Hej!

Jag har varit inne på olika trådar utan något vidare resultat för att se vad en rimlig badrumsoffert ligger på.Då jag själv har noll koll på detta område gör jag mig en egen liten tråd och hoppas få lite tips:).
Mitt badrum är ganska litet ca 5,5 kvm på golv-yta och jag har en offert på arbetskostnad på 40 000 kr efter rot är draget och materialet är uppspecat så det är mest arbetskostnaden jag är nyfiken på.
Elen och vvs tillkommer även på detta. Fick även ett pris på badrums inredningen vilket jag blev lite chockad av. Duschen som jag är ute efter ska vara så att den rinner uppifrån samt ha en dusch arm
den låg på 9500 kr inkl blandare och en badrums kran på 3500 kr. Fanns lite billigare varianter av dom båda men då fick man inte mycket för pengarna:(. Om någon har tips ifrån egen erfarenhet så får ni gärna dela med er.:D
 
Nu har man ju inte så stor koll på förutsättningarna för just ditt badrum men rent generellt brukar jag själv räkna en tidsåtgång på runt 100-140 tim beroende på lite olika faktorer naturligtvis.
Ibland kan det t.o.m gå lite snabbare... ;)

Tar man dina uppgifter på 40000 x 2 = 80000:- x 0,8 = 64000:- exkl. moms för arbetet

Detta ger 142tim med en timdebitering på 450:- +moms

Känns ganska rimligt och varken dyrt eller billigt tycker jag :)
 
Vad gäller blandare och duschset och liknande så hör det till den produktkategori som det brukar köras mest erbjudanden och reor på. Om du inte har jättebråttom så håll koll på alla byggvaruhus och näthandlare så kan du förmodligen göra en hyfsad förtjänst där.
 
Köpte en Grohe blandare, takdusch med stigarrör och slang med munstycke för 3000 kr i helgen på Bauhaus.
Halva priset mot normalt.

Bara ett exempel.
 
Tror vi betalade detsamma för renovering av badrum. Men det kan gå att pressa lite till om du kan frångå totalentreprenad. Men det ställer ju helt andra krav på projektet.

Köp materialet själv.
 
mariatherese skrev:
Tror vi betalade detsamma för renovering av badrum. Men det kan gå att pressa lite till om du kan frångå totalentreprenad. Men det ställer ju helt andra krav på projektet.

Köp materialet själv.
Man ska vara försiktig med det här att köpa materialet själv också innan man har säkerställt med en hantverkare att han vill och kan jobba med det materialet kunden själv köpt ;)

Hittar man sen rätt hantverkare så kan man ofta komma överens om att få del av densammes rabatter och då är det oftast inte lönsamt att köpa billigt "skräp" på lågprisvaruhusen längre... :)
 
Med tanke på att våra senaste badrums tätskikt kostade 26984kr efter hantverkarens 40% rabatt hos kakelfirman och man kan köpa Kiiltos på annat ställe till priset av 12900kr ger jag inte mycket för den sk rabatten man får av hantverkare. Och vill sedan inte hantverkaren jobba med ett av de större våtrumsmärkena skall man byta hantverkare
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
maeron skrev:
Med tanke på att våra senaste badrums tätskikt kostade 26984kr efter hantverkarens 40% rabatt hos kakelfirman och man kan köpa Kiiltos på annat ställe till priset av 12900kr ger jag inte mycket för den sk rabatten man får av hantverkare. Och vill sedan inte hantverkaren jobba med ett av de större våtrumsmärkena skall man byta hantverkare
Ja och hantverkare är olika vissa tar en vinst på materialet och andra inte så det är dumt att generalisera. Men Paul har en poäng att en seriös hantverkare ofta kan ge ett vettigt pris även på tätskikt och man slipper själv sammanställa vad som ska beställas mm.


Det är oftast mest effektivt att hantverkaren jobbar med det märke han är utbildad på eller invand med. Då har han koll på systemen och delarna istället för att behöva lägga tid på annat än själva jobbet. Skall man ha en BKR behörig hantverkare som gör jobbet så skall han dessutom ha gått steg 3 hos den tätskiktsleverantören som man bygger med. Så vill kunden köpa tex LIP och ha en BKR certad att montera det så får man välja någon som jobbar med just LIP o har gått Steg 3 via dem.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tätskikt, fog, fix och flutspackel skulle jag låta hantverkaren köpa "sitt" märke, men allt som syns i badrummet vill jag köpa själv.
 
Jag håller ju dessutom inte med om att Kiilto räknas till ett av de största märkena.
Jag vet inte en enda kakelbutik som säljer deras prylar men jag har däremot sett det säljas på Bauhaus när jag en gång råkade göra misstaget att irra mig in där... ;)
Bauhaus håller inga steg 3 kurser vad jag vet och således är det inga seriösa hantverkare som arbetar med det.
 
Som tur är så är det en relativt fri värld och man skall välja hantverkare med omsorg.

Om hantverkaren inte vill installera det jag köpt så får han snällt åka hem med oförättat ärende. Primadonnor betalar jag inte för.

Den hantverkare som inte klarar av att läsa en enkel skriven instruktion håller inte den nivå på läskunnighet som jag kräver av någon som skall göra ingrepp i mitt hus. Då är risken alltför stor att det finns andra grova tabbar som görs när jag inte är där. Tack och hej - leverpastej!
 
mariatherese skrev:
Om hantverkaren inte vill installera det jag köpt så får han snällt åka hem med oförättat ärende. Primadonnor betalar jag inte för.
Fast om nu hantverkaren skulle bedöma det du köpt som olämpligt/felaktigt/skräp, och därför inte vill arbeta med det du köpt, så kallar inte jag honom för primadonna utan för seriös.

Det är antagligen till och med så att hantverkaren har en skyldighet att avråda enligt KTjL §6, st 1 i de fall han bedömer det du köpt som olämpligt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Som tur är så är det en relativt fri värld och man skall välja hantverkare med omsorg.

Om hantverkaren inte vill installera det jag köpt så får han snällt åka hem med oförättat ärende. Primadonnor betalar jag inte för.

Den hantverkare som inte klarar av att läsa en enkel skriven instruktion håller inte den nivå på läskunnighet som jag kräver av någon som skall göra ingrepp i mitt hus. Då är risken alltför stor att det finns andra grova tabbar som görs när jag inte är där. Tack och hej - leverpastej!
Snälla... jag ger dig en chans att komma in i matchen om du bara försöker läsa vad vi skriver en gång till... ;)

Seriösa hantverkare FÅR INTE LOV att jobba med vilket material som helst OAVSETT OM DE KLARAR att läsa en enkel instruktion och oavsett om i princip alla tätskiktssystemen fungerar på exakt samma sätt !!

Det handlar inte om att man inte vill göra det eller att man är en primadonna, så skärpning tack. ;)

Dessutom är det ju faktiskt så i många fall att det går snabbare för hantverkaren att arbeta med material han/hon är van vid och då förlorar man många ggr de pengar man tjänat på att köpa billigt (ofta skit) material därför att arbetskostnaden blir dyrare så TOTALKOSTNADEN tål faktiskt att jämföras.

Detta är säkert jättesvårt att förstå för er lekmän härinne då 99% av er tydligen har lyckats hitta katastrofer till hantverkare varenda gång ni behöver dess hjälp.

MEN...det finns hantverkare som:

- Ordnar material till vettiga pengar till sina kunder.
- Skriver lättfattliga offerter och fakturor.
- Passar tiderna.
- Håller rent omkring sig.
- Har ordning och reda på saker å ting.
- Kommer när de lovat.
- Blir färdiga i tid.
- Fakturerar det man kommit överens om.
- Inte jobbar med målet att blåsa kunderna.

m.m m.m m.m
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast om nu hantverkaren skulle bedöma det du köpt som olämpligt/felaktigt/skräp, och därför inte vill arbeta med det du köpt, så kallar inte jag honom för primadonna utan för seriös.

Det är antagligen till och med så att hantverkaren har en skyldighet att avråda enligt KTjL §6, st 1 i de fall han bedömer det du köpt som olämpligt.
Fast i just detta fall är jag tveksam till om hantverkaren kan göra en bättre oberoende bedömning av det än jag.

Frågan är förvisso hypotetisk eftersom jag aldrig upplevt att en hantverkare agerat på det viset. Men så har jag bra hantverkare också - annars är det bara att byta! Det finns gott om hantverkare och en del är kompetenta och professionella.
 
mariatherese skrev:
Fast i just detta fall är jag tveksam till om hantverkaren kan göra en bättre oberoende bedömning av det än jag.

Frågan är förvisso hypotetisk eftersom jag aldrig upplevt att en hantverkare agerat på det viset. Men så har jag bra hantverkare också - annars är det bara att byta! Det finns gott om hantverkare och en del är kompetenta och professionella.
Frågan är ju varför du ens anlitar hantverkare med tanke på att du bedömmer din kompetens högre än de som arbetar med det dagligen... ;)

Då faller sig ju frågan om du inte är tveksam till att hantverkaren kan göra ett bättre arbete än dig med... ;)

:rolleyes:
:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.