Hej!
Min morbror har bett mig om hjälp, men jag kan inget om detta så jag vänder mig till er.

Han har ett betonggolv som börjar svacka lite. Det måste förstärkas, men vilken storlek på järnbalken ska användas? Han tänker sig I-balk, HEA-balk eller fyrkantsbalk (vad är bäst?).

Utrymmet är 5x5 meter, så en 5 meter lång balk behövs. Betongtaket är kanske 3-4 dm tjockt. Under järnbalken 4-5 stoplar och en likadan järnbalk i golvet för att jämna ut belastningen.

Det här är den information jag fått av honom, är det någon som kan hjälpa till att lösa problemet?
Tack på förhand!
 
Hrm, ursäkta min okunnighet, men hur exakt går det till när ett betonggolv svackar?
 
Du nämner omväxlande tak och golv - är det ett betongbjälklag (tak) som ska stöttas till ett golv?
Hur mycket svackar bjälklaget?
Finns stora sprickor av deformationen?
Är det verkligen 400mm tjockt?
Vet du något om armeringen i bjälklaget?
Ligger underliggande golv på mark?
Finns isolering under golv på mark?
Är ni säkra på att det är platsgjuten betong och inte prefabricerade betongelement, lättklinkerbetong-element eller lättbetongelement?
Ligger bjälklaget upplagt på fyra väggar eller bara två?
Hur mycket last belastar bjälklaget?
 
Du nämner omväxlande tak och golv - är det ett betongbjälklag (tak) som ska stöttas till ett golv?- Ja.

Hur mycket svackar bjälklaget? - 6 cm.

Finns stora sprickor av deformationen? - Vad är stora sprickor? En spricka är två mm. Alla andra är mindre än 1 mm.

Är det verkligen 400mm tjockt? - Nja, det kanske är 25 - 30 cm. Vad var normalt i slutet på 40-talet?

Vet du något om armeringen i bjälklaget? - Nej.

Ligger underliggande golv på mark? - Ja. Underliggande golv är källargolv.

Finns isolering under golv på mark? - Knappast.

Är ni säkra på att det är platsgjuten betong och inte prefabricerade betongelement, lättklinkerbetong-element eller lättbetongelement? - Så säker man kan vara. Det ser ut att vara gjutet på plats. Av spåren av gjutformarna att döma.

Ligger bjälklaget upplagt på fyra väggar eller bara två? - Vet ej. Skulle tro att det ligger på fyra väggar.

Hur mycket last belastar bjälklaget? - Det är själva betongen med armering + den belastning som finns i ett kök på 25 kvm.
 
Eftersom det är ovanligt att ett betongbjälklag på 250-300mm sjunker 60mm för bara egentyngd och bostadslast funderar jag på om det kanske är byggt i dålig betongkvalitet, sk sparbetong eller krigsbetong med mycket ballast och lite cement...
Att lägga en balk under ett fribärande bjälklag innebär att man får överkantsmoment i plattan över balken och om plattan inte innehåller någon överkantsarmering (eller väldigt lite) kommer plattan spricka över balken vid fortsatt krypning (långsam tidsberoende sjunkning) Egentligen skulle ni lägga in två balklinjer under plattan för att fördela stödmomenten och undvika sprickbildningar över stöd. Eftersom att en stor del av plattans last kommer att hamna på avväxlande balk och pelare rekommenderar jag att placera pelarna på en nya grundplintar istället för att lägga ut fördelande balkar på golvet. Troligen är golvet bara några cm tjockt och nästan oarmerat om det är gjort på 1940-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.