Hej,

Jag har sett att en hel del nuförtiden inte gerar dörrlister/dörrfoder. De sätter bara upp en ogerad list ovanför dörren, och sedan sätter de ogerade lister mot golvet i 90 graders vinkel. Jag tycker själv det ser lite billigt ut att inte gera, men är det "standard" att hoppa över det nuförtiden?

Någon som vet?
 
Kan bara svara för mig själv och jag gerar, spacklar skarvar och målar en sista vända! Det gör väldigt mycket för helhetsintrycket i ett hus.
Mvh
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Gera! Att såga dörrlister i 90 grader är väl enbart hustillverkarnas förenkling vid byggandet, som gjort det som ett alternativ.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
rsjerry skrev:
Kan bara svara för mig själv och jag gerar, spacklar skarvar och målar en sista vända! Det gör väldigt mycket för helhetsintrycket i ett hus.
Mvh
Köper du färdigmålade dörrlister/dörrfoder då och målar ett extra lager på det för att få allt att "se ut som en enhet"? Slipar du i så fall de färdigmålade listerna (jag har hört att man måste göra det innan man målar på färdigmålade lister för att färgen ska fästa ordentligt)?

För om man köper omålade lister så räcker det väl inte att måla en gång? Man måste väl först måla med grundfärg, slipa och sedan måla (samt eventuellt slipa igen och måla en gång till)?
 
När jag bytte fönster blev alla foder och smygar "platsmålade" och snyggt blev det men det är ju endel att göra. Så när jag bytte innerdörrarna i december körde jag på flexkarm och tillhörande foder. Slapp då sala för lutande väggar och fodren är färdig gerade, bara kapa rätt höjd, limma dit kexet, spänna ihop och trycka på plats.
 
Bara en fundering: Ser det inte skumt ut med "platsmålade" lister och dörrfoder tillsammans med färdigmålade dörrar? Att det "skär sig" liksom, eftersom de inte är målade på samma vis? Eller "platsmålar" ni dörrarna också?
 
Att inte gera blev väl möjligt iom de raka listerna på 60-/70-talet. Med profilerade lister finns inte det alternativet. För estetiska personer är det naturligtvis inte ett acceptabelt alternativ med de raka listerna heller, (liksom färdigmålat). Men det sparar definitivt mycket tid att skippa gering och platsmålning.
 
För att gera lister behöver man lister som legat i rumsvärme ca en vecka. Om man gerar fabriksmålade lister och limmar och spikar dessa behöver man inte måla efteråt. Beror ju iof på hur duktig man är. Stochholmsgerning tillkom väl på 70-80 talet när det byggdes mycket och man inte hade tid att vänta på att lister skulle ligga inomhus och torka till. På smala lister och i "rätt" hus kan stockholmsgerning faktiskt vara helt ok.
 
NyfikenVit skrev:
Bara en fundering: Ser det inte skumt ut med "platsmålade" lister och dörrfoder tillsammans med färdigmålade dörrar? Att det "skär sig" liksom, eftersom de inte är målade på samma vis? Eller "platsmålar" ni dörrarna också?
Vad menar du med "skär sig"? Är det standardvit som många målar med eller bruten vit i 0502-Y som du tänker på?
Val av färgnyans är helt beroende av vilken färg dörren är målad med om du väljer vita dörrar.
 
Har precis flyttat från nybyggd till gammal kåk. Då först inser man hur mycket fula lösningar man accepterat tidigare! Kommer aldrig mer acceptera ogerat :)
 
NyfikenVit skrev:
Köper du färdigmålade dörrlister/dörrfoder då och målar ett extra lager på det för att få allt att "se ut som en enhet"? Slipar du i så fall de färdigmålade listerna (jag har hört att man måste göra det innan man målar på färdigmålade lister för att färgen ska fästa ordentligt)?

För om man köper omålade lister så räcker det väl inte att måla en gång? Man måste väl först måla med grundfärg, slipa och sedan måla (samt eventuellt slipa igen och måla en gång till)?
Köpte omålade som vi drog över med slippapper., kvistlack och sen 2 lager vit färg.
Man drog långa svordomar när man gerade fel och fick kassera :screwy::what:
 
AndersS skrev:
Vad menar du med "skär sig"? Är det standardvit som många målar med eller bruten vit i 0502-Y som du tänker på?
Val av färgnyans är helt beroende av vilken färg dörren är målad med om du väljer vita dörrar.
Nja, färgnyansen går nog att få ungefär samma (även om det visserligen alltid skiljer sig lite mellan olika tillverkares faktiska S0502-Y kulör pga olika färgblandningar - det räcker med att en kulör håller sig inom ett referensintervall för att den ska få kallas S0502-Y).

Men jag tänkte mer att man ser en skillnad på om en yta är fabriksmålad jämfört med om den är manuellt handmålad. Så om allt är handmålat utom dörren som är fabriksmålad så kanske det "skär sig" på det viset?
 
NyfikenVit skrev:
Men jag tänkte mer att man ser en skillnad på om en yta är fabriksmålad jämfört med om den är manuellt handmålad. Så om allt är handmålat utom dörren som är fabriksmålad så kanske det "skär sig" på det viset?
Skulle vilja påstå att det beror på tre faktorer;
Vilken färg/fabrikat du använder och kvalite på penslar.
Hur skicklig du är på att måla och kunna lägga på tillräckligt med färg i en omgång och få det att flyta ut.
Och sist men inte minst din egen subjektiva uppfattning och hur du uppfattar skillnader och vad du anser vara godkänt.

Så jag tycker att det går alldeles utmärkt med egenmålade lister/foder och smygar, tycker det blir bättre än fabriksmålat då jag alltid målar list/foder och smyg i en omgång, men du kanske inte alls skulle uppfatta det som acceptabelt. Så här får man prova sig fram hur man själv lyckas skapa ett godkänt resultat.
 
Det är nu inte så enkelt att gerade lister=snyggt och raksågade lister=fult. De olika metoderna har olika uttryck. Det gäller att välja det som passar med huset och övrig stil.
 
NyfikenVit skrev:
Hej,

Jag har sett att en hel del nuförtiden inte gerar dörrlister/dörrfoder. De sätter bara upp en ogerad list ovanför dörren, och sedan sätter de ogerade lister mot golvet i 90 graders vinkel. Jag tycker själv det ser lite billigt ut att inte gera, men är det "standard" att hoppa över det nuförtiden?

Någon som vet?
Det där är väl ett vanligt "snickartrick".
Man kapar färdigmålade foder, oftast gjorda av MDF, och sätter dem så för att slippa problem med geringen och för att slippa måla ändarna. Och det ser lite halvsunkigt ut.
P1020092 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En variant, om man ändå skall måla fodren, är att sätta dem så här.
Då behöver man inte gira, men det ser ändå vettigt ut.
(Jämför med hur utvändiga fönsterfoder sitter.)
P1020093 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppa att ni ser skillnaden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.