Hejsan!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forumdel, men om jag hamnat fel.. flytta gärna tråden till rätt ställe :)

Jag undrar om det är någon som är en hejjare på det här med skånegårdar/längor (tekniken de byggdes med) och renovering av dem.. ?

Jag har varit och kollat på ett objekt som är ganska risigt, men det är svårt att veta hur risigt det egentligen är då vissa saker är lättare än andra att åtgärda (tex om panelen är ful så kan huset se anskrämligt ut, men det är relativt lätt att byta panelen ju..). Nu är det mer än panelbyte som behövs (de säljer tomten främst, för ev nybyggnation..)

Men jag undrar över möjligheten att renovera det som är.. (om det finns någon)

Jag har inte varit inne i själva bostadshuset än utan kollade området runt och lite i uthusen. Huset har stått obebott väldigt länge (och jag vet inte när det är byggt).. det är en sk u-formad skånelänga.. med loge och stall..(runt 380 kvadrat byggyta tror jag).. och tomten ligger fint till tycker jag :)

Jag har en del bilder, men vet inte riktigt hur mycket jag vill visa just härinne (är ju inte mitt hus!).. kan fixa upp dem på annat håll om jag hittar någon som är intresserad/kunnig på det här med att renovera skånelängor och vill hjälpa mig lite med kunskap :)

Personligen tror jag att ena längan bör rivas ner helt..(halva taket har redan rasat).. men de andra två kanske har en chans.. som sagt svårt att veta!

Nåja.. NÅGON som känner sig manad att kika lite på bilder? Ge sina tankar, tips, omdöme? Om det är värt att "ödsla" tid och pengar på eller om det är lättare att riva allt och bygga nytt..

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

• Gilla
konjry
  • Laddar…
Kan inte så mycket om skånelängor, men min farsa har totalrenoverat(så det går) en och det var massor med jobb. Det är ju rätt så fuktigt klimat där nere så han var i alla fall tvungen att riva ut alla golvplank för de var genomruttna, gjuta en golvplatta.

Så ta och var noga med att kolla upp om det är några fuktskador.

noone70:

Nu har jag som sagt inte varit in och tittat, utan kollat främst utsidan av alla byggnaderna. Det jag såg av insidan, såg ut att vara trägolv och någon form av plastmatta på sina håll. Men man måste ju in och titta för att se mer noggrannt än så.. dock förväntar jag mig fukt någonstans! Minst!

Som jag sa innan så säljes den nog främst som tomt, för ett nybygge.. men jag är lite nyfiken av mig om det verkligen betyder att man måste riva allt (de må så vara isf, men man kan ju kolla lite..). Halva taket på ena byggnaden har ju rasat in redan.. så ventilationen är god ;)

Däremot så (trots att jag läst en del) är jag inte riktigt kunnig i frågan hur de byggt upp allt.. hur man kan förvänta sig att grunden är lagd.. de man inte ser t ex.. Vad de blandat i väggarna (nått kalkaktigt tror jag för det var vitt och klumpigt).. och vad man använder sig av idag för att renovera sånt?.. många såna små frågor om olika delar av konstruktionen..

Tack för inputen! :D
MVH Sandra

Lägger in en "detaljbild" på väggkonstruktionen som syntes igenom.. på utsidan där panelen helt rasat av..

vaggkonstruktion_bostad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur har de gjort här? vad kan det vara för material?

Redigerat:
Det var plastmatta i mina föräldrars hus pch det var förmodligen det som gjort att golvet ruttnat. Det i kombination med dålig/obefintlig ventilation.

noone70:

Troligen, det viktiga med sådana där golv är att de kan andas ut fukten underifrån.. så golvmaterialet får inte vara helt tätt.

Hur såg det ut under då? vad hade de för material? sand? sten? reglar? stampad jord? *nyfiken*
MVH Sandra

Det var allt från gammalt brygg avfall till stora stenar

Var bara där innan och en bra bit in på renoveringen, då hade han fått bort allt utom stenbumlingarna

noone70:

Blev det bra/blev de nöjda? Gjorde de hela huset eller delar? (inga problem i efterhand? gjöt de in golvvärme?)
MVH Sandra

De gjorde om allt
De var tvungna att installera ftx ventilation i hela huset för att komma till rätta med fukten.
Slutresultatet vart bra men då e farsan otroligt händig

De kör med vanliga vattenburna element

Snigla skrev:
Lägger in en "detaljbild" på väggkonstruktionen som syntes igenom.. på utsidan där panelen helt rasat av..

[bild]

Hur har de gjort här? vad kan det vara för material?
Det ser ut att vara lersten, dvs lufttorkad lera. Ofta använt för att fylla ut mellanrummen i skånska korsvirkeshus. Det regnar bort ganska snabbt om det blir blött...

arkTecko:

Jo man ser ju att det verkar ha runnit en del.. och det är ju inte konstigt med tanke på att det inte är skyddat för fem öre! Alla plankor är ju borta just där..

Det verkar som det är tegelstenar i och så sånt där "kladd" runt om (man ser ju tydliga tegelstensformar...)

Hur gör man sådant idag? för jag antar att det måste finnas bättre sätt att göra det på.. men vilka material måntro? (man ser ju att även träet runt lerstenen - eller snarare i? - verkar ha gjort sitt också..). Hur renoverar man något liknande..?

Tack för svaret :)
MVH Sandra

Lersten är ofta i tegelstensformar, jag har det själv i några innerväggar. Det var på den tiden billigare än tegel då de kunde göras på gården av lokal lera. Så länge de inte blir blöta har de ganska bra egenskaper, bland annat en otrolig förmåga att buffra fuktighet och hålla luftfuktigheten jämn inomhus. Det finns en del att läsa om dem, ser här till exempel (pdf).

Men det är väl inte omöjligt att det är tegel heller, kanske murad med lerbruk i så fall antar jag? Man märker det rätt snabbt om man ristar lite på stenen, eller petar lite.

I konstruktionen ovan så är korsvirket bärande. Lerstenen är utfyllnad, och panelen skyddar de två från regn och rusk.

Jag vet inte vad som är de bästa strategierna för att renovera det, men jag skulle inte utesluta att behålla lerstenen. Jag kan kanske hänvisa till det här examensarbetet från LTH: En 200 år gammal skånelänga uppnår 2000-talets energikrav. Det är väl framför allt våtrum som kan bli/vara kluriga, speciellt mot ytterväggar.

Se till att ta dit någon som kan gamla skånelängor för att besiktiga det ifall du ska köpa. Jag kan kanske kunna hjälpa till med en kontakt från när vi besiktigade vårt hus ifall det blir aktuellt, hör av dig i så fall.

Jag tror du ska kolla på byggnadsvårdsforumet här. Där finns nog en del som har koll på gamla korsvirkeshus. Speciellt om du är intresserad av att få råd om hur du kan ta hand om de befintliga byggnaderna. Många har annars gärna inställningen "riv skiten och bygg nytt". Gäller såväl byggare, mäklare, forumanvändare som i bekantskapskretsen.

Allt går i princip att få ordning på. Det handlar bara om intresse, tid och resurser. Tycker det är kul att du funderar på om man kan rädda byggnaderna. Tänk på att det finns hur många nya standardhus som helst men allt färre gamla hus som inte är sönderrenoverade. Ett kataloghus är nog praktiskt men kan aldrig berätta en historia som ett gammalt hus. Men man måste vara på det klara med att det är ett stort projekt att ta hand om ett gammalt hus med eftersatt underhåll. Det handlar antagligen om många års pyssel, men det kan också ge mycket tillbaka, både under resans gång och när saker blir klara.

Redigerat:
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.