Vi har ett gammalt hus med timmerstomme. Grunden är delvis källare och delvis torpargrund. Vardagsrumsgolvet är oisolerat och där det är torpargrund drar det från springan mellan golvet och golvlisten. Det känns omotiverat att ta upp hela golvet och isolera eftersom det bara är ett hörn där det är problem. Jag har länge tänkt täta den där springan men vad ska man använda? Ska man köra gamla material som lindrev eller nya som silikon eller liknande? Huset rör sig mycket så det måste vara elastiskt och även kunna målas över.
 
Vanlig akrylfog, kostar typ en tia på byggmax.
 
Jag hade valt golvfog som klarar större rörelser än vanlig akrylfog. En normal akrylfog klarar drygt 10% medans golvfog runt 20%. Något dyrare men funkar bättre vid större rörelser.
 
husb0cken skrev:
Ska man köra gamla material som lindrev eller nya som silikon eller liknande? Huset rör sig mycket så det måste vara elastiskt och även kunna målas över.
Vill du kunna måla över så glöm silikon. Det finns nog ingen färg som fäster på det.
 
Alfredo skrev:
Vill du kunna måla över så glöm silikon. Det finns nog ingen färg som fäster på det.
Precis, silikon på fel ställe är ett h*vete. Har precis gått över snickerier i ett hus där kärleken för silikon var stor. Ett riktigt skitjobb att få bort det.
Däremot finns det tillfällen där silikon är befogat. Givetvis i våtutrymmen och kök men det kan även vara befogat om det inte skall målas. Exempelvis om det är trälister.
Akryl, latex, snickar, målarfog (kärt barn har många namn) skall målas. Den har en matt yta som lätt drar till sig damm och missfärgas med tiden.
Silikon finns i alla tänkbara färger.
Golvfog finns också i massa olika färger och är ett bra alternativ som går att måla över men fungerar även som den är.
 
Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag iväg och köpa golvfog!
 
Tveksamt om någon fogmassa klarar trärörelserna utan att spricka.
Det här är ett klockrent jobb för lindrev.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Har bra erfarenhet av SpurFlex 25. Sitter som berget, overmålningsbart och superelastisk, men tyvärr dyrt.
Har använt det på golvsockel och taklist. Det har endast sprukit på ställen där jag var snål och körde på latexfog :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.