Har tänkt byta ut mina halogenspottar mot Led. Jag har uteslutande 50w/220v inkopplade med dimmer. Det är tre rum med totalt 20 spottar (8+6+6) så det blir ju en slant.

Vilka Led-spottar funkar bäst? Vad har ni för erfarenheter?
 
ullberg
Själv är jag väldigt förtjust i Philips MasterLed Dim Tone, mycket behaglig ljusstump och bra färgåtergivning.

Dim tone innebär att den, likt en halogen, får en varmare färgton varefter den dimras (löst genom att blanda i mer ljus från en diod med avvikande färg, typ röd el. orange).

De är dyrare än de du tittat på, men också lite starkare (8w är den senaste, ska ersätta 7w som den var tidigare), de hade dock problem i någon batch, så de stoppade alla utleveranser, vet ej om det är åtgärdat nu.

/U
 
Hmm, det här var inte lätt. Testade lampan från co ikväll - ljust blev det, väldigt vitt jämfört med halogenspottarna. Även i ljusaste läget var led spotten för vit för min smak - sen visste jag att den skulle vara vit också när man drog ner styrkan, men den har ett så vitt sken att det inte blir användbart för oss.
Jag får se om jag kan hitta Philips lampan - men jag måste säga att priset egentligen är för högt, dryga 400 och jag ska ha 20 st ...
 
"...inte tillgängliga" skulle det ju vara. :)
 
227:- stämmer inte riktigt..... på det priset tillkommer både moms och frakt. Så priset borde hamna omkring 300:- för oss som betalar moms.
 
Varför byta till LED överhuvuvdtaget?
 
Enk Projektet skrev:
Varför byta till LED överhuvuvdtaget?
För att slippa få huvet grillat varje gång man råkar ställa sig rakt under en lampa, som det blir med halogen? :cool:
 
Carl_Elvis skrev:
För att slippa få huvet grillat varje gång man råkar ställa sig rakt under en lampa, som det blir med halogen? :cool:
Så klart....är man så lång eller har så lågt i tak att det är ett problem så är det en utmärkt lösning :D
 
P
Enk Projektet skrev:
Varför byta till LED överhuvuvdtaget?
För att spara pengar och för miljöns skull.
 
Pjedsted skrev:
För att spara pengar och för miljöns skull.
Vad baserar du det på?
 
Enk Projektet skrev:
Vad baserar du det på?
Förmodligen på strömförbrukningen.
 
EyEr0n skrev:
Förmodligen på strömförbrukningen.
Är det inte den totala kostnaden och miljöpåverkan som är mest intressant?
 
S
Det är väl för att spara pengar också, räknar man ihop livslängd, inköpskostnad och förbrukning finns det en hel del att spara.
Jag har Osrams 5.5W installerade i hela huset, är nöjd med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.