Hej! Vi renoverar ett kök och har dragit fram 3-fas för att kunna sätta in en spis. Vi börjar nu förstå att spisar ofta går på 1-fas. Funkar det lika bra eller bör man se till att använda 3-fas om man vill kunna ha en vettig spis? Dessutom skulle jag vilja veta om köksfläkt måste ha utsug eller om kolfilter funkar lika bra. Tack för alla råd/ Svenstorp
 
Om en spis har en stickpropp är det 1-fas, men annars är väl alla moderna spisar 2-3fas. Du får ut en större effekt med fler faser, så leta efter en 3-fas spis, så blir ni nöjda..
Induktionshällar tror jag bara är 2-fas (men kan ha helt fel).

Har du möjlighet att sätta fläkten på ett utsug (eget rör till taket) är det helt klart att föredra, men givetvis fungerar en kolfilterfläkt bra de med. Man kan ibland känna oset om man steker mycket tex. mer med kolfilter än om luften (oset) försvinner direkt.
 
Redigerat:
Enfas spisar används framförallt i flerfamiljshus, det vanliga är då att man säkrar spisen med 20A vilket kräver 4kvmm kabel. Trefas säkras oftast 3x16A, trådarna är då 2,5kvmm. Dvs. Du kan oftast inte koppla in en enfasspis till en installation som är gjord för trefas.

det som kan fövirra lite är att trefasspisar kan gå på antingen 400V eller 230V. Man kan få båda spänningarna ur en trefaskoppling, beroende på hur man kopplar in sig. Ansluter du en spis med den medföljande perilexkontakten så blir det rätt oavsett om spisen vill ha 230 eller 400V, förutsatt att perilexuttaget är korrekt installerat.
 
Svenstorp skrev:
...Dessutom skulle jag vilja veta om köksfläkt måste ha utsug eller om kolfilter funkar lika bra...
Kolfilter funkar men inte lika bra. Med en kanalfläkt ventilerar man bort överskotten av fukt och värme som uppstår vid intensiv matlagning, något ju en kolfilterfläkt utan utblåskanal ju inte klarar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.