För ca 6 år sedan lade vi handpenning för vår drömtomt. Efter överklaganden från grannar och myndigheter (naturvårdsverket) i alla tänkbara instanser har vi fått vårt efterlängtade bygglov. Redan 1998 startade denna vanvettiga bygglovsprocess som innefattat 4 beslut i kommunalfullmäktige och jag har "avverkat" 4 st bygglovshandläggare. Vi får se om den 5:e är kvar hela byggets gång.

Jag har en fråga angående startbeskedet. Kan man på börja markarbetet innan vi fått startbesked?

mvh
Annelie
 
Ett par bilder på tomten som det är värt att tjafsa om i 15 år vore trevligt :)
 
#Beltis
Min man har tomt-bilder på sitt arbete. Vi lägger upp några bilder under helgen.
 
RoTe
I Uppsala kommun överklagas allt som går att överklaga och lite till. Inget får förändras enligt både invånare och tjänstemän.

I Östhammars kommun återstartade Dannemora gruva med allt vad tillstånd heter utan ett enda överklagande! Viss skillnad på folk trots att kommunerna är grannar...

Jag kommer aldrig någonsin bygga något i Uppsala kommun, hoppas jag. :D
 
O
tänk på att ett bygglov enligt gamla PBL inte vinner laga kraft.
 
Tomten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe skrev:
I Uppsala kommun överklagas allt som går att överklaga och lite till. Inget får förändras enligt både invånare och tjänstemän.
Det stämmer nog in på väldigt många kommuner, NIMBY-tänket är väldigt utbrett. Men det är ju bara att följa detaljplanens bestämmelser så blir det inga överklaganden att ta hänsyn till, helt enkelt.
 
Har rensat lite i tråden och Annelie har ändrat sitt startinlägg.
 
O
Jag skulle väntat med att börja med någonting innan startbesked kommit.
med tanke på alla överklaganden som varit...
Men du får prata med din handläggare....
 
He,he...har en arbetskompis som bor nära Dannemora,har flera befintliga byggnader men skulle bygga ihop 2 o göra bl a en till toalett..men de började tjafsa om ökade utsläpp avlopp..men han blev fly förb om vi har 2 el 3 toa så s-ter jag o frun lika mycke el lite..sen skulle de stoppa de från Uppsala pga av att de var en speciell gammal typ av torp o hon beskrev alla möjliga hinder o så skriftligen-hur det såg u i detalj nu o hur illa det skulle bli om det förändrades..sen tog han telefonkontakt..visade sig att inte en tjomme varit ut o tittat överhuvudtaget..nåja gick bra till slut ..men visst i Uppsala överklagas allt o sen när de väl bygger blir det fel..bor nära ett område sala backe som blir trafikkaos när de snart bygger ut..kan aldrig bli bra.
 
O
Skönt med folk som jobbar med bygglov vars inställning är att har ska ni f_n inte bygga nått....
 
anelie skrev:
Jag har en fråga angående startbeskedet. Kan man på börja markarbetet innan vi fått startbesked?
Det kan du troligtvis göra (och det är inte handläggaren som avgör detta, det är lagstiftaren). Du får göra vad du vill som ej kräver bygglov. Om inte markarbetena är såpass omfattande att de kräver bygglov är det bara att köra på. Att gjuta en betongplatta på en tomt avsedd för bebyggelse är inte bygglovspliktigt (jämför med att t ex asfaltera). Du får inte ändra markförhållandena mer än ett antal cm som jag inte kommer ihåg just nu men jag har för mig att det är 50cm.
 
Odjuret skrev:
Skönt med folk som jobbar med bygglov vars inställning är att har ska ni f_n inte bygga nått....
Ja. Med tanke på att deras verksamhet är åtminstone delvis finansierad av bygglovsavgifterna, skulle det vara intressant att se om det blev någon förändring i både handläggarhastighet och beviljandegrad, ifall deras lön OCKSÅ blev beroende på de avgifter de drog in.

Men samtidigt vore det säkert dumt, då bygglovshandläggarens uppgift ju är att se till att det byggs på ett sätt som följer översikts- och detaljplanernas syfte, för att garantera för alla kommuninvånare att det inte ploppar upp en monstruös byggnad precis vid tomtgränsen utan att de fått en chans att påverka det.
 
Redigerat:
Tack för era synpunkter.
#injonil -50 cm stämmer med mina uppgifter. Att en grundplatta inte nödvändigtvis är lovpliktig visste jag inte, stort tack för den informationen.
Vi har väntat länge nog nu. Nu kör vi :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.