Tjena!
Håller på och sätter nya lister i kåken och blev nyfiken på hur tågordningen ser ut när ni gör liknande jobb?

Min metod är att först grundmåla hela längder sen mäta upp, kapa, gera osv. Jag fäster sen upp, spacklar, fogar, slipar. Avslutningsvis drar jag två varv täckfärg på plats.

Det funkar bra men känns onekligen lite omständigt ibland :)

Hur gör ni andra?
 
Jag brukar köpa färdigmålade lister, kapar, sätt upp, spackla spik/skruv och eventuellt foga. Sist målar jag försiktigt där jag spacklat och eventuellt fogat.
 
Jag köper omålade lister, mäter, kapar och gerar. Sedan skickar jag ner frun till källaren där hon får måla bitarna (både grundmålning och täckmålning). När färgen torkat fäster jag dem och duttar på lite latex och färg där det behövs.
 
Jag använder omålat som jag spikar upp först och sedan platsmålar....minst jobb och minst färgåtgång.....
 
Jag köper färdigmålade lister och lägger i förrådet. Nåt halvår senare får Frugan spel och kräver att de ska monteras. Då gerar jag dem så att de blir för korta (helt jävla omöjligt att lyckas med... ), men det skiter jag i för det går att klämma i lite latexfog och jag ska ju ändå bättringsmåla över spikskallarna och vem kryper omkring nere på golvet och inspekterar? Så spikar jag fast hälften av listerna och tänker att jag ska måla över spikskallarna sen. Något annat kommer emellan, som tex influensa, semester, öl, VAB, veckohandling osv, varpå resten av listerna åker ner i förrådet igen eftersom man ju inte kan ha dem ligga framme och skräpa. Det kanske kommer gäster eller nåt.
Efter nåt halvår med ett rum som saknar hälften av listerna får Frugan spel... :surprised:
 
  • Gilla
mickeforsberg och 15 till
  • Laddar…
Köper helst färdigmålat (hornbach i GBG har precis fått nya lister som är lite vitare än de gamla som var nikotingula), och duttar lite färg på spikskallarna efter montage.

Om listerna är allt för gula målar jag dem en gång med täckfärg efter tillkapning, men innan montage.

Platsmålning samt montage av lister innan tapetsering är inget jag sysslar med. Listerna är absolut sista steget!
 
Köper omålade, lägger in dem på lämpligt ställe (inomhus). Låter dem ligga i ett par veckor, gärna en månad, grundmålar dem någon gång under denna tid. Sen kapar/gerar jag och spikar upp dem. Spacklar spikhålen, slipar spacklet. Målar därefter 2 ggr med täckfärg.

Detta arbete måste ske på vintern, säsongen är ungefär från december -> april.
 
vectrex skrev:
Köper omålade, lägger in dem på lämpligt ställe (inomhus). Låter dem ligga i ett par veckor, gärna en månad, grundmålar dem någon gång under denna tid. Sen kapar/gerar jag och spikar upp dem. Spacklar spikhålen, slipar spacklet. Målar därefter 2 ggr med täckfärg.

Detta arbete måste ske på vintern, säsongen är ungefär från december -> april.
Låter som vi har samma approach :) Tänkte dock inte på säsongsaspekten... bra tips!
 
motives skrev:
Låter som vi har samma approach :) Tänkte dock inte på säsongsaspekten... bra tips!
Det är ett måste att förvaringen inomhus utförs då RH är riktigt lågt, alltså under vinter -> tidig vår. Om inte anledningen till varför jag gör såhär framgår för alla så är det alltså för att torka ner listvirket till lägre fuktkvot och på så vis minimera springor som uppstår vid upptorkningen under vintern, främst ser detta riktigt illa ut vid gerade dörr/fönster foder. Det ser ut som att man missat geringen med fler grader.
 
Lister som ska vara målade köper jag färdigmålade, spikar dessa och kör lite latex och färg på skallarna.

Golvlister avskyr jag allt vad målat heter så vid nuvarande bygget handlade jag hem 110meter massiv obehandlad eklist och 30meter asklist.
Vänder man sig till ett hobbysågverk så kostar dessa inte mycket mer än vad de vitmålade golvsocklarna kostar på byggmax.
Dessa har jag kört med hårdvax för ekgolv på, ser riktigt läckert ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.