Jag har en stödmur gemensamt med grannen. Muren går i rät vinkel över tomtgränsen och tar upp en höjd på ca 1 meter på bägge sidor. Muren är av gamla sliprar och är på vår sida helt sönderruttnad och börjar luta.
Grannen är mycket bestämd om hur allt ska vara och vill bestämma hur muren ska se ut om vi renoverar. Han vill ha en platsgjuten betongmur och det vill inte vi. Dessutom tycker han att den befintliga muren är tillräcklig.
Nu undrar jag vilket ansvar vi har för hans sida av muren, kan vi helt enkelt kapa i tomtgräns? Självklart måste vår sida av den nya stödmuren vika av i en rätvinkel inåt längs med tomtgräns så att vår tomt inte rasar in till honom.
Att ha en dialog har jag försökt och han anmäler oss och alla grannar för allt vi gör på tomterna samt överklagar varenda bygglov helt utan urskillning. Därför är jag mån om att göra rätt!
 
Skit i muren och bygg en egen några dm in på er tomt så får han ha sin ruttna mur kvar
 
Men med en sådan granne måste du göra det rätt. Dvs att söka bygglov för muren.
 
Finns det ett gammalt avtal eftersom du säger att den är gemensam?

Annars kan det vara värt att kolla gamla marklov på era respektive fastigheter om vem som höjt eller sänkt befintlig nivå.

Den som behövt bygga muren från början bör ha ett mark/bygglov och är skyldig att underhålla den som jag förstår det...
 
Vet inte om det finns marklov. Tomten är styckad på sjuttiotalet och grannen ägde bägge fastigheterna. Muren går tvärs över gränsen och bägge behöver stödmuren.
Kanske en tripp till kommunen alltså!
 
Om jag förstår det rätt så är detta alltså inte en mur mellan två fastigheter.

jag uppfattar frågan till att gälla om du behöver ta ansvar för att grannens mur ev. Blir mindre stabil, om den inte längre hänger ihop med muren på din sida?
 
Precis, den går inte längs med tomtgräns utan korsar den. Om jag kapar den så misstänker jag att grannen får problem. Jag leker med tanken att så länge jag ser till att min sida inte rasar in till grannen så får han ta ansvar på sin sida. Känns hopplöst om vi för alltid måste ha gemensam mur bara för att det var så från början!
 
Finns inget som helst tvång på att ni gör LIKA, bara du ser till att din del är säker. Har mycket svårt att tänka mig att allt rasar bara för att det blir ett avbrott i tomtgräns. Självklart måste du säkra upp gränsen på ett bra sätt. Jag menar, kan ett parhus vara halva rött och halva rosa, så kan väl en lång mur byta stil mitt på?
 
Tvärs över tomtgräns?
Står muren på din tomt eller på grannens eller på bådas?

Vems mark/jord är det som muren stöttar?
Finns den med på fastighetskartan?
Kantstöd som lades upp förr i tiden omfattade -inte- av marklov och bygglov - det är de lagar och regler som gällde vid stödmurens uppförande som gäller.
 
Muren står på bägges tomt och stöttar mark på bägge sidor. Muren är säkert 30 år (gissning) och jag kan nästan lova att det inte finns marklov...
 
Menar du att din tomt är terraserad med hjälp av denna mur?
I så fall får du göra precis som du vill med muren på din mark.

Det är alltså -inte- en stödmur mellan din tomt och grannens tomt ?

Slipers är impregnerade med kreosot-cuprinol - det är en smula giftigt, men bromsar röta rätt bra.
 
Det kan ju vara bra att prata med någon på kommunen "i förebyggande syfte" eftersom det verkar troligt att din granne gör någon sorts anmälan om du inte gör som han vill, men hur du väljer att utföra din stödmur på din tomt är lika lite hans bekymmer som vilken färg du väljer på syrenerna, så något marklov eller bygglov behövs inte, isåfall skulle man ju behöva marklov för att göra om rabatter till gräsmatta, du ska ju inte ändra markhöjden, bara byta ut beläggningen
 
Tack för råd och stöd all! Jag gör en förfrågan hos kommunen om ev synpunkter de har så får det bli som det blir :)
 
M micduf skrev:
Tack för råd och stöd all! Jag gör en förfrågan hos kommunen om ev synpunkter de har så får det bli som det blir :)
Hur blev det?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Hur blev det?
Det dog iom att jag flyttade. Men slipersen var i princip ihålig så jag vet inte hur länge det håller
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.