Hejduk..tig skrev:
Här är min hörna med jalusi (finns eluttag i skåpet, så det är bara att dra fram vatten- och kaffekokare) och så högskåpen med bl a integrerad kyl och frys, som jag valde att bygga in i en nisch.

Nischen är gjord av ekmönstrad sockel.
Köket är ej färdigt än.
Verkligen snyggt! Det var något sådant jag tänkt mig, skulle kanske passa bättre med vitt jalusiskåp? Finns det? Eftersom jag inte ska ha rostfritt i övrigt.
 
Det kanske är lite olika bud angående avstånd utsågning-kant. 10 cm för laminat, och 15 cm för massivt trä är vad som gäller för IKEA för att man skall bli berättigad sina 10 års garanti på bänkskivan. Om bänkskivan måttbeställs via IKEA godtar inte heller tillverkaren av bänkskivan mindre avstånd, så det är tekniskt omöjligt för en kökssäljare att rita en sådan skiva. Att det är mer för trä är pga stavlimningen som vissa redan påpekat i denna tråden!

Men detta är IKEAs rekomendationer. Kanske skiljer sig från andra leverantörer!
 
Ett litet tillägg...missade i tråden att det även diskuterades avstånd i fram-bakkant. Det är INTE dessa avstånd som räknas när jag menar 10-15 cm utan avstånden i sidled. Bänkskivan är ju gjord för att en diskho skall kunna fällas ner, och helt rätt blir det inte några 10-15 cm kvar i fram- och bakkant!
 
Jag har själv haft ett liknande förslag, men ratat pga. att jag inte vill flytta grytor över öppet golv till diskho. Har två små villddjur! :D Annars är det bra. Vill åxå ha ett skafferi med utdrag. Hur får du så snygga bilder?
 
Hej!

Vi har ett liknande kök med fönster, fönster, dörr, dörr. Vi var inne lite på din lösning som du gjort från början men kom på en helt annan lösning. Kika gärna på den. Det ser ut som om ni har lite bredare väggar än oss men i det hela ser det ungefär likadant ut.... bara ett litet tips ;) :)

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9117
 
Det känns som om hoarna kommer för nära varandra. Sen tror jag att det blir för trångt runt om! Jag är kräsen, jag vet :-[ men jag vill inte stå där med ett färdigt kök som inte känn perfekt! Men kom gärna med fler förslag! Hoppas att du kommer med något som jag inte alls tänkt på! ;D
 
Ett annat förslag, jag skulle kunna visa 100 st!
 
  • kk7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till
 
  • kk8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som om det blir för lite skåp/lådor Kanske så här i stället?
 
  • kk9.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät dem, kolla vad du får för värde på de olika köken, mitt berömda mått slår till igen ;-) så slipper du lita till om det "känns" som det är för lite skåp...
 
Hejduk..tig skrev:
Zneckan,

jag såg inte det som något negativt att hoarna var nära varann. Tänkte mer på att hjälphon är bra vid spisen. Den stora diskhon kan flyttas till höger och så får du beredningsyta framför fönstret istället (som vissa föredrar).

Sista förslaget gav mig känslan av att själva köket blev mindre ur köksfunktionsmässighet, men med en "åskådarläktare". Alltså mindre av "samtalskök". Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag känner igen det där med många olika förslag, när man intuitivt börjat rata flera på känsla, så är man på rätt väg.

Ska se om jag kan rita upp något "helt nytt" åt dig ikväll!
Jag undrar över vad diskmaskinen är för typ. Är den integrerad?

Förresten, bu eller bä för:
Vitrinkonstruktionen med överskåp "på bänken"?
40 brett skafferi istället för 60?
Håller med dig att dom sista förslagen inte var några underverk direkt! Diskmaskinen är inte integrerad, den satte vi in för 2 år sedan. Mitt andra förslag där jag bytt plats på fläkten känns bäst hittills. Mycket golv utrymme, många skåp/lådor, två hoar och separat matlagnings zon och disk zon. Jag tycker att det är fint med överskåp direkt på bänken! Har själv haft flera förslag med detta! Och ett 40 brett skafferi duger gott! Jag är otroligt tacksam för att du lägger ner energi på mitt kök, roligt att bolla ideer!
 
E det du eller jag som är trött? Vart är spisen? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.