Huset är från 67, enplan med källare 95+95kvm, stor vind finnes. Endast självdrag, uppvärmning med luft/luftpump och elradiatorer.

Antagligen för höga radonvärden i källaren då grannhus i närheten ligger runt 300.

Funderar på att investera i ett FTX system då jag får tillgång till huset, men först göra en radon mätning och försöka få bidrag.

Har förhoppning att ett FTX system ska ge bättre luft & komfort, bättre ekonomi samt sänka radonvärden allt i ett.

Ni som har installerat system själva, vart köper man delar och får en ritning som fungerar? Hemsidor, system ni beställ och är nöjda med etc...
Bor i Uppsala området så om ni vet bra firmor som kan göra ritningar samt skruva in systemet efteråt uppskattas.

Mvh Janne
 
Bestäm först vad du ska ha för uppvärmning i huset. El + luftvärmepump är väl ingen hållbar lösning.
FTX är visserligen bra men den måste ju ha någon värme att jobba med. Ett hus från -67 är vanligtvis inte så välisolerat.
Radonvärde på 300 är inget att oroas över. Gränsvärdena har sänkts flera gånger pga. lobbyjobb från företagen som sysslar med mätningar. Politiker kan ingenting om detta utan litar på "experter" som har ekonomiskt intresse av att skrämma upp folk så de kan tjäna mer pengar.
 
Jag betällde ett FTX system som jag installerade själv från Ventilationsbutiken. Bra ritningsunderlag, bra support vid installationen. De rekommenderar lämplig firma på orten för injustering.
Hur stor energibesparingen är kan jag inte säga för mitt hus. Innan installationen hade jag nog en mycket sämre ventilation än vad jag har idag.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi har haft ftx över vintern i en 70kvm 1 1/2 stuga från 2009.
Jag trodde att jag skulle märka skillnad i elförbrukning.
Det var isf marginellt, vad som däremot märktes var mycket bättre luft (troligtvis ganska underventilerat innan) och en jämnare temperatur inne.
 
Vissa FTX system kan väll kompletteras med en extra värmare till in luften? Skulle vara kul med annat uppvärmningssystem än direkt el + luft/luft pump men vad kostar det inte att dra in golvvärme, radiatorer och berg/luftvärmepump i jämförelse

Ja just ja.. kanske kan installera en kamin i källaren för lite extra värme på vintern?
 
ja, vissa FTX-system har eftervärme, men denna är i regel elektrisk. Det finns sådan för vatten också, med det förutsätter ju ett vattenburet system.
Vet inte om det skulle gå att kombinera med en luft/vatten VP till en eftervärmare.
 
Jag köpte all grejorna från ventilationsbutiken.se . Jag gjorde ritningar / dimensionering själv (inget high-tech). Jag hade i princip "ingen" ventilation innan i huset från 71 (1 vån + källare). Resultat:
+ Kanonbra inomhusluft. Lite torrt på vintern men friskt överallt.
- Drar mycket mera EL (2 fläktar som drar konstant med ström)
- Drar något mera värme (nu ventilerar jag ju bort lite värme...)

Om jag hade gjort det nu istf för 6 år sedan...
Valt ett aggregat med EC-motorer (drar bråkdel med EL)
Valt aggregat med roterande VV (mindre torr luft på vintern)

I det stora hela så är jag mycket nöjd med FTX-installationen.
 
Heru 100S EC, verkar ha en inbyggdvärmare, roterande fläkar & kan ligga på vinden. Är denna ok eller ska man upp till 130S EC 2A?

Vilken storlek på spirorör bör man ha? En gissning är 125 till 3st sovrum & vardagsrum på övervåning
125 på frånluft i badrum, toalett och till fläkt i köket

En 160 till frånluft badrum/tvättstuga i källaren och 3st 125 till gillestuga, sovrum, förråd i källaren. (Går ner i en 160 ledning i nån garderob som delar sig till 3)

Kan lägga upp planlösning på kåken i morgon, good night

/Janne
 
Jag valde
100 som tillluft i sovrum, vardagsrum, hobbyrum
125 som tilluft gillestuga
100 som frånluft i toaletter, litet förråd
125 som frånluft badrum, dusch/tvätt, kök

Det skadar inte att ha grövre (ljudnivån kan minska).

Glöm inte ljuddämpare ....
Jag satte flexdämpare vid de flesta ventilerna och vid aggregatanslutningen (till/från luft) samt 2 långa cirkulära dämpare 160*1200 nära aggregatet.
 
Snåla inte och skaffa en bra ventilationsritning. Du sparar tid......Själv har jag 100mm ventiler på allt.

Kör du Heu aggrergat så får dom inte kopplas till köksfläkten.

Stammen kör du 160mm från aggergatet och efter några ventiler kan du gå ner till 125mm och rören till dom enskilda ventilerna kan du gå ner till 100mm. Ljuddämpare funkar bättre om det är mindre rördiameter.

// Fredrik
 
För radonets skull (om du nu ligger över 200) är väl FTX ingen bra lösning?

Radon är ju en tung gas som ligger på källargolvet, skulle inte vilja dra upp de ångorna genom hela huset även om de inte helt säkert är farliga...
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Arkitektvägen Vind orginal.ashx.jpg

Här är en bild på planlösning, bottenvåning, källare & vind (svarta är hur takbjälkarna gick och bruna är en gång samt vindsluckans placering)

Tyckte mig läsa på en sida att FTX kunde sänka radon med upp till 85%, lär ju göra skillnad hur som helst.

/Janne
 
Förslagsvis placeras aggregatet på vinden ovanför köket för att minska ljud i husets "tysta del" där sovrummen är. Rör till källaren borde du kunna dra i garderoberna vid vindstrappan. Alt i källaren om du kan placera det i något av utrymmena som är märkta som förråd på ritningen.
Frånluft i: kök, bad, wc, tvätt, förråd
Tilluft i: samtliga sovrum, vardagsrum hobbyrum.
Till och frånluft i källaren beror ju på vad rummen verkligen används till.
Jag föreslår att du tar hjälp av en projektör för att få en ritning. Det kostar några tusen, men då är du säker på att du får en rätt dimensionerad anläggning samt får hem exakt det material som behövs vid installationen.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Är det nån som kan visa ett exempel på en ritning dem fått från nån vent butik på nätet?

Är det även inköpslista som ingår i ritningarna?

/Janne
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Patrick E skrev:
ja, vissa FTX-system har eftervärme, men denna är i regel elektrisk. Det finns sådan för vatten också, med det förutsätter ju ett vattenburet system.
Vet inte om det skulle gå att kombinera med en luft/vatten VP till en eftervärmare.
Enervent har VP som tillval för eftervärme i sina Ltr system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.