Hej!

Jag behöver lite hjälp med tips och ideér.
Vi har under något års tid nu funderat fram och tillbaka på vad som är den bästa lösningen, och det är inte lätt :|

Vi har ärvt ett klassiskt 1 1/2 planshus från mitten på 70-talet på ca 140 kvm, inte alls så skoj i sig, men det står på en sjötomt. Vi bor inte där idag, utan som det är just nu står det bara och kostar pengar (lån och drift).
Tanken är att vi ska sälja vårt relativt nybyggda hus och flytta dit framöver, men det är en del att göra på huset så frågan är om det är bättre att bygga nytt eller inte....

Det vi skulle vilja åtgärda på det befintliga huset är:

- Planera om planlösning på båda planen samt förlänga huset 2,40 och lägga till en utbyggnad på långsidan ca 2x4 för att få till ytterligare ett sovrum på övervåningen och bevara allrummet med sjöutsikt mot gaveln. Omplaneringen betyder nytt kök och två nya badrum.
- Åtgärda grunden, oisolerad platta på mark, lägga vattenburen golvvärme på båda planen kopplad till ny bergvärme. Lösning för grunden.. ja det finns ju några att välja på, inget riktigt bra dock.
Bila ur och göra om? Är det ens realistiskt att göra det på en hel platta ca.90 kvm?
- Nya fönster
- Tilläggsisolera och sätta ny panel.
- Byta befintliga betongpannot mot plåttak (papp och läkt, troligtvis är råsponten ok)

Som sagt, det blir inte så värst mycket kvar av huset, men det kanske ändå blir billigare än att bygga nytt, med allt vad det innebär med rivning av befintligt hus osv.
Tanken är att leja ut i princip allt jobb förutom rivning som behövs vid renoveringen.

Vi ska även bygga nytt garage, men det gäller oavsett renovering eller nybyggnation så det räknar jag bort.

Vad tror ni, är jag helt ute och cycklar när jag tror att det kanske kan bli liite billigare att bygga om befintligt hus än att bygga ett nytt hus i samma storlek?
Alla ideér välkomna! :)
 
Kolla först med kommunen om du får riva och sedan bygga nytt...
Vilket som blir billigast är nog svårt att säga utan att vet hur det ser ut nu och hur ni vill att det ska bli....
 
Vet inte hur nära sjön din sjötomt är, men strandskyddet har ju skärpts upp ordentligt de senaste åren så ta reda på vad som gäller innan ni kommer för långt i planeringen, nybygge kanske t o m är uteslutet.
 
Strandskyddet är redan hävt, så det är inget problem.
 
Svårt att svara på vad som är minst jobb, men om ni vill göra så omfattande ändringar som du beskriver så kan det mycket väl bli enklast med ett nybygge.
Jag själv valde att riva och bygga helt nytt, dels för att vi ville ha något helt annat än det gamla huset och dels för att vi har byggt allt själva och vi tycker det är mycket roligare att bygga nytt jämfört med att renovera/bygga om något gammalt.

Om du vill följa resan från start till nuläge så kan du kolla in vår blogg.
Länken finner du längst upp på denna sidan http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/60613-hemsidesstrangen-57.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.