P
Håller på och bygger om en gammal husvagn med en våningssäng till barnen. Till sängbotten i överslafen har jag tänkt att ha en 12mm plywoodskiva som vilar på en 21x21mm list. storlek på skivan blir 200x80 cm. kommer det att hålla?
 
Hålla lär det göra men kan nog flexa en del. Enklast är väl att prova hur styv plyfan är med den spännvidden. Lägg t.ex. skivan på ett par reglar med det avståndet och trampa på den :). Skiljer en del i styvhet mellan olika slags plyfa också.
 
Hur ska listen sitta? Med de dimensionerna skulle jag haft flera lister på tvärs under skivan.
 
P
Listen ska sitta längs med kanterna, kort&långsida. Max belastning på sängen blir 70kg men säkert aldrig mer än 40-50kg då det endast är barn som kommer att sova där.
 
P
Jo jag funderade på en sådan men då sängen blir något smalare än 80cm så får jag i sådana fall kapa av alla lameller 1cm. En annan nackdel är att jag tänkte skruva skivan i listen för att stabilisera upp hela konstruktionen.
 
12 mm håller, golvet i lekstugan höll för flera vuxna visserligen med 60 spännvidd och det var Byggmax billigaste.
Behövs inga tvärslåar, man måste tänka på vikten i en husvagn.
Alternativt 2 st 4 mm plywood med frigolit mellan, en sandwich konstruktion. Kräver dock en limpress.

Protte
 
P
Då kör jag på det. Tror hela konstruktionen ändå blir lättare än dinetten och överbäddskåpet jag skruvat ur, dvs mera lastvikt för ölen :)
 
P
Är det sämre hållfasthet i Konstruktionsplywood P30? kostar 1/3 mot "vanlig" furuplywood.
 
Säkert men för din användning håller den.
Konstruktionsplywood har mera kvist och ser inte så snygg ut.
Ser man undersidan så är det väl en estetisk avvägning man får göra.

Protte
 
Har hört att gamla innerdörrar är bra som sängbottnar. De är både lätta och hårda.
Själv tänkte jag bygga överslaf med ribbotten eller så letar jag upp en billig barnsäng med madrass på blocket och får då allt man behöver för en 5hundring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.