krabaten. Nu finns det dock inte så mycket farligt kvar (och den riktiga trappan är på plats med räcke och allt).

Men köksbygge och allt annat som hör lite mer till ytfinish till går ju bra med barnen med. Men effektivast tycker jag det blir om man har förmånen att kunna få lite barnvakt.
 
  • Gilla
Topp_Line
  • Laddar…
Vi har som tur var förmånen att få väldigt mycket barnvakt. Men nu ser jag fram emot att kunna flytta in i sovrummen snart och slå ner på takten lite, för jag vill inte springa iväg från lill-vildingen så mycket som jag gör nu. Nytt kök och badrum får ta lite mer tid...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hej hej. Våra barn är 6år 4år och 6veckor och vi har typ gjort som så att vi har satt upp "renoverings dörrar" av plast med överlapp och dragkedia som finns att köpa på bygghandlen och andra hemmafixar butiker. Men låt den dörren som ska vara där i vanliga fall vara kvar och låsbar så har du dubbel säkerhet för att de små liven inte ska komma in när du inte vill. Och byggdammet har jag löst som så att dammsugaren alltid är inkopplad på sågen, slipen osv. Å när jag vet att det kommer damma massor så har jag hyrt en luftrenare hos bygghandlaren eller maskinuthyrnings företag. Vi har nästintill totalrenoverat vårat hus både inne och ute. Det som är kvar att göra är att sätta sista väggen med panel och rikta upp ett golv (riva upp det gammla ut med spånet, rikta reglarna i med ny isolering och på med ett nytt furugolv.) Sen är det "klart" för denna gång. Våra två älsta grabbar älskar att ha peltor på sig så det äa inget svåt. :cool: Och det tar massa mer tid än planerat om man är ensam med dem en dag undertiden man bygger något, men det är värt att låta dem vara med för de lär sig vad de ska akta sig för och så. Och se till att alla maskiner är STRÖMLÖSA när de inte anvävds när barnen är med. Ett tips jag fick var att köpa en skarvsladd med strömbrytare på och hänga den från väggutaget upp på en krok i taket och sen ner en bit så du slipper dra ur skadden hela tiden. För barn lär sig var den ska in på typ noll och inget. MVH J
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Topp_Line skrev:
Hej hej. Våra barn är 6år 4år och 6veckor och vi har typ gjort som så att vi har satt upp "renoverings dörrar" av plast med överlapp och dragkedia som finns att köpa på bygghandlen och andra hemmafixar butiker...
Hm, många bra tips!

Men det får nog ändå vänta till hon låter hörselskydden sitta kvar, för det kommer de garanterat INTE göra nu :).
Dessutom så måste vi bli väldigt mycket bättre på att ha ordning på byggplatsen och inte drälla verktyg överallt...
 
  • Gilla
Topp_Line
  • Laddar…
Det här med saker som ligger och dräller har vi också hållt på med. Men jag fick två verktygslådor när jag fylde år för några år sen. Den ena är låsbar (en sån som man ser i byggprogramen på tv) och den andra är en öppen med två fack när man bara ska ha med det lite till det "lilla" jobbet typ sätta upp lampo och tavlor du vet. Lycka till med allt nu.(y)
 
Vi har nog gjort så som alla rekomenderar att man inte ska göra... Jag har byggt och frugan tagit hand om hushållet, men det finns en anledning till det, hon har varit gravid 2 gånger och ammat däremellan... då finns det inte mycket val... Så egentligen finns det inget rätt och fel, gäller bara att hitta vad som fungerar för er och att båda är överens om det är rätt väg att gå..
 
Kalasclas: Ni hittar förstås själva det val som är bäst för er! Vissa har jättejobbiga graviditeter och man känner bäst själv vad man orkar...

Men vi är faktiskt ganska många som bygger på som vanligt under större delen av tiden så det är ingen absolut sanning att graviditet och amning = kan inte bygga.
Just saying, så ingen blir avskräckt från att bygga tillsammans bara av den anledningen. När det är så kul :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.