Nimajneb skrev:
Jag har en APC700 någonting och ihop med Synologyn så har jag konfigurerat så att:
1. NASen går ner i "SafeMode" när den drivs på batteri och laddningsnivån blir "låg" från UPSen
2. NASen stänger ner UPSen så att den inte går "torr" i blyackarna
3. Systemet startar upp igen automatiskt när strömmen kommer tillbaka.

APCn som jag har har 4 uttag med batteriunderstöd och ytterligare 4 med spänningspeaksskydd, den börjar även pipa vid strömavbrott vilket är ganska bra om strömmen går på dagtid o man inte märker det direkt.

NASen skickar även ett Email till mig på jobbet när strömmen går och när den kommer tillbaka, då jag har modemet på annat ställe så blir just den funktionen ganska meningslös.:surprised:
Konfigurerar du det i NASen?
 
Noseone skrev:
Konfigurerar du det i NASen?
Yes
NAS UPS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag har haft D-Link 320 sedan den kom för ett antal år sedan, har funkat kanon och gör så fortfarande. Nätadaptern dog för några år sedan. Använde den då i företaget så hade inte tid att vänta på några garantiprylar. Så jag har en fabriksny 320 i kartong ståendes men utan nätadapter du kan få för en billig peng.
 
Snåla inte. Köp en Synology DS212j och en eller två WD RED-diskar.
Synologys programvara är fantastisk. Den har allt, och den är stabil.
Jag har själv en äldre DS411j med 4 diskar, och är mycket nöjd.
Alla Synologys modeller har samma programvara och funktioner!
 
HandySmurf skrev:
Strömavbrott är inga problem annat än att man måste gå och starta upp den manuellt.
Min NAS tvärhavererade vid ett vanligt strömavbrott. Se till att ha en vettig backup!
 
Mikael_L
Jag har dragit hem en D_Link DNS-320 nu. Lådan står här bredvid mig och tigger om att bli uppackad. :cool:

Jag kan vänta lite med det, och försöka bestämma mig. Väljer jag något annat har jag ju öppet köp en vecka (tyckte jag han sa).

Men om jag väljer denna istället för en Synology NAS så sparar jag en tusenlapp som jag kan lägga på en UPS istället:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=BK350EI


Vilket är bättre, en DNS-320 + UPS eller en Synology utan UPS ?
 
Vet du vad det sitter för slags disk i burken? Risken är att det är en billig Desktopsdisk och dom klarar inte av NAS livet mer än 2 år max, sedan rasar dom.
Som många har påpekat i tråden är det viktigt att det sitter en NAS disk i, tex WD-Red.
Så hade du frågat vad som är bäst DNS320 med WDRed eller en Synology med WDGreen tex så hade jag iaf sagt att du skulle satsa på den förstnämnda.

Dumsnåla inte nu, det är som att köpa en B&D maskin istf en Blå Bosch/Makita eller liknande.
OCH du behöver 2 speglade diskar diskar om du sparar något av värde på NASen.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Vet du vad det sitter för slags disk i burken? Risken är att det är en billig Desktopsdisk och dom klarar inte av NAS livet mer än 2 år max,
Toshiba DT01ACA200
 
Mikael_L skrev:
Toshiba DT01ACA200
Toshiba’s 7200 RPM 3.5-inch (8.9cm) HDD series is optimised for use in power-friendly consumer and commercial desktop computers, gaming PCs and external HDDs.
Jag är tveksam till den disken
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
...Dumsnåla inte nu, det är som att köpa en B&D maskin istf en Blå Bosch/Makita eller liknande...
Varför ska du göra det så svårt för mig. ;)

Varför ska allt vara så j komplikerat ...
 
Lite får du väl skylla dig själv, hur ofta händer det inte att en tråd startas upp med en B&D köptanke och slutar med att TS köper en festoolmaskin istället:D
Men för att återgå till diskarna, ett purfärskt exempel hittar du här: http://www.byggahus.se/forum/teknik/137956-windows-home-server-40.html#post1710957

Men det är klart, har du aldrig testat en Festool så blir du nöjd med din B&D tills den dag då..........:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
OCH du behöver 2 speglade diskar diskar om du sparar något av värde på NASen.
Visst är det bra med speglade diskar men i första hand tycker jag man ska se till att man har fullgoda backuper på det man sparar av värde. Backuper som även "till viss del" finns "offsite".

Speglade diskar skyddar (i bästa fall) mot ETT diskhaveri men det finns så mycket annat som kan gå fel. Buggiga programvaror, buggiga OS, buggiga användare, "kreativa" barn, inbrott/stöld, eldsvådor...
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Spelade diskar ger falsk trygghet. Diskarna riskerar dessutom att krascha ganska samtidigt då de förmodligen är från samma batch och har varit igång lika länge.

Spegling är till för att öka uptime, inte säkerhetskopiera.
 
Spegling skyddar som nämnt i första hand mot diskhaveri, och efter att ha haft en NAS som under 3-4 år käkade upp 3 diskar så vore det tjänstefel att inte uppmärksamma TS om detta.
Back-up är sedan en annan fråga där det är en stor fördel om NASen kan göra denna själv gentemot någon extern lagringskälla. Man kanske inte har extern backup på hela disken som privatperson och även där kan den speglade disken vara en tillräckligt god backup.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Man kanske inte har extern backup på hela disken som privatperson och även där kan den speglade disken vara en tillräckligt god backup.
Exakt så passar nog mig.
Av all sparad skit så är det bara max 200GB som jag skulle gråta lite över om det försvann.
Och av detta är det väl bara runt 25 GB som är mer eller mindre oersättligt, typ bilder och lite sånt.

Så jag kör redan nu med 3-nivåers backup, där första nivån finns backupad på många ställen.
Det minst viktiga finns antagligen på lite olika ställen (lokala diskar osv här och där) och alltså det mesta går troligen att hitta igen. Men det som inte kan återvinnas rycker jag nog på axlarna åt.
Här återfinns lite filmer och annat sånt som, om det nu ens är intressant, går att hitta igen /rippa om.

Andra nivån är i huvudsak rippad musik, som iofs bara är att rippa om, men det var ju så mycket jobb att göra det att jag knappast är sugen på att göra om'et. Dessutom finns det en hel del rippat från lånade CD, vilka då alltså måste lånas om, osv ...


Så en speglad disk duger nog gott till level-3-datan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.