Jaha, ställde den nya Elektrolux-spisen på plats idag. När jag la passet på hällen för att justera in den i våg, så vickade passet. La en stållinjal över kokzonerna och kunde konstatera att endast en av fyra var plan. Tryckte man ner linjalen i ena änden av zonen, så blev det en glipa på ca 1mm i andra änden. Kollade raskt därefter hur mina föräldraras 20 år gamla Elektrolux-spis var. Lika ojämn den...(jag som alltid klagat på morsans ojämna kastruller...).

"Ska det va på det här viset?!"

I manualen står det att man skall använda kastruller med tjock och jämn botten. Vore väl bättre om de skrev att man skulle ha kastruller med en skevhet anpassad efter keramikhällen:mad:

Är sugen på att reklamera, men gissar att de flesta keramikhällar är såhär. Får väl ta en runda med stållinjalen i en vitvarubutik så man har lite konkurrentunderlag för ett klagomål. Ja klaga kan man ju ändå förstås, men det lär väl bli att köra huvet i väggen.

//LocTite
 
Tänker på alla som köpt nya kastruller i onödan....och svurit över hur fort den nya blir kass....

//LocTite
 
De flesta kastruller och stekpannor avsedda för moderna hällar är något konkava när de är kalla men ändrar form när de blir varma.
Jag hade tidigare gjutjärnsplattor och efter byte till induktionshäll upplevde jag att kastrullerna dansade runt. En vanesak som jag inte funderar så mycket på längre. Dyrare och tyngre kastruller fungerar bättre än billigare och lättare.
Skall kolla min häll med passet när jag kommer hem.
 
jtl skrev:
De flesta kastruller och stekpannor avsedda för moderna hällar är något konkava när de är kalla men ändrar form när de blir varma.
Jag hade tidigare gjutjärnsplattor och efter byte till induktionshäll upplevde jag att kastrullerna dansade runt. En vanesak som jag inte funderar så mycket på längre. Dyrare och tyngre kastruller fungerar bättre än billigare och lättare.
Skall kolla min häll med passet när jag kommer hem.
En vickande kastrull kan ju vara lite störande, men det kan jag väl lära mig att leva med. Det som stör mig mer är att uppvärmningstiden blir längre och el-förbrukningen ökar. Dessutom spelar det ju inte någon roll hur plan kastrullen eller stekpannan är om inte hällen är plan. Nä, är det så illa med alla keramikhällar så är det ju skandal.
Har för mig att nån vitvaruförsäljare sa att det bara fanns en eller två tillverkare i världen av keramikhällar. Om det stämmer så är ju risken stor att det inte spelar någon roll vilket märke på spis man köper.

Men det är ju också upp till tillverkaren vilken skevhet man accepterar. Kan ju vara en sorteringsfråga i produktionen när en häll skall godkännas eller kasseras. Om inga kunder klagar, tja, då går väl det mesta att kränga...

//LocTite
 
Hade tidigare en äldre Husqvarna spis med glaskeramikhäll och nu en induktionshäll från Siemens, båda med Schott Ceran logga uppe i hörnet. Har aldrig upplevt vickande kastruller, annat än en skev stekpanna som gått för varmt.
 
M
Håller med, de hällar jag sett har varit perfekt plana.
 
Spelar det någon roll på en modern induktionshäll om inte kastrull/häll är perfekt plan?
Med induktion så skapas ju värmen i kärlet och behöver alltså inte överföras från underlaget, det borde alltså inte leda till ökad tid eller elförbrukning.

Observera att detta inte är fakta utan mitt personliga resonemang.
 
Jag har nu fått spisen utbytt. Personalen i butiken där jag köpt spisen var tillmötesgående, så det kan jag inte klaga på. Men de keramiska värmehällarna som sitter på Elektrolux/Huskvarna är sämst vad det gäller jämnhet! Det vet jag nu efter att ha sprungit runt med en stållinjal hos två olika vitvaruförsäljare......
Av de ca 7 - 8 Elektrolux/Huskvarna jag kollade, så hade alla större eller mindre ojämnheter på flera värmezoner. Den jag hade köpt var sämst. Hittade bara en spis till som var lika dålig. Schott var klart bättre! Hittade bara en häll där en av värmezonerna "glappade" minimalt. Övriga Schott-hällar var riktigt bra.

Nu är det ju inte säkert att alla ojämheter man kan se med en stållinjal ger en glappande kastrull. Som någon skrev tidigare, så kan ju bottnarna på kokkärlen vara något konkava vilket ju isåfall räddar en del. Men någon fördel är det ju inte ändå.

//LocTite
 
Redigerat:
Jag har en tråd om samma sak. Jag fick min häll utbytt på garanti av Electrolux. Den nya är mer eller mindre helt plan medans den gamla slog sig nästan 5mm på 30cm.. Jag tycker hällen på denna nya spis känns jävligt tunn jämfört med min gamla. Antar att glasdelen är en ganska stor kostnad och att man kan spara en slant genom att tunna ur den med risken att de slår sig vid produktion..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.