Hej på er,

Någon som vet om kommunerna loggar frågor som man ringer in och ställer om din fastighet??

Anledningen till att jag frågar är att vi fick information från kommunen 2011 när vi köpte vårt fritidshus på 45 kvm att det var ok att fritt bygga ut det med hälften av den boarean UTAN bygglov.

När jag nu i våras ringde igen för att höra mig för om lite grejer låg stugan plötsligt i "sammanhållen bebyggels" område vilket kräver bygglov på alla förändringar.

Jag har kollat med kommunen och det finns inga som helst ritningar på vår stuga. Jag kan erkänna att jag är bra sugen på att bygga till lite utan att söka bygglov och behöva vänta i 10 v samt betala pengar.
Kan ju alltid säga att vi gjorde det efter första beskedet.
Därför vore det tråkigt om kommunen loggar ens frågor så att de kan se att jag fått annan info senare!

Någon som vet??
 
Det kan ju vara så att de har ändrat detaljplanen så att ni nu ligger inom detaljplanerat område?

Personligen så hoppas jag verkligen att de inte loggar, när jag ringde in och frågade lite saker så kom jag snabbt fram till att ungefär halva mitt hus är ett svartbygge. Lite senare när jag gjorde om avloppet så ombads jag skicka in en ritning på huset eftersom det saknades så då ritade jag glad i hågen in hela huset och låtsades som ingenting. ;)
 
Det är ju också ett sätt att lösa det. ;)
 
Men kan du bevisa att kommunen sagt att du får bygga?
med tanke på nivåerna på straffavgifter nu med nya PBL så skulle jag inte chansa.
 
Vad du får höra på telefon och vad du har papper på är tyvärr två olika saker.
 
  • Gilla
volvo
  • Laddar…
Lhea skrev:
Hej på er,

Någon som vet om kommunerna loggar frågor som man ringer in och ställer om din fastighet??

Anledningen till att jag frågar är att vi fick information från kommunen 2011 när vi köpte vårt fritidshus på 45 kvm att det var ok att fritt bygga ut det med hälften av den boarean UTAN bygglov.

När jag nu i våras ringde igen för att höra mig för om lite grejer låg stugan plötsligt i "sammanhållen bebyggels" område vilket kräver bygglov på alla förändringar.

Jag har kollat med kommunen och det finns inga som helst ritningar på vår stuga. Jag kan erkänna att jag är bra sugen på att bygga till lite utan att söka bygglov och behöva vänta i 10 v samt betala pengar.
Kan ju alltid säga att vi gjorde det efter första beskedet.
Därför vore det tråkigt om kommunen loggar ens frågor så att de kan se att jag fått annan info senare!

Någon som vet??
Det kom en ny plan o bygglag som trädde i kraft 2 maj 2011, det är troligen anledningen till att du nu behöver bygglov.

Nej, generellt tror jag inte kommunen loggar telefonsamtal om inte det genererar eller finns ett ärende.
 
Tips för framtiden.
Kommer ni överens om något på telefon be den du pratat med att bekräfta det ni pratat om till din mail.

Sen ändrar sig förutsättningar hela tiden så vad du får höra en vecka måste du ju dubbelkolla när det väl är dags att börja göra något.
 
Precis som nämns ovan så har den nya PBL ändrat det tidigare "samlad bebyggelse" till "sammanhållen bebyggelse". Innebörden är lite utav en tolkningsfråga, men i min kommun har det inneburit att högre krav (sammanhållen) gäller redan från en grupp med ca 3 hus istället för som tidigare ca 10 hus.

Bedömningen av när grannar skall få en större yttranderätt har alltså skärpts något, det finns dock fortfarande inte några detaljbestämmelser utan det är PBL generellt som styr!
 
Har för övrigt själv jobbat som byggnadsinspektör och kan meddela att jag förde skriftlig loggbok på alla samtal där jag gav råd i specifika fall... Visste jag fastigheten med mera så loggade jag alltså, detta främst för att kunna gå tillbaka och se historiken, inget som någon annan handläggare hade tillgång till dock...

Hur andra kommuner gör har jag ingen aning om :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.